Přeposlat Nissan Tiida

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Nissan Tiida

27.07.2007 | David Kudláček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Na začátku devadesátých let v Evropě úspěšná japonská automobilka Nissan začíná znovu nabírat vítr do plachet. Po několikaleté stagnaci uvedla na trh několik nových modelů, které mají zvýšit prodejní čísla. Jedním z nich je i Tiida.

Nissan Tiida zapadá rozměrově i cenově mezi úspěšné modely Note a Qashqai. Zatímco oba zmíněné modely přivádějí k prodejcům nissanu nové zákazníky, Tiida má za úkol oslovit dosavadní majitele Almer a Primer. Na výběr mají ze čtyřdveřového sedanu se stupňovitou zádí a klasického pětidveřového hatche. Na rozdíl od malého MPV Note a crosssoveru Qashqai není Tiida zbrusu novým modelem. Japonští zákazníci ji znají již od roku 2004 a v roce 2005 byla druhým nejprodávanějším modelem značky na domácím trhu. Úspěchy si Tiida získala i v Číně, Austrálii, na Blízkém Východě, v Severní a Jižní Americe. Pro severoamerický trh se Tiida přejmenovala na Nissan Versa. Produkci pro Evropu má na starosti mexická továrna Nissan Mexicana.

Nissan Tiida

Pro potřeby evropských zákazníků byl model náležitě upraven v technických centrech v Anglii, Německu a Španělsku. Změny se dotkly jak designu karoserie, tak nastavení podvozku, charakteristiky brzd, řízení a tlumičů. První, co vás při spatření nové Tiidy upoutá, je její mohutnost a výška karoserie, kterou převyšuje ostatní konkurenty. Ztvárněním masky chladiče a nezvykle tvarovanými předními světlomety navazuje Tiida na styl menšího Notu. Zadní část pětidveřového hatchbacku připomíná zejména tvarem zadního okna a svítilen francouzský Peugeot 307. Sedan působí poněkud komplikovanějším dojmem; víko kufru vyvolává pocit, že bylo ke zbytku vozu násilně naroubováno. Celkově působí karoserie Tiidy nepříliš vydařeně; zejména u sedanu vynikají disproporce mezi tvarem zádě a zbytkem vozu.

Nissan Tiida

Nabízí se otázka, proč Nissan nesáhl k atraktivnějšímu tvaru karoserie? Odpovědí je hned několik: vzhledem k tomu, že Tiida je vpravdě globálním vozem a dosahuje dobrých prodejních výsledků zejména v Japonsku, dostal přednost styl karoserie zaručující úspěch v Japonsku a Americe; výrobce si neslibuje dosažení výraznějších prodejních úspěchů na evropském trhu – plánované roční prodeje na starém kontinentě se mají pohybovat okolo třiceti tisíc vozů ročně. Dalším důvodem je nezvykle tvarované karoserie je její prostornost; Nissan si vzal na mušku starší evropské řidiče, pro než je komfort a prostornost vozu prioritou. V neposlední řadě ušetřil výrobce balík peněz za vývoj vozů pro různé trhy…

Nissan Tiida

Přístup do interiéru usnadňují velké dveře s dostatečným úhlem otevření. První, co vám po usazení do rozměrných křesel přijde na mysl je již zmíněná prostornost. Nadšeni budete z velkorysé nabídky místa na zadních (i předních) sedadlech; vzadu není problém volně přehodit nohu přes nohu či zasunout chodidla pod přední sedačky. Nabídka prostoru nad hlavami cestujících je příkladná. Jediné mínus představuje relativně úzká karoserie, což má za následek nepříliš přesvědčivou nabídku místa v příčném směru. Kdo touží po variabilitě zadních sedadel, zvolí pětidveřové provedení. Interiér hatchbacku disponuje posuvnými sedadly v rozsahu 240 mm. Vítaná je i možnost nastavení sklonu opěradel. Sedačky Nissanu připomínají spíše domácí křesla; jsou dostatečně široká a velkorysými rozměry uspokojí i vzrostlé řidiče. Při sportovnější jízdě ale nezajistí dostatečnou boční oporu těla. Z vozu je výborný výhled díky jejich nezvykle vysokému umístění. Velmi příjemně působí měkce čalouněné dveřní výplně. Stejně jako karoserie, ani přístrojová deska nepatří mezi módní výstřelky. Její tvar je vysoce funkční a vyniká zejména dobrou ergonomií ovládacích prvků. Zvláštně působí trojice sportovně se tvářících oddělených budíků v přístrojovém štítu, která neladí s konvenčními tvary interiéru. Kladné body získává Tiida za pohledný, do ruky dobře padnoucí tříramenný volant, který je ovšem seřiditelný pouze výškově.

