Přeposlat Citroen XM

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Citroen XM

05.09.2007 | Tomáš Trhoň | Aktuality, recenze | Komentářů: 1 |

Tenhle typ Citroenu ( ostatně stejně jako typ BX,CX ) je lidmi buďto milovaný a nebo nesnášený. Spousta lidí tyhle odvážná auta odsuzuje pro jejich odvážný tvar, další skupina je zase přímo miluje pro jejich spolehlivost, tvar, jízdní pohodlí. No ale pojď

Tenhle typ Citroenu ( ostatně stejně jako typ BX,CX ) je lidmi buďto milovaný a nebo nesnášený. Spousta lidí tyhle odvážná auta odsuzuje pro jejich odvážný tvar, další skupina je zase přímo miluje pro jejich spolehlivost, tvar, jízdní pohodlí. No ale pojďme se konkrétně na typ XM podívat z blízka a říct si na co je potřeba si dát pozor při nákupu tohoto dnes již levného vozu. Všeobecně se dá o Citroënu XM říci že nabízí hodně muziky za málo peněz. Vyplatí se přemýšlet o koupi tohoto auta vyšší střední třídy? Model XM byl představen už v roce 1989 jako přímý nástupce typu CX. Citroën šel svou cestou a potvrdil jím pověst výrobce technicky vyspělých, nicméně atypických vozů. Ve své době překvapil neobvyklou koncepcí elegantního hatchbacku s dvojitým zadním oknem. A přišel i s novinkou v podobě hydroaktivního odpružení podvozku poprvé řízeného elektronicky. Dá se říct, že XM je asi posledním skutečně výstředním vozem od citroënu až do nedávného nástupu modelu C6. Na trhu ojetých aut patří k oblíbenějším provedení break, tedy kombi, vyráběné od roku 1992.

Citroen XM

Výroba XM byla ukončena v roce 2002 nástupcem pod označením C5, které už ovšem nebylo tak výstřední jako jeho předchůdce a zcela tak zapadlo do fádní skupiny vozů. Přestože je model XM u nás celkem oblíbený, neznamená to, že jeho pozice na našem trhu s ojetými vozy je silná. Na trhu ojetých vozů je na tom katastrofálně, což je důsledek toho, že první ročníky ze začátku 90. let vykazovaly velké množství závad. Ovšem ty poslední ročníky, zvláště po roce 2000, byly vypiplané, neměly moc chyb a je to šance, jak si pořídit levně kvalitní a velké a opravdu pohodlné auto, jenže bohužel lidé si pořád myslí že hydroaktivní odpružení je další věc navíc která se může pokazit a stejně radši lidé sáhli po naprosto nesrovnatelném autě oproti tomuhle, třeba po Felícii, Octavii apod. I přesto že se kousek v top stavu z roku 2001 dá sehnat za velmi slušné peníze a těžko by se hledala cenová konkurence v porovnání s nabízeným přepychem a kvalitou. Na svou dobu byl Citroën XM vybaven doslova revolučními technologiemi. Ty se však řekněme obrátily proti životnosti a spolehlivosti tohoto vozu. Jedna věc je totiž technologie vyvinout a druhá věc je používat, aby splňovaly nároky běžného každodenního provozu. Projevila se typická vlastnost francouzských aut v podobě místy nedbalého a méně kvalitního zpracování. Pokud jde o běžný vůz, pak je to vada na kráse, ale u technologicky náročného auta jde o zásadní problém. Mezi nejčastější závady XM můžeme počítat hydrauliku ( zvláště tedy u těch prvních ročníků ) podvozku, netěsné motory a hlučné převodovky.

Citroen XM

Další věc na kterou by se měl dát pozor je alternátor, na kabely ke svíčkám a na svíčky vůbec. Co se týče elektriky pozor na řídící jednotku. U naftových motorů dochází k únikům oleje z motorového prostoru. Dále si dejte pozor na vady ventilů, na prasklé hlavy, které se objevovaly častěji u provedení 2,5TD, a závady termostatů. A co se týče závad všeobecných, poruchová bývají přední ramena, silent bloky, rejdové čepy, čepy na tyči řízení a samozřejmě také uložení zadní nápravy. Pozor dávejte také na výfukové potrubí A pozor. Pro Citroën XM platí, že ho nedokáže opravit kdejaký člověk v servisu, jsou dvě možnosti buďto značkový servis za použití originálních dílů a to v případě ojetého vozu znamená takřka zaručený finanční šok a nebo lepší varianta dát Xmko do soukromého servisu k někomu kdo se zajímá a umí opravovat tento druh Citroenů s hydraulikou, naštěstí je tu v ČR poměrně dost lidí kteří to umí. Co se týká motorů, nejžádanější pro XM jsou podařené naftové verze. Nejvýkonnější z nich je motor 2,5 o výkonu 95 kilowatů. Nejnovějším agregátem a zároveň celkově nejvýkonnějším pod kapotou XM byl benzínový třílitr 140 kilowatů Objemy motorů pro tento vůz nejdou pod 2 litry. Pokud uvažujete o koupi XM, doporučujeme orientovat se na nejnovější vozy s jasným původem a především s kvalitně zdokumentovanou servisní historií i když to v dnešní době bude nadlidský úkol sehnat a co si budeme povídat i servisní knížka se dá zfalšovat. Argumentem pro jsou skvělé jízdní vlastnosti, obrovský vnitřní prostor, dobře zpracovaná ergonomie a pohodlí. Ten kdo se nikdy nesvezl, nebo si nezkusil řídit XM, nebo i jakéhokoli jiného Citroena s hydraulikou, zřejmě neuvěří jak moc pohodlné to je. Proti hovoří zase kvalita zpracování a poruchovost dříve vyrobených modelů. Právě kvůli ní seženete Citroën XM na trhu s ojetinami velmi lacino a není výjimkou narazit na kousky z rok 1990 ( především s motorem 3.0 který nabízí sice relativně dostatek výkonu, ovšem vzhledem k váze vozu je jízda spíše průměrná, ale pro uživatele který nepotřebuje trhače asfaltu je tento motor dostačující ) za cenu značně ojetého Favorita.

Citroen XM

Ceny nejstarších modelů Citroenu XM z let 1989 1992 se pohybují již okolo 20000korun korun, ceny modelů z let 1995 1996 se pohybují okolo cca 50ti tisícové hranice a ceny nejmladších ročníků atakují hranici 100 tisíc korun. Osobně si myslím že XM je hodně dobrá volba pro někoho kdo chce velké a prostorné auto poměrně mladšího ročníku a neoplývá příliš mnoho penězi, rozhodně promyšlenou koupí prohlédnutého a zkontrolovaného XM nějakým zkušeným mechanikem který ví kam šáhnout a která místa důkladně prozkoumat. V současnosti je model XM nahrazen modelem C6 který je jedno z mála novodobých aut které nesplývá s davem a jde si svojí ojedinělou cestou designu, ale to sem se dostal někam trošku jinam, model C6 si detailně představíme později.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 38

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Citroen XM


počet příspěvků: 1

Stanislav Plíhal

10.03.2014 v 20:36

Tento článwk psal někdo co neví o XM skoro nic. Nikde jsem neviděl XM vyrobený v roce 2001 a už vůbec v roce 2002. Podle dostupných údajů výroba byla ukončena v roce 2000. Tak že hledat ojeté XM vyrobené po roce 2000 bude nadlidský výkon. Raději pište o těch Favoritech.

Odpovědět

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.