BMW


Přeposlat BMW X5

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW X5

29.06.2007 | Tomáš Trhoň | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Tak po sérii představení starších BMW, zde máme jeden novější kousek s označením X5. Ještě před 10ti lety, když někdo pomyslel, že BMW bude vyrábět lehké terénní vozy, tak byl označován za blázna, poněvadž BMW byl představitel hlavně sportovních...

Tak po sérii představení starších BMW, zde máme jeden novější kousek s označením X5. Ještě před 10ti lety, když někdo pomyslel, že BMW bude vyrábět lehké terénní vozy, tak byl označován za blázna, poněvadž BMW byl představitel hlavně sportovních a silných vozů. Nicméně doba si žádala svoje a tak tu dneska máme recenzi o SUV BMW X5, tak se mu pojďme podívat na zoubek a zjistit proč se tomuto faceliftovanému modelu X5 říká nová generace BMW.

BMW X5

Při pohledu na novou generaci X5 každého laika napadne otázka, proč se zrovna tomuto BMW říká nová generace? Vždyť je to úplně stejný vůz, jako předešlá generace. Odpověď je jednoduchá. Při výzkumu BMW zjistilo, že každý třetí majitel X5 by při výběru nového auta nijak nepřemýšlel o žádném jiném konkurentovi na trhu. A to je již podstatný argument pro automobilku, pro zvážení jakýchkoliv radikálních změn na designu vozu. To je důvod, proč nedošlo k nijak radikálním změnám. Nová generace je o něco větší, silnější, luxusnější a kultivovanější než ta, kterou nahrazuje. Dnes si představíme verzi s třílitrovou, turbodieselovou motorizací, u kterého se předpokládá, že zaplní většinu kapot u nás prodaných X5, jelikož se v dnešní době naftové motory těší velké oblibě a u SUV to platí dvojnásob. V minulé generaci tvořily dieselové verze více než 90 % prodejů a je více než pravděpodobné, že se situace v nejbližší době nezmění. Při ohlédnutí se za radikálnějšími změnami designu značky u jednotlivých modelů je změna u X5 spíše rozvinutím původního designu s podobnými proporcemi. Změny se dotkly např. větších světlometů nebo nových prolisů kapoty, podstatnějším se ale stal nárůst velikosti a to ve všech směrech. Do délky je větší o 187 mm, do šířky o 17 mm a rozvor se zvětšil o 113 mm. Příjemnou změnou je také agresivnější výraz přední masky. Nárůst plochy vozu + větší torzní tuhost (o 15 procent) jde povětšinou ruku v ruce s nárůstem hmotnosti. Dobrou zprávou je, že váha X5 se zvýšila jen o zanedbatelných 15 kilogramů oproti předchůdci. Poděkování patří zejména kapotě z hliníku, přístrojovému panelu a také ramenům přední nápravy společně s termoplastovými předními blatníky. Díky veškeré snaze při vývoji nové generace je vůz X5 o 287 kilogramům lehčí než konkurenční mastodont Audi Q7. Nárůst délky je způsoben potřebou některých zákazníků po třetí řadě sedadel (za příplatek), zejména těch amerických.

BMW X5

BMW X5 vždy patřilo k tomu nejlepšímu pro řidiče v kategorii silničních SUV. Aby tomu bylo i tentokrát, byly přední vzpěry MacPherson nahrazeny dvojitými lichoběžníky. Ty ve spojení s delším rozvorem a širším rozchodem tuto pozici opět zajišťují. A v případě, že i tak výtečné chování vozu Vám nebude dostačovat, stačí si objednat adaptivní stabilizátory a aktivní řízení k tomu. Dvojité lichoběžníky jsou vyrobeny z hliníku stejně jako přední kapota a přístrojový panel. Přední blatníky jsou vyrobeny z termoplastu. Toto vše pomáhá snížit hmotnost vozu na únosnější míru. Důležitým faktorem je taktéž zvýšení ochrany chodcům díky použití těchto materiálů O přenos síly na všechna čtyři kola se i tentokráte stará nám již starý známý systém pohonu xDrive, využívající elektronickou spojku a DSC. Standardně je výkon rozdělen v poměru 40:60, nicméně je možné tento poměr kdykoliv změnit až na 100 % ve prospěch kterékoliv nápravy. Hliníkový turbodieselový šestiválec o objemu 2933 cm je nám znám z trojkové řady, kde již působí. U X5 dostal jak více výkonu a točivého momentu, tak je i čistší a šetrnější k životnímu prostředí. Všechny automobily nové generace X5 mají ve standardu vylepšenou šestistupňovou automatickou převodovku. Pro novou generaci byla přidána druhá tlumící jednotka, takže měnič točivého momentu má teď méně práce s prokluzem. To jízdu zefektivní a zrychlí řazení bez jakéhokoliv vlivu na kultivovanost. Dosti podstatnou změnu vůči minulé generaci tvoří přídavná třetí řada sedadel. Tato sedadla nicméně nejsou součást základní výbavy vozu a jejich cena je nemalých 57 430 Kč. K tomu si ještě připočítejte ztrátu 90 litrů volného prostoru pod podlahou kufru. Pro pohodlný přístup k této třetí řadě sedadel je možné prostřední řadu posunout směrem dopředu pomocí vhodně umístěné páky na vnější straně opěradla. Řidiči jsou nabízeny dobře čitelné přístroje palubní desky, výtečná pozice za volantem, výborné boční vedení sedaček a ergonomie. I iDrive se konečně dostal do X5. Samozřejmě, že si s sebou přinesl všechny jeho výhody a také nedostatky. Parkovací brzda je elektronická a k jejímu ovládání slouží přepínač na středovém panelu. Parkovací senzory vpředu i vzadu jsou součástí standardní výbavy a dají se doplnit ještě o parkovací kameru. Často kritizovaným prvkem je volič automatické převodovky. Kritika se vztahuje jak k jeho designu, tak i velikosti. Působivým prvkem jsou dvojité dveře přihrádky před spolujezdcem, které se otevírají zároveň a jsou stylové. Taktéž při otevření šetří místo v interiéru. Uvnitř této přihrádky se nachází měnič na CD.

