Přeposlat Subaru Impreza Sti

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Subaru Impreza Sti

02.07.2007 | Tomáš Trhoň | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Nedávno se mi naskytla nabídka svézt se v Subaru Impreza Sti, zavolal mi známý, že se jede projet a že nechce jet sám, takováto nabídka se samozřejmě neodmítá, takže zanedlouho jsem sahal na kliku, otevřel bezrámové dveře.

Nedávno se mi naskytla nabídka svézt se v Subaru Impreza Sti, zavolal mi známý, že se jede projet a že nechce jet sám, takováto nabídka se samozřejmě neodmítá, takže zanedlouho jsem sahal na kliku, otevřel bezrámové dveře. Pomaličku jsem si sedl, najednou moje tělo držely anatomické sedačky a bezpečnostní pásy Subaru. Uslyšel jsem nastartování motoru typu boxer, zařazení prvního rychlostního stupně a mohlo se vyrazit, turbo tlačí, síla nás vtahuje do sedaček, řadíme za dva, rychlost se zvětšuje, po chvilce přijde na řadu i 5. rychlostní stupeň a po pár vteřinách je na tachometru 100km/h. Ale pojďme si nejdřív toto auto představit.

Subaru Impreza Sti

Subaru Impreza v jiné než modré barvě a se zlatými koly není to pravé ořechové. Této verzi STi opravu sluší, silně se podobá reprezentantům značky v kategorii WRC (už chybí jenom hvězdičky a polepy). To je pochopitelně úplně něco jiného a tohle auto do nich má samozřejmě daleko, ale i tak má ze sportovního repertoáru víc než dost. Víc, než bývá obvyklé.

Subaru Impreza Sti

Začněme vzhledem – zlatá široká kola s pětačtyřicetiprocentními sedmnáctipalcovými pneumatikami širokými 225 mm a brzdami Brembo, nasávací otvor k Intercooleru, Mírně „vyvalené blatníky“ a na zádi je plně funkční křídlo. Jenže to pravé se však skrývá uvnitř, tam pod kapotou. Otevřeme, jak je u Subaru zvykem, bezrámové dveře a v interiéru nás na první pohled unesou vysoká skořepinová sedadla a materiály kolem. Všude relativně dost hliníku a tříramenný, příjemně se držící volant. Narozdíl od obyčejné Imprezy WRX tu scházejí boční airbagy – přeci jen se počítá i s využitím pro sport. Proto i takové pedály. Komfortu ale slouží hezky zakomponované rádio, samozřejmě klimatizace, z technického hlediska je nejzajímavější řadicí páka šestistupňové převodovky. Na Impreze je poutavé i to, že s ní můžete jet jen tak, volně beze spěchu, motor hezky nechávat brumlat okolo 4000ot/min a vyvézt třeba rodinku i s tchýní na výlet. Pak jedete komfortním rodinným vozem. A když tchýně vystoupí, můžete nechat rozpoutat řidičské vášně a vychutnávat si jízdu až do maxima a řadit okolo 8000ot/min.

Subaru Impreza Sti

Subaru Impreza WRX STi se zcela přizpůsobí náladě, v jaké právě jste. Použitím brzdičů Brembo u STi – což je mimochodem zkratka Subaru Tecnica International – se podstatně zlepšila účinnost brzd, které dosud vadly. Na rozdíl od mírnějších Subaru tu funguje sportovní ABS, takže má daleko pozdější náběh a rychlejší frekvenci. Spíná opravdu hodně pozdě a nepulzuje pedálem, ovšem brzdy mě celkově dost překvapily, brzdily opravdu hezky, i když je fakt že jsme s autem zdaleka nejeli na hranici, jelikož majitel se sám s autem seznamuje. Technika jízdy s takovým autem má své zákonitosti. V určitých okamžicích je třeba zapomenout na pud sebezáchovy a teoretické zásady řízení a chovat se opačně. Třeba přidat plyn ve chvíli, kdy v běžném autě decelerujeme nebo dokonce brzdíme. Vysoká škola jízdy doporučuje i přibrzďování levou nohou, ale to už je třeba (zejména na pevném povrchu) opravdu moc umět a vyžaduje to cit v levé noze. Smyku se není třeba bát, Impreza je poslušná ve všech režimech, poslouchá opravdu skoro na slovo.