Nissan Tiida

Almery a zejména Primery byly vyhlášené svými výbornými jízdními vlastnostmi. Dopřeje komfortně střižená Tiida řidiči alespoň částečné potěšení z jízdy? Čtyřdveřový sedan nikoliv, v případě hatchbacku můžeme mluvit o lepším průměru. Na úvod ale pár slov k podvozku: tvůrci sáhli po osvědčené alianční platformě, kterou náležitě prodloužili. Výchozí provedení používá Micra, Note a Clio III. Vysoká a úzká karoserie v kombinaci s jednoduchou vlečenou zadní nápravou potěší jen řidiče klidné povahy, vyznávající poklidné cestovní tempo. Při ostřejší jízdě se projevuje sklon k přetáčivosti, který je ale čitelný; nepříjemně působí větší náklon karoserie v zatáčkách. Nejvíce Tiidě svědčí klidná, vyrovnaná jízda, kdy se cestujícím odmění vysokou mírou komfortu a nízkou hladinou vnitřního hluku. Podvozek výborně žehlí nerovnosti a dává zapomenout na rozbité české silnice. O poznání lepší jízdní vlastnosti nabízí kratší pětidveřový hatchback, který nepůsobí tolik houpavým dojmem jako sedan. Díky tužšímu nastavení podvozku dostává řidič lepší kontakt o situaci na silnici. Komfortně laděnému podvozku sekundují obdobně laděné brzdy, které nemají tolik agresivní nástup, obvyklý u většiny dnešních vozů; při opakovaném zatěžování ale slábne jejich účinek. Kvalita řízení a řazení patří do běžného průměru nižší střední třídy. Koupěchtivý zájemce má na výběr ze dvou zážehových a jedné vznětové pohonné jednotky. Základ představuje benzinová šestnáctistovka, která produkuje velmi solidních 81 kW. Ta se standardně dodává s pětistupňovým manuálem, na přání může být kombinována s klasickou čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Vrchol nabídky tvoří motor o objemu 1.8 l/93 kW, který spolupracuje výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou. Šetřiví řidiči mohou zvolit vyhlášený vznětový agregát 1.5dCi/78 kW, který pochází od Renaultu. Stejně jako osmnáctistovka, i diesel nabízí sériově šest převodových stupňů. Všechny motory se vyznačují kultivovaným během a velmi dobrou výkonovou charakteristikou.

Nissan Tiida

Americkou verzi pohání výhradně motor 1.8, k němuž lze zvolit jednu ze tří převodovek (manuální, čtyřstupňovou automatickou a plynulou CVT); japonská Tiida se vyrábí s motory 1.5/80 kW a 1.8/93 kW. Řazení zajišťuje převodovka CVT; k menšímu motoru se na přání dodává čtyřstupňový automat, který je jedinou možností u verze e-4WD (pohon všech kol). Nissan Tiida nebude mít nejenom na českém trhu jednoduchou pozici. Zájemce osloví mimořádně prostornou karoserií a poskytovaným komfortem. Uznání zaslouží i výkonné pohonné jednotky a kvalitně zpracovaný interiér. Za konkurenty naopak zaostává jízdními vlastnostmi a poměrně vysokou základní cenou (základní Tiida 1.6 Visia je za 424.900 Kč). Diskutabilní je vzhled vozu.

Stručné technické údaje Nissan TIIDA 1.8 (dle údajů výrobce)

  • Délka: 4295 mm (hatchback); 4474 mm (sedan)
  • Šířka: 1695 mm
  • Výška: 1533 mm (hatchback); 1543 mm (sedan)
  • Rozvor náprav: 2600 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 300 - 425 l (hatchback); 500 l (sedan)
  • Objem válců: 1797 ccm
  • Počet válců: 4
  • Výkon: 93 kW/126 k
  • Nejvyšší točivý moment: 173 N.m/4800 ot. za min.
  • Průměrná spotřeba paliva: 7,8 l/100 km
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 s
  • Nejvyšší rychlost: 195 km/h
  • Objem palivové nádrže: 52 l

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 16

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Nissan Tiida


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.