BMW


Přeposlat BMW E31

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW E31

04.06.2007 | Tomáš Trhoň | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

V roce 1976 byla na Ženevském autosalonu představena nesmrtelná šestka, coupé E24, které bylo typickým autem ze staré školy. Klasický bavorák se vzhledem žraloka, kterého nepřestaneme milovat.

V roce 1976 byla na Ženevském autosalonu představena nesmrtelná šestka, coupé E24, které bylo typickým autem ze staré školy. Klasický bavorák se vzhledem žraloka, kterého nepřestaneme milovat. Celkově se vyrobilo 86.000 kusů modelu E24. Jenže každý příběh jednou skončí, aby mohl začít jiný. Ve Frankfurtu roku 1989 však začal takový revoluční příběh. Nové coupé 850i bylo designově i technicky o století dál než předchůdce. A i dnes toto auto nepůsobí tak, že by bylo téměř 20let staré. Dle mého názoru byl konec 80.let celkově technicky zvratový – viz další vesmírné lodě „made in Germany“ Porsche 959 a hlavní konkurent osmičky Mercedes-Benz SL („žehlička“-jeden z nejhezčích Mercedesů).

BMW E31

BMW E31

850i byla vybavena hi-end technikou určenou pro zámožnější klientelu. Na první pohled nás zaujme karoserie typu Gran Turismo, prostě takové luxusnější coupé. Dominantou předku je jeho špičatý tvar a celkový pohled na předek mi přijde jako na naštvanou žiletku :-) Samozřejmě nechybí vyklápěcí světla, která nejenže působí velmi stylově a je to parádní doplněk, který k automobilům této kategorie prostě patří a zároveň to přispívá ke zlepšení aerodynamiky. Otevřeme-li dlouhé, bezrámové dveře a nakoukneme-li do interiéru, uvidíme luxusní kožená sedadla, která mají decentní boční vedení, ale k nějakému brutálnějšímu nájezdu do zatáček to zřejmě stačilo.

BMW E31

Velmi příjemnou a praktickou klasikou je naklopený středový panel k řidiči, ostatně jak je u BMW zvykem. Volant, který můžeme například vidět i u 5. řády (E34) má na můj vkus poněkud velký průměr a do luxusního coupé mi nějak nesedne. Co je ovšem velmi ojedinělé je to, že vůz postrádá B sloupek, který je při zavřených oknech tvořen jakoby ze skel, která jsou od sebe oddělena decentní lištičkou a když obě okna stáhneme, tak vznikne veliký bezskelní prostor, to se dostáváme k další ojedinělosti tohoto auta a tou je stahování zadních okének, tato věc není u dvoudveřových automobilů typu coupé bežná, okna se většinou jenom decentně vyklápí do strany. Celohliníkový motor V12 5.0L 220 kw se dodával se 6.st manuálem či 4 st. automatem ZF (4HP24). Auto mělo sportovní podvozek, aktivní kinematiku zadní nápravy (ARAK), posilovač řízení, ABS, v základu 2 airbagy, stabilizaci, protiprokluz (ASC+T) a systém EEPC (electronic engine power control). Roku 1992 se přechází na označení 850Ci, na sklonku let 93/94 se světu ukazuje slabší, osmiválcová sestřička 840Ci s e čtyřlitrovým motorem a výkonem 210 kw, která má v případě manuální převodovky pouze 5. stupnů.

BMW E31

V ´96 se opět inovuje a to tak, že 850Ci má objem zvýšený na 5.4L, výkon 240 kw a dodává se pouze s automatickou převodovkou. E31 840Ci má také vyšší objem a to 4.4L, ale výkon zůstal stejný a to 210 kw, jenže kroutící moment skočil na 420 N.m a už je k dispozici i 6 st. manuál, nebo 5 st. automat. Velmi zajímavá funkce tohoto (a nejenom tohoto) auta je NIVOMAT. Je to vlastně systém, který drží stále stejnou světlou výšku vozu ať už je auto naloženo jednou, nebo třeba 4ma osobami a v kufru vezete nákup. S tímto systémem jsme se mohli setkat již u výše zmíněného modelu E24.

BMW E31

BMW E31

Když se vrátíme do roku 1994 tak se dostaneme ke špičkové verzi 850CSi s 280 kw a 550 N.m. Motor se stavěl v dílně u chlapíků z Motorsportu a nese logo ///M, na rozdíl od zbytku auta, byla to totiž 850CSi nikoli M8. Ta se sice také vyvíjela, a dokonce byl vyroben i jeden prototyp, jenže výroba tohoto modelu byla zavrhnuta a prototyp byl údajně zničen a tak po něm zbyly jenom fotky. CSiíčko mělo samozřejmě pevnější podvozek, silnější brzdy, jiné nárazníky, typická M3 zrcátka a kola z M5. Nad těmi M3 zrcátky se na chvíli pozastavím, všude se uvádí a zrcátka jsou pojmenována M3 podle toho, že jako první byla použita u modelu E36 M3, jenže jak uvádějí zdroje tak je to zcela jinak, právě u modelu 8. řady byla tato zrcátka použita jako první, nicméně veřejnost má zafixováno jinou „pravdu“. Na rozdíl od dálničního expresu 850i/Ci to bylo opravdu sportovní auto i přes váhový handicap 1865 kg živé váhy. Osmičkovou řadou se zabývala i dvorní ladičská firma bavorské automobilky, firma ALPINA v podobě většího luxusu, výkonu, individuality, ale pro pár šťastlivců připravila opravdu kusovou záležitost – Alpina B12 5.7 /850CSi. Na rozdíl od „normálních“ B12tek, měla karbonovou kapotu s průduchy, pod kterou ukrývala emkový CSi motor. Objem zvýšený z 5.6 na 5.7L, výkon narostl z původních 280kw na 306 kw a 581 N.m , zrychlení z 0-100kmh za rovných 5 sec, maximálka 300kmh (na rozdíl od všech osmiček včetně CSi, které měli elektrický omezovač na 250km/h) celkově bylo vyrobeno pouze 57ks a bůh ví kolik se jich do dneška zachovalo. Dokonce někteří úpravci došli tak daleko, že tento motor převrtali na obsah 6000ccm a předělali ho na přeplňovaný dvěma turby. Unikátnost vidím v tom, že se u ALPINY pustili do tohoto motoru, neboť auta ze sportovní divize M nejsou jejich cílem. Výjimkami, nepotvrzující pravidlo byly E30 M3 a Z8, ale E30 dostala šestiválec (B6 3.5S) a Z8 přišla o M5 V8 motor + manuál a dostala upravený V8 z 540i s automatickou převodovkou.

BMW E31

Tím bych zakončil příběh o tomto dodnes jedinečném a zcela jistě výjimečném coupé, kterých po české republice jezdí sakra málo a je to rozhodne škoda. Zřejmě je to tím, že se lidé bojí údržby tohoto auta, která sice není nejmenší, ale dokáže se parádně odvděčit za darovanou péči. Osmička rozhodně dokáže stále svým stylem a charakterem zesměšnit i celou řadu novějších aut. A i to je jeden z důvodů proč je toto auto velice výjimečné.

BMW E31

BMW E31

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 22

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku BMW E31


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.