BMW X5

Je jisté, že drtivá většina X5 u nás bude osazena třílitrovým dieselem. A je jisté, že všechny budou osazeny automatickou převodovkou, jelikož manuální už není do nabídky zahrnuta. Volba to určitě není špatná, i když pro mě by byla docela nudná. Třílitrový turbodiesel je jedním nejvýkonnějších motorů ve své třídě. Jeho výkon je 235 koní (dostupných ve 4000 ot./min) a 2180 kg těžké SUV dokáže slušně rozpohybovat. Automobilkou oficiální udávané zrychlení z 0 na 100 km/h je 8,3 s, nicméně podle neoficiálních měření některých redakcí a soukromých osob je vůz schopen zrychlit na 100 km/ i pod 8s. Točivý moment dostal u nové generace hodnotu 520 Nm dostupných již ve 2000 ot./min. Působivá hodnota. S automatickou převodovkou problémy nebývají, její chod je hladký a rychlý.

BMW X5

Kdo by čekal od velkých kol automobilu obutých k tomu ještě do dojezdových pneumatik dobrý výsledek? Ovšem je tomu tak! I přes tyto dva nepříznivé faktory je výsledný efekt dobrý. Nová X5 již není tolik hrubá jako její minulá generace, je teď dospělejší a na silnicích se pohybuje s větší měkkostí. BMW tvrdí, že se jedná o ´´auto pro řidiče´´. Je to poněkud odvážné tvrzení u auta vysokého 1,8 metru a s vahou přesahující 2 tuny. Silné řeči o schopnostech v terénu jsou naštěstí minulostí. Konečně si u BMW přiznali, že jsou zde rivalové, kteří jsou v terénu mnohem lepší než X5. To ovšem neznamená, že se X5 nechá v terénu zahanbit jakýmkoliv konkurentem. Hlavním klíčem k úspěchu je správně zvolené obutí, které se v terénu ukazuje v podobě Bridgestone Dueller. S tímto obutí vůz bez problémů sekunduje i Range Rover Sport. Nájezdové úhly jsou stejné, 25 stupňů vpředu i vzadu, přechodový úhel činí 19,7 stupně a brodivost dosahuje rovných 500 mm. Pro výlety do terénu je uzpůsoben také podvozek, který je téměř plochý a i výfuky jsou ukryty v prolisech, aby nedošlo k jejich poškození. xDrive je vyladěn pro co nejlepší vlastnosti na silnici, nicméně i tak se v terénu neztratí, i když ho ani nijak zvláště nemiluje.

BMW X5

Na přední nápravě se již nenachází vzpěry MacPherson, ale dvojité lichoběžníky. Pro ty zde bohužel nebylo dříve místo a tak jsme si museli počkat až na příchod nové generace. Výhodou dvojitých lichoběžníků je jejich přesnější kontrola odklonu a sbíhavosti ve větším rozsahu nastavení. Adaptive Drive (neboli hydraulicky nastavitelné stabilizátory) výborně pomáhají vyrovnat přetížení v zatáčkách a podrží karoserii v rovině i v blízkosti limitů přilnavosti. Ceny všech motorizací jsou poněkud výše nastaveny, než u hlavní konkurence v podobě Mercedesu a Audi. BMW si taktéž nechá dobře zaplatit i za takové věci, jakými jsou parkovací senzory, metalíza či kožené čalounění. Odměnou však je jeden z nejlepších vozů kategorie SUV, mnohem schopnější než konkurence. Taktéž je úspornější a čistší. Při klidné jízdě se dá dostat i pod automobilkou udávaných 8,7 litrů na 100 km. BMW nedrží prvenství za založení této kategorie, tu drží Mercedes. Prvenství pro BMW totiž patří za definování toho, jak mají automobily kategorie SUV vypadat, jak se mají na silnici pohybovat. Dnes se z X5 stalo auto, které je zábavnější než kterékoli jiné SUV, tedy s výjimkou Porsche Cayenne. X5 působí dosti solidně, je pohodlné, cestující v něm najdou dostatek místa a spotřeba je rozumná.

BMW X5

BMW X5 je rozhodně vhodná volba pro rodinu s dětmi kde řidič má rád pohodlnou a svižnější jízdu a zároveň klade důraz i na bezpečnost. X5 není sice žádný závodník, ale má toho hodně co nabídnout ve všech směrech.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 24

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku BMW X5


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.