Přeposlat Historie Škoda Auto - část 5.

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Historie Škoda Auto - část 5.

19.01.2007 | Martin Kněžík | Ostatní články | Komentářů: 0 |

Další díl seriálu o historii Škodovky, tentokrát s podtitulem: Nic velkého nám není cizí.

Bývaly doby, kdy si motoristická veřejnost spojovala mladoboleslavskou značku Škoda s malými lidovými automobily. A byly zase jiné doby, kdy továrna Škoda nabízela velkou reprezentační limuzínu a nic jiného. Jestliže dnes můžete přijít ke svému prodejci vozů Škoda a odjet jak v malé Fabii tak v luxusním Superbu, vězte, že to ve více než stoleté historii mladoboleslavské automobilky není nic nového. Velké vozy totiž patří ke značce Škoda už od časů, kdy se ještě nazývala Laurin & Klement. První automobil oficiálně představili na pražském autosalonu v roce 1906. Název Voituretta A napovídal, že je to malý vozík s kapalinou chlazeným dvouválcem do V o objemu 1005 cm³. O zákazníky neměli v továrně nouzi a přibývalo těch, kteří chtěli něco většího. A tak se už v následujícím roce objevil typ F, který měl pod kapotou řadový čtyřválec. Byl to úspěšný agregát o objemu 2438 cm³, který se stal základem řady sportovních a závodních verzí a také jednoho pozoruhodného osmiválce. V továrně spojili dva bloky na společné klikové hřídeli a vznikl typ FF, první osmiválc ve střední Evropě. Zabudovali ho do vozu, který vyjel z brány továrny v říjnu 1907 a vydal se na reklamní jízdu rovnou do Paříže. Celkem vznikly jen dva exempláře, které doložily technickou vyspělost automobilky a nebyly ani určeny k prodeji.

Historie Škoda Auto - část 5.

Historie Škoda Auto - část 5.

Když v roce 1925 přešla automobilka L&K pod křídla Škody, vyráběl tehdy největší československý koncern vlastní vůz. Abychom byli přesní, jednalo se o automobil vyráběný v licenci, a to ne ledajaké: v listopadu 1924 se Škoda rozhodla pro francouzské luxusní šestiválcové vozy Hispano Suiza. Byly to mimořádně kvalitní autombily, které patřily do nejvyšší kategorie a jsou ozdobami světové pokladnice v tomto oboru. Pochopitelně tomu odpovídala i cena. Šasi Rolls Royce Silver Ghost stálo 1850 liber, zatímco za šasi Hispano Suiza musel zájemce ještě 350 liber přidat. První vůz postavili ve Škodě na jaře 1926 a v květnu jej dodali na Pražský hrad pro T. G. Masaryka, prvního československého prezidenta.

Historie Škoda Auto - část 5.

Řadový šestiválec s ventilovým rozvodem OHC měl objem 6654 cm³, výkon 73,5 kW (100 k) a dosahoval rychlosti až 140 km/h. Ušlechtilé srdce vozu nezapřelo svůj letecký původ, neboť motory Hispano Suiza se montovaly do letadel v řadě evropských zemí. Proto měly limuzíny Škoda - Hispano Suiza typ 25/100 zdvojené zapalování a tedy i dvě zapalovací svíčky na každý válec. Vůz měl všechny myslitelné přednosti. Motor byl tak pružný, že rozjezd byl možný i na trojku, jednička se užívala jen při parkování. Jediný problém představovaly brzdy. Žádný div, když Škoda HS vážila dvě tuny. Celkem vzniklo 100 exemplářů, z nich mnohé jen jako šasi, na něž postavili karoserii známí čeští karosáři, zejména Brožík v Plzni a Jech v Praze. Pro pořádek musíme ještě dodat, že se Škodou HS byl spojen ještě jeden drobný zádrhel: Nejlevnější provedení šestisedadlové otevřené karoserie přišlo v roce 1929 na 190 000 korun, což při slušném měsíčním platu úředníka kolem 1000 korun znamenalo opravdu hodně peněz. Nicméně stovka vyrobených a prodaných vozů v malém Československu rovněž o něčem vypovídá. Nejen luxusem živa je automobilka, naopak. Sériová výroba, unifikace dílů a široká nabídka jsou cestou k úspěchu. V Mladé Boleslavi si toho byli vědomi a na sklonku 20. let nabízeli řadu automobilů, které měly společné díly i celé skupiny – nápravy, převodovky, písty, ojnice a mnoho dalšího. Platilo to například o vozech 4R a 6R, tedy o čtyřválci a šestiválci s rozměry motoru Ø 75 x 110 mm a objemy 1944 resp. 2916 cm³. V roce 1929, kdy se přestala vyrábět Škoda – Hispano Suiza, představila automobilka nový luxusní vůz Škodu 860. Z typového označení vyplývá, že to byl řadový osmiválec o výkonu 60 k. Žádný div, že jeho motor měl rozměry Ø 75 x 110 mm a tedy objem 3880 cm³. Továrna jistě nečekala, že se osmsetšedesátka stane prodejním šlágrem. Chtěla jen završit řadu nabízených typů od tehdy nejmenší Škody 422 (celkem 3435 vyrobených vozů), aby vyhověla každému přání. V automobilce postavili celkem 49 vozů 860, z nichž se do dnešních dnů zachoval (zdá se) jediný. Chcete-li se přesvědčit o tom, jak vypadal luxus před takřka tři čtvrtě stoletím, navštivte Škoda Auto Museum v Mladé Boleslavi, modrý cabriolet tam stojí v plné kráse.

Historie Škoda Auto - část 5.

Na začátku padla zmínka o nové Škodě Superb. Pod tímto názvem se vyráběly automobily už od roku 1934. V roce 1936 se poprvé objevily jako šestiválce se standardním vrtáním Ø 75 mm a zdvihem 102 mm. Téhož roku dostaly alternativně i motor o známých rozměrech Ø 75 x 110, tedy stejných jako typ 6R, který se ovšem už šest let nevyráběl. Agregátů, které se pod kapotou typu Superb objevily, byla celá řada. Jak se na vůz takového jména sluší, nechávali si zámožní zákazníci stavět na jeho šasi zakázkové karoserie. Tak vznikl jeden vůz z konce 30. let u největšího českého karosáře Josefa Sodomky ve Vysokém Mýtě. Aerodynamicky splývavá záď a zakrytá zadní kola, dominantní linka od předního blatníku až k zadnímu nárazníku - to vše podtrhuje eleganci, která s léty neztrácí nic ze svých kvalit. Prostě Superb.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 15

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Historie Škoda Auto - část 5.


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.