Přeposlat Tatra 613

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Tatra 613

08.11.2007 | Tomáš Trhoň | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Mnozí z nás si tento výjimečný automobil pamatují jako nechvalně proslulou papaláškáru a vůz rychlé pomoci.

Mnozí z nás si tento výjimečný automobil pamatují jako nechvalně proslulou "papaláškáru" a vůz rychlé pomoci. Vzhled papaláškáry byl poplatný jejímu určení a době vzniku. Hranatá pojízdná pětimetrová budka budila ve své době mezi embéčky, stopětkami a žiguly náležitý respekt. Podle dnešních měřítek nic moc.Prostor uvnitř vozu je ale prostě obrovský. Vyloženě divně působí pohled na přední sedadla. Je mezi nimi asi třiceticentimetrová mezera a vypadají tak nějak osamoceně.Vzadu je místa víc než dostatek. Kufr v přední části vozu je takový malý hangár. Materiály a dílenské zpracování jsou prostě jeden velký průšvih.. Tatra kvete,hnije úplně všude a jak tušíte,nejdříve to odnášení blatníky a prahy. Stejně rychle se rozpadá výfukové potrubí, ale to do kastle nepatří. Soudruzi na životnost moc nemysleli. Díky velkým oknům je z auta velmi dobrý výhled a dokonce i dozadu.

Tatra 613

Pohonný agregát nad zadní nápravou je lahůdka. Osmiválec do V má objem 3495cm3, řady svírají úhel 90° a disponuje na svůj objem překvapivě malým výkonem 124kW. (ladiči dokážou z tohoto drobečka vyloudit až 400HP) Kroutící moment 270Nm při 3300ot/min. S touto pohonnou jednotkou Tatra zrychlí z 0 na 100Km/h za 11.4s. Pružnost motoru skýtá řidiči nevšední zážitky. Vé osmička jde vytočit až na 7.300 ot/min. Čtyřrychlostní převodovka v kombinaci s širokým rozpětím otáček motoru pak hýbe autem asi takhle: I - 0 až 70Km/h II- do 130Km/h III - do 190Km/h IV - do ? Zkazky mluví až o 240Km/h. Podotýkám, že výrobce určil maximální konstrukční rychlost na 190Km/h. Spotřebu Tatry lze dle výše uvedených údajů odtušit. Při zkoušení spotřeby to dopadlo asi následovně: při jízdě brzda plyn a s otáčkoměrem neustále mezi 4 a 7 tis. ot. si Tatra řekla o 28 litrů. Při jízdě alá klobouk s maximálním využíváním setrvačnosti a s otáčkami do 2500 za minutu se šlo vejít do 8 litrů. Rozumný průměr je nějakých 12 litrů. Možná to nevíte, ale tento motor byl původně konstruován jako diesel. Soudruzi ale uznali, že je nedůstojné,aby jejich tělesné schránky přemísťovalo stejné palivo, jaké používají traktory a kombajny. Zvukový projev motoru byl aspoň pro mě symfonií. Motor je chlazen vzduchem a to tak, že hlavy motoru jsou ofukovány axiálním ventilátorem a olej proudící v hlavách předává své teplo rychle proudícímu vzduchu. Otáčky ventilátoru jsou přímo úměrné otáčkám motoru. Ventilátor příjemně sviští už při volnoběžných otáčkách a zvýšení otáček je provázeno hlubokým zabubláním osmi válců a vysokým tónem ventilátoru. Tento zvuk nemůže žádného motoráře ponechat lhostejným.

Tatra 613

Měkký podvozek Tatry papaláše šetřil a ukolébával. Nicméně v důsledku značné váhy má auto velký přítlak a proto velmi obstojně sedí. Pozor je nutno dávat za deště a na sněhu. Tatra je velmi přetáčivá. Kombinace poměrně vysokého výkonu na tu dobu, zadního náhonu a značné váhy zádě vozu dělala problémy, ale po čase se dá s Tatrou velmi rozumět. Sečteno a podtrženo je Tatra měkké přetáčivé a nečekaně dlouho držící auto. Celkově bych Tatru hodnotil jako auto velmi prostorné a výkonné. Spotřeba odpovídá použité technologii a váze vozu. Tatru je velmi těžké udržet v perfektním stavu, hlavně z důvodu nekvalitní karoserie a poruchovosti brzdné soustavy. Nicméně toto auto je kusem českého umu. Pokračováním ve vývoji se Tatra mohla stát výrobcem špičkových representativních limuzín. Máte-li hromadu peněz a nevíte co s tím, sežeňte a renovujte si Tatru 613. Je to krásný vůz. Občas na našich cestách tento koráb potkávám a opravdu to stojí za ohlednutí. Pro obyčejného spotřebitele Tatra ale není. Osud kopřivnické automobilky je jistě znám. Výroba osobních automobilů byla v Tatře ukončena v roce 1996. Na internetu a kdekoliv jinde se můžete dočíst o pokusech Tatry o zachránění výroby osobních automobilů. Tyto pokusy byly zhmotněny v podobě dvěstěkoňové krasavice Tatra T 700, nebo českého supersporťáku Tatra MTX V8, který dosahoval rychlosti až 270Km/h. Polistopadovou módou bylo zbavování se všeho co připomínalo komunistický režim. Osobní automobily Tatra takovým symbolem jistě byly.V ranně kapitalistické euforii naši politici dali přednost značkám BMW, Mercedes, Audi atd. Českou značku Tatra tím nechali vyhladovět a chcípnout. Stejný osud postihnul i zaměstnance Tatry. Tím Tatra vyklidila místo jiným, ale ne našim produktům. Přitom by v sedmistovce ostudu určitě neudělali. Jediným politikem o kterém vím,že sedmistovku používal, byl Miloš Zeman. Každopádně Tatra může směle ukazovat v praxi heslo zlaté české ručičky

Tatra 613

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 58

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Tatra 613


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.