Přeposlat Fiat-500-1-4-16V

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Fiat-500-1-4-16V

23.08.2007 | David Kudláček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

4. července 1957 se odehrála světová premiéra malého Fiatu 500. Přesně na den, ale o padesát let později představil Fiat světu novou pětistovku.

Kultovní Fiat 500 nahradil v tehdejší modelové řadě turínského výrobce populární Topolino. Pětistovka si vystačila s dvouválcovým vzduchem chlazeným motorem (nejdříve 479 ccm/9,6 kW, později se zvýšil objem i výkon na 499,5 ccm/13,2 kW). Vůz s hmotností necelých 500 kg dosahoval nejvyšší rychlosti 85 km/h; průměrná spotřeba paliva činila 4,5 l/100 km. Poslední pětistovka sjela z výrobního pásu v roce 1975 a počítadlo vyrobených vozů se zastavilo na hodnotě 3 893 294. Fiat 500 se v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století dovážel i do tehdejšího Československa, kde si získal mnoho příznivců. Novinka stylisticky navazuje na původní boubelatou pětistovku. Nová „imageovka“ Fiatu stojí na mírně upraveném podvozku větší Pandy. Karoserie je stejně jako v minulosti výhradně třídveřová. Robustní přední nárazník plynule navazuje na krátkou kapotu; zapuštěné přední kulaté světlomety působí roztomile. Ve stejně hravém duchu se nesou i boky a záď malého fiatu. Poměrně vysoký boční ponton karoserie dodává potřebnou dávku robustnosti, záď působí, stejně jako příď, hravým dojmem.

Fiat-500-1-4-16V

Přístrojová deska, výplně dveří i sedadla vycházejí z designu nastoleného původní pětistovkou z padesátých. Výborně působí před řidičem umístěná kaplička přístrojů s jediným dvojitým budíkem, který má otáčkoměr uprostřed rychloměru. Středový panel si konstruktéři vypůjčili z modelu Panda; obsahuje ovladače topení a ventilace a výborně dostupnou řadicí páku. Na předních, bohatě dimenzovaných a dobře tvarovaných sedadlech se sedí pohodlně. Oba vpředu sedící cestující netrpí nedostatkem prostoru. Vzadu je situace o něco horší, ale když vezmeme v potaz celkové rozměry auta, je nabídka prostoru vzadu výborná. I zde platí, že italové mají stavbu malých aut v malíčku. Přístup na zadní sedačky je díky relativně úzkým dveřím pouze průměrný. Lehce nadprůměrně (v rámci třídy) působí zavazadlový prostor – pojme 185 litrů bagáže.s

Fiat-500-1-4-16V

V interiéru vozu potěší velmi dobrá kvalita zpracování a příjemná povrchová úprava plastů a textilu. Podle tvrzení fiatu byla kvalita zpracování jednou z priorit vývoje. Jak se zdá, povedlo se. Nová pětistovka láká zájemce nejenom svým vzhledem, ale i vysokou mírou aktivní a pasivní bezpečnosti. V sériové výbavě figuruje 7 airbagů a ABS. Podle zvolené motorizace se nabídka „bezpečnostních pomocníků“ rozšiřuje o ESP, ASR, MSR či brzdový asistent HBA; libůstku představuje ve třídě mini aut Hill Holder, který usnadňuje rozjezd v prudkém kopci. Pro ty, kteří se chtějí od běžné konfekce ještě více odlišit, připravil Fiat až 500 tisíc různých možností úprav vzhledu interiéru a exteriéru. Dají se různě kombinovat barvy karoserie, čalounění, rozličně zbarvené plastové doplňky či individuální grafické detaily.

Fiat-500-1-4-16V

Nabídka pohonných jednotek je v nadsázce stejně bohatá jako katalog individuálních úprav; žádný jiný malý vůz nenabízí tak širokou paletu motorů pod kapotou. Základní kámen představuje zážehová čtyřválcová dvanáctistovka 1.2 8V Fire (51 kW/69 k), větší radost z jízdy zajistí motor o objemu 1.4 16V (73,5 kW/100 k). Kdo touží tankovat levnější naftu, zvolí moderní turbodiesel řady Multijet – konkrétně 1.3 16V (55 kW/75 k). Slabší benzinová jednotka a turbodiesel spolupracuje s manuální pětistupňovou převodovkou, v případě verze 1.4 najdete na kulise řazení ještě o stupeň navíc. Za příplatek se k oběma zážehovým motorům dodává převodovka Dualogic, která nabízí sekvenční i samočinné řazení. V nedaleké budoucnosti spatří světlo světa ostré sportovní provedení Abarth 500. Pod kapotou těchto dynamicky laděných verzí budou pracovat zážehové přeplňované motory 1.4 ve dvou výkonových verzí (100 kW a 114 kW).

Fiat-500-1-4-16V

Ve hvězdách je zatím uvedení přeplňovaného dvouválce o objemu 0,9 l, který by při výkonu okolo 70 kW dosahoval velmi nízké spotřeby paliva. Jízdní vlastnosti jsou podle prvních zkušeností dobré, podvozek je naladěn spíše na sportovní notu. Tradičně slabé místo představuje přeposilované řízení, které neposkytuje dostatečnou zpětnou vazbu. Fiat 500 má velkou šanci uspět. Nabízí nesmírně poutavý design, velmi dobré zpracování, solidní jízdní vlastnosti a bohatou nabídku pohonných jednotek. Zákazníky jistě nadchne možnost náležitě si upravit svůj vůz a odlišit se tak od ostatních. Mladí lidé zase ocení možnost dokoupit GSM rozhraní Blue&Me či speciálně pro pětistovku vyvinuté navigační zařízení, které se po připevnění na palubní desku připojí k ovládacímu rozhraní vozu. Stručné technické údaje Fiat 500 1.4 16V (dle údajů výrobce)
  • Délka: 3546 mm
  • Šířka: 1627 mm
  • Výška: 1488 mm
  • Rozvor náprav: 2300 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 185 l
  • Objem válců: 1368 ccm
  • Počet válců: 4
  • 73,5 kW/100 k
  • nejvyšší točivý moment: 130 N.m/4250 ot. za min.
  • průměrná spotřeba paliva: 6,3 l/100 km
  • zrychlení z 0 na 182 km/h

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 16

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Fiat-500-1-4-16V


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.