Přeposlat Toyota MR2

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Toyota MR2

03.09.2007 | Tomáš Trhoň | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Dneska si přestavíme auto které na našich silnicích běžně nevyskytuje, je to totiž poměrně rarita, ale velmi zajímavá, bylo totiž vyrobenou jen 166tisíc kusů což se sice na první pohled zdá dost...

Dneska si přestavíme auto které na našich silnicích běžně nevyskytuje, je to totiž poměrně rarita, ale velmi zajímavá, bylo totiž vyrobenou jen 166tisíc kusů což se sice na první pohled zdá dost, ale bůh ví kolik se jich zachovalo dodneška a kolik jich je v původním a zachovalém ať už technickém, či vzhledovém stavu. Design tohoto auta i dnes po více jak 20letech kdy auto spatřilo světlo světa je velmi nevšední a zajímavý, je to prostě tak trochu jiné auto a to i tím jak je uspořádán motor a možná i proto je dneska sehnat tento vůz poměrně problém, pár jich tu sice v ČR je, ale na dost kouskách se bohužel podepsali lidi kteří nemají k takovýmto raritám vztah a podle toho ty auta také vypadají, no dost bylo slov na úvod, pojďme se na tento kousek podívat zblízka.

Toyota MR2

Podobně jako mnozí další japonští výrobci se i Toyota zaměřovala na počátku 80.let na výrobu spolehlivých, finančně dostupných vozů, na kterých se odrážel důraz na pečlivé konstrukční provedení. Později se však tento nevšední nadnárodní koncern rozhodl pro poněkud odvážnější přístup ke konstrukci svých vozů, což se také brzy projevilo v páté generaci typu Corolla z roku 83, u níž se místo tradičního pohonu zadních kol uplatnil i poněkud opožděný přední pohon. Zmíněný posun v konstrukčním pojetí se zcela otevřeně projevil v roce 1981, kdy Toyota navázala kontakty s automobilkou Lotus, díky kterým byly komponenty společnosti Toyota použity ve voze Lotus Escel z roku 1982. Již předtím se Toyota rozhodla zahájit výrobu nové generace víceventilových motorů s rozvodem 2xOHC a v roce 1986 pak v této technologii zaujala mezi výrobci čelní postavení. Množství vyrobených motorů brzy přesáhla jeden milión. Jestliže Toyota vyráběla takto na tu dobu výkonné a propracované motory, bylo přirozené, že nejlepším způsobem, jak svůj nový přístup potvrdit, bylo vytvoření vlastního sportovního vozu. Výsledkem byl vůz MR2 ( Midship Runabout 2-seater), což v doslovném překladu znamená "dvousedadlové autíčko s motorem uprostřed" a později přejmenován na mnohem usedlejší Mid-engine, Rear-wheel drive, 2 seater (v překladu "motor uprostřed, zadní náhon, 2 sedadla"). Práce na projektu byly zahájeny počátkem 80. let a první prototypy se testovaly v Evropě v roce 1983, kdy jeden britský automobilový časopis projekt mylně označil za nový typ Lotusu. Výsledkem byla nízká hmotnost, skvělá ovladatelnost a na tu dobu dostatečně výkonný motor o obsahu 1,6l. Byl vybaven dvěma vačkami ovládajícími šestnáct ventilů, vícebodovým vstřikováním Bosch L-Jetronic a variabilním sáním, díky čemu dával maximální výkon 128k (pro Evropu 124k). Existovala i verze s agregátem o obsahu 1,5l, která ale příliš vysoké popularity nedosáhla.

Toyota MR2

Když Toyota vůz MR2 oficiálně představila byl často přirovnáván k osm let starému automobilu Fiat X1/9 který měl motor taktéž umístěný uprostřed. Avšak Toyota nebyla ani zdaleka kopií italského automobilu, ačkoliv s ním měla společný klínovitý tvar, umístění motoru a nezávislé zavěšení všech kol s pružícími vzpěrami. Japonský dvoumístný vůz je větší a prostornější a také rychlejší než italský rival, MR2 se dokáže rozjet na rychlost 193km/h. Zájem odborné veřejnosti upoutalo především účelné kompaktní tvarové řešení které v kombinaci s pozoruhodnými jízdními vlastnostmi činili z vozu MR2 opravdu ojedinělý sportovní automobil. K dalšímu výraznému zlepšení došlo v roce 1986, kdy se technikům od Toyoty podařilo vměstnat do motorového prostoru plnící dmychadlo typu Roots, který využíval původní blok i hlavu, ale měl změněn kompresní poměr a časování ventilů, tím se výkon zvýšil na 107kw (145k), s tímto motorem byla schopna lehoučká Toyota MR2 vystřelit z 0 na 100 km/h z fantastických 6,7s. Kromě nového motoru byla zesílena karosérie a dostala tužší stabilizátor. Avšak se v této verzi prodával vůz pouze na americkém kontinentu. Mezi další volitelné, ale již méně viditelné prvky patřily kožené sedačky a automatická čtyřstupňová převodovka.

Toyota MR2

V sezóně 1987 se s příchodem nového typu objevila i nová podoba karoserie. Střecha se skládala ze dvou průhledných snímatelných dílů, které po sejmutí odhalovaly rozpěrnou výztuhu tvaru T, která spojovala horní rám čelního skla s klenbou bezpečnostního oblouku. Automobil se v této podobě prodával do roku 1990, kdy původní MR2 přenechal místo novému vozu, který od svého předchůdce převzal mimo jiné již všeobecně uznávané oznámení.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 17

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Toyota MR2


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.