Přeposlat Ariel Atom 2

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Ariel Atom 2

03.05.2007 | Aleš Klíma | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Nepřehlédnutelný agresivní design, minimální hmotnost, závodní technika homologovaná na silnici, výkonný motor a čtyři kola v rozích karoserie.

Nepřehlédnutelný agresivní design, minimální hmotnost, závodní technika homologovaná na silnici, výkonný motor a čtyři kola v rozích karoserie. To jsou atributy vozidla Atom, původně traťového speciálu homologovaného i pro silniční použití, jehož pomocí se snaží britský motocyklový výrobce Ariel zprostředkovat zájemcům opravdový požitek z řízení.

Ariel Atom 2

Opravdový proto, že Atom je nutno opravdu řídit a to bez asistence elektronických či jiných pomocníků. Čili posilovač brzd, posilovač řízení, ABS, ani stabilizační systémy v něm nenajdete. Požitek proto, že se můžete pohybovat v blízkém kontaktu s fyzikálním limitem vozu a skvěle se přitom bavit. Záměrem výrobce bylo, aby byl Atom použitelný na závodní trať i do běžného silničního provozu, a to bez velkých nákladů na údržbu nebo zaměstnávání týmu mechaniků. Jeho jednoduchost a funkčnost je příkladná. Ke všem součástem vozu je dobrý přístup a lze je pomocí základního nářadí nastavit podle potřeb uživatele.

Ariel Atom 2

Trubkový rám z svařený z vysokopevnostní oceli a několik kompozitových panelů tvoří dohromady „karoserii“ bez střechy, dveří i čelního skla, kam se vejdou dva pasažéři. Na přání je možno vyplnit mezery v trubkovém rámu několika dalšími průhlednými panely, pro umístění reklam nebo týmového označení. Atom byl důkladně testován ve větrném tunelu aby potvrdil, že zvolený tvar zajišťuje potřebný aerodynamický přítlak na přední i zadní část vozu pro skvělou ovladatelnost i ve vysokých rychlostech, a to bez nutnosti použití přítlačných křídel. Jediný aerodynamický prvek na zádi suplující přítlačné křídlo, je speciálně tvarovaný panel sloužící zároveň jako kryt motoru.

Ariel Atom 2

Interiér či spíše kokpit což výstižněji označuje pracoviště řidiče, vlastně pilota, je strohý a funkční. Pilot a kopilot usazení v kompozitových anatomických sedadlech z jednoho kusu jsou ze stran chráněni poměrně vysokými boky trubkového rámu a za hlavami obloukovou trubkou pro případ převrácení. Palubní deska vyvádí posádku z koncentrace na jízdu jen několika nezbytnými kontrolkami, ukazatelem rychlosti a otáčkoměrem.

Ariel Atom 2

První generace Atomu z roku 2000 používala šestnáctiventilový motor Rover o objmu 1,8 L disponující 92 KW a 165 Nm, což samo o sobě není mnoho, 456 Kg „těžkému“ stroji s pětirychlostní převodovkou to však nadělovalo dynamiku srovnatelnou například s Porsche 911 Turbo. Druhá generace Atomu nabízí pohon v podobě vysokootáčkového dvoulitrového motoru i-VTEC známého z Hondy Civic Typer-R, doplněného 6-rychlostní převodovkou. Tato pohonná jednotka je nabízena v několika výkonových variantách. Základem je motor v původní podobě se 164 KW, který po úpravách řídící jednotky a výfuku nabídne až 180 KW. Dalším stupněm je doplnění motoru kompresorem, který zvedne výkon na 202 až 224 KW ve vrcholné verzi. To představuje poměr 600 koní na tunu. Pro srovnání například Bugatti Veron dosahuje poměru „pouze“ 529 koní na tunu! Podle výkonové varianty je Atom vybaven rozvodovkou s odpovídajícím převodem, kterou je možno doplnit diferenciálem s omezenou svorností. Tato volba je nabízena i k neslabší verzi a doporučována k té nejsilnější.

Ariel Atom 2

Motor je uložen mezi řidičovými zády a zadní nápravou, což stanovuje pro agresivní styl jízdy ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou 40:60 a slibuje bleskové odezvy od strmého řízení s necelýma dvěma otáčkami z rejdu do rejdu. Zavěšení kol, jehož funkci lze během jízdy sledovat, je řešeno dvojitými lichoběžníkovými rameny. Nastavitelné tlumiče a progresivní pružiny plní svou funkci přes přepákování od delších spodních ramen.

Ariel Atom 2

Koncepčně nejbližší konkurent Atomu, který by se měl začít prodávat v únoru roku 2008 je KTM X-Bow (Crossbow) rovněž od motocyklového výrobce zvučného jména. S o něco méně agresivními parametry, karbonovou skořepinovou karoserií, hmotností asi 700 kg, převodovkou i motorem 2.0 TFSI od Volkswagenu a výkony 162 – 235 KW, bude Atomu konkurovat především cenou kolem jednoho milionu Kč.

Ariel Atom 2

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 1

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Ariel Atom 2


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.