Subaru Impreza Sti

No ale vrhneme se na to, co nás zajímá nejvíc a to je samozřejmě motor. Otvíráme kapotu, kde se na nás směje plochý čtyřválec, tedy boxer, protilehlé písty jsou až dole. I to pomáhá (těžiště je hodně nízko). Přístupnost některých částí (třeba i svíček) je však obtížná. Výkon 195 kW neboli 265 k a točivý moment 343 N.m hovoří za vše. Neobvyklá je možnost chladit mezichladič turba postřikem vody za jízdy stiskem tlačítka na palubní desce. Lehká kapota je vyrobená z hliníkového plechu. Točivý moment mezi přední a zadní nápravu rozděluje mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou v poměru 50 na 50, uspořádání převodového ústrojí umožnilo příznivé rozdělení hmotnosti dopředu a dozadu. Šest stupňů je rozložených pravidelně, jak to má u správné sportovní převodovky být. Pokud chceme dosáhnout maximálního efektu ve zrychlení, je nutné opravdu využívat jemnosti odstupňování a řadit častěji. Motor je díky točivému momentu natolik pružný, že pro běžnou jízdu vystačíme s akcelerací už od 1500 otáček, ale nejvíc akceleruje až od cca 3500ot/min kdy teprve sepíná turbo. Musím říct, že zátah vozidla ve vyšších otáčkách je opravdu docela velký, ale tento pocit je také hlavně dán tím „nakopnutím“ turba. V zatáčkách vůz také sedí zcela přesně, ale je faktem že jsme nejeli na hranici auta, ale při této jízdě auto poslouchalo na slovo. Teď si představíme trošičku číselných údajů. Volbou režimu otáček samozřejmě ovlivňujeme i spotřebu. I když u tohohle auta se spotřeba moc neřeší, prostě kdo na to nemá, ať si jezdí Turbodieselem :) Asi nikdy se nedostaneme pod hranici 10 – 11 litrů a když se chceme svézt naplno, musíme počítat se spotřebou až okolo 30 l/100 km, průměr majitele je okolo 18ti litrů, záleží jen na stylu jízdy. Zrychlení jsme orientačně naměřili z 0 na 100 km/h za 5,7 s a v TP je udávaná maximální rychlost 239km/h.

Subaru Impreza Sti

Málokterý vůz poskytuje takovou přirozenost ovládání jako Subaru Impreza s turbomotorem. Pro řidiče – začátečníky a milovníky snadného řízení ale není. V autě zdaleka nejde jen o pocity blížící se pocitům v soutěžním autě, ale i o bezpečnost. Její koeficient leží hodně vysoko. To znamená, že při stejné rychlosti jedeme s tímto vozem daleko jistěji než s běžnou dvoukolkou. Například při rychlosti 150km/h mi připadalo, že jedeme tak sotva stovkou, auto prostě působí velmi bezpečně. Rozdíl vyniká hlavně na mokrém, nebo ještě více kluzkém povrchu, ale význam má i za sucha. Hodně dlouho trvá, než jde auto do smyku. Nejprve je nedotáčivé, se zvyšující se rychlostí se charakter mění na přetáčivý. Smyk všech kol je kontrolovatelný i ve značných rychlostech, tam, kde jede každý druhý vůz se sériovým podvozkem a úzkých gumám dávno po střeše. Rozhodně na mě toto auto zanechalo kladný dojem a už se těším na další jízdu, až si majitel bude autem zcela jist a pojede na hranici a v autě už budou nějaké díly od dvorního úpravce Prodrive. Rozhodně je v ČR spousta zatáčkovitých silnic ( kde podle mě STi září nejvíc), kde se dá udělat nějaká sportovněji orientovaná projížďka, jistě nemusím představovat vyhlášenou trasu ( hlavně mezi motorkáři ) Mělník-Dubá.

Subaru Impreza Sti

Technické údaje

  • Vodou chlazený čtyřválcový motor boxer z lehké slitiny, 4 ventily v každém válci, 2 vačkové hřídele pro každou řadu válců. Systém AVCS (aktivní systém řízení ventilů). Duté ventily (výfukové plněné sodíkem – lepší odvod tepla). Mezichladič stlačeného vzduchu s ostřikem vody.
  • Výkon 195 kW (265 k)
  • Objem 1994 cm3
  • Max. točivý moment 343 N.m
  • Stálý pohon všech kol. Šestistupňová podélně uložená převodovka s hydraulicky ovládanou suchou spojkou, mezinápravový diferenciál s viskozní spojkou. Přední a zadní diferenciál Suretrac s omezeným prokluzem.
  • Pneumatiky 225/45 R17 90W - Bridgestone Potenza RE040
  • Rezerva T 135/70 D 17 Bridgestone
  • Zavazadlový prostor 395 l
  • Rozvor 2525 mm
  • Rozchod přední 1490 mm
  • Zadní 1480 mm
  • Délka 4405 mm
  • Šířka 1730 mm
  • Výška 1440 mm
  • Pohotovostní hmotnost (bez řidiče) 1470 kg
  • Objem palivové nádrže 60,0 l
  • Hodnota odporu vzduchu cw 0,33
  • Jízdní výkony
  • Nejvyšší rychlost 239 km/h
  • Zrychlení 0 - 100 km/h 5,5 s
  • Spotřeba dle EU 1999/100 l / 100 km
  • Město 16,7 l
  • Mimo město 9,5 l
  • Mix 12,1 l
  • Palivo - bezolovnatý benzin min. 98 okt.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 37

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Subaru Impreza Sti


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.