BMW


Přeposlat Nové pojetí vysokovýkonného sportovního vozu: BMW X5 M. BMW X6 M.

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Nové pojetí vysokovýkonného sportovního vozu: BMW X5 M. BMW X6 M.

02.04.2009 | BMW Česká republika | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Modely BMW X5 M a BMW X6 M poprvé přenášejí extrémní sportovní charakter, typický pro vozy společnosti BMW M GmbH, do segmentu vozů BMW X. Spojení těchto dvou rozdílných filozofií vytváří opravdu exkluzivní jízdní zážitky, ...

Modely BMW X5 M a BMW X6 M poprvé přenášejí extrémní sportovní charakter, typický pro vozy společnosti BMW M GmbH, do segmentu vozů BMW X. Spojení těchto dvou rozdílných filozofií vytváří opravdu exkluzivní jízdní zážitky, které stanovují zcela nové standardy v otázkách dynamiky, podélného i příčného zrychlení, citlivosti řízení, výkonnosti brzdové soustavy a úspornosti – to vše jsou základní kritéria rozhodující o vítězi také v motoristickém sportu. Mimořádné jízdní kvality vozů BMW X5 M a BMW X6 M jsou jasně zřejmé díky specifickému vzhledu z produkce BMW M. V BMW X5 M je na první pohled vidět ukrytá síla a exkluzivita, BMW X6 M je oproti tomu jasným vyjádřením dynamiky a sportovního charakteru. Podobné provedení předních částí obou modelů jasně ukazuje, že oba v sobě ukrývají obdobný potenciál. Také v interiéru jsou zřejmé specifické a luxusní prvky z programu BMW M, které jednoznačně evokují zcela výjimečné dynamické schopnosti.

Nové pojetí vysokovýkonného sportovního vozu: BMW X5 M. BMW X6 M.

Modely BMW X5 M a BMW X6 M jsou vybaveny novým vysokovýkonným motorem V8, který byl pečlivě sladěn s celkovým charakterem těchto modelů. Má objem 4395 cm3 a disponuje největším výkonem 408 kW/555 k v rozpětí 5750 až 6000 min-1. Zcela nový přeplňovaný motor M TwinPower Turbo je první vidlicovou pohonnou jednotkou vybavenou výfukovými svody, spojujícími obě řady válců a také dvojicí dvoukomorových turbodmychadel Twin Scroll. Turbodmychadla a katalyzátory jsou umístěny mezi řadami válců. Toto řešení má přínos ve velmi rychlých reakcích motoru, které jsou typické pro motory z produkce BMW M, a současně je zárukou velmi plynulé a spontánní produkce výkonu a točivého momentu. Motor se vyznačuje točivým momentem 680 Nm, který je k dispozici od 1500 do 5650 min-1. Kromě zcela výjimečné dynamiky, kterou nový motor poskytuje, patří ve své výkonové třídě k nejlepším z pohledu spotřeby paliva. Není divu, vždyť je vybaven přímým vstřikováním High Precision Injection a dalšími nejnovějšími technologiemi z programu EfficientDynamics. Mezi ně patří například systém regenerace kinetické energie, elektrické palivové čerpadlo, mechanicky odpojitelný kompresor klimatizace či hydraulický systém omezující podle potřeby naklánění karoserie, který byl poprvé představen v nové generaci BMW řady 7. V neposlední řadě je třeba zmínit, že oba modely samozřejmě plní emisní normy EU5, a také americké standardy LEV II.

Nové pojetí vysokovýkonného sportovního vozu: BMW X5 M. BMW X6 M.

Šestistupňová sportovní samočinná M převodovka se vyznačuje nejen komfortem řazení, ale především sportovním projevem. Extrémně rychlému řazení převodovky pomáhá také cílené krátkodobé přerušení vstřikování paliva a zapalování během změny rychlostních stupňů. Manuální sekvenční řazení je možné provádět buď voličem mezi sedadly, nebo řadicími páčkami na volantu – opět se specifickým provedením BMW M. Řazení pomocí páček na volantu je samozřejmě možné také v samočinném jízdním režimu D. K dispozici je také režim závodního startu Launch Control, stejně tak jako například režim stabilizačního systému M Mode, dva výkonové stupně motoru a samozřejmě také několik charakteristik motoru a převodovky, které může řidič volit podle toho, zda v daném okamžiku požaduje sportovní, nebo spíše ekonomický provoz. Výkonnost a spotřeba modelů BMW X5 M a BMW X6 M:
  • Zrychlení 0–100 km/h: 4,7 s
  • Nejvyšší rychlost: 250 km/h (s M Driver’s paketem 275 km/h)
  • Kombinovaná spotřeba podle EU: 13,9 l/100 km, produkce CO2: 325 g/km

Nové pojetí vysokovýkonného sportovního vozu: BMW X5 M. BMW X6 M.

Modely BMW X5 M a BMW X6 M jsou prvními automobily s pohonem všech kol vyrobenými v BMW M GmbH. Jsou vybaveny systémy BMW xDrive a Dynamic Performance Control, které jsou naladěné ve specifickém stylu, požadovaném zákazníky divize M. Charakteristickými vlastnostmi nové generace vozů M je zcela výjimečná jízdní dynamika, zajištěná nezaměnitelnou stabilitou a nejvyšší možnou mírou trakce. Radost z jízdy je dále zvýrazněna také v daném segmentu nezaměnitelnou ochotou k zatáčení a neobyčejně neutrálním jízdním projevem. Inteligentní pohon všech kol zcela variabilně mění poměr rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravou. Dynamic Performace Control současně s tím dokáže například ve výjezdech ze zatáčky aktivně měnit rozdělení síly motoru mezi zadními koly. Všechny součásti podvozku, mezi něž kromě BMW xDrive a Dynamic Performance Control patří také stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control), řízení Servotronic a systém Adaptive Drive, jsou řízeny komplexní centrální jednotkou ICM (Integrated Chassis Management). Výsledkem je velmi vysoká úroveň jízdní dynamiky, bezpečnosti, ale především také agility, trakce, jízdní stability a samozřejmě i radosti z jízdy. Podvozek s přední nápravou tvořenou dvojitými příčnými rameny a zadním integrálním víceprvkovým zavěšením má speciálně naladěnou elastokinematiku tak, aby odpovídala výjimečně sportovnímu charakteru vozu BMW M. Standardní výbavou modelů BMW X5 M a BMW X6 M je vzduchové odpružení, samočinně udržující stálou světlou výšku na zadní nápravě, stejně tak jako elektronicky nastavitelné tlumiče EDC a aktivní stabilizátory omezující naklánění karoserie. Nově navržené uchycení pružin a tlumičů zajišťuje přesné a rychlé reakce na pohyby volantu a současně dovoluje optimální funkci podvozku ve standardním, ale také sportovním režimu nastavení. Velké hodnoty příčného zrychlení a stabilitu v zatáčkách zajišťuje spojení tlumičů EDC a aktivních stabilizátorů. Do celku dokonale zapadá výkonná brzdová soustava s mimořádným potenciálem a nadstandardní odolností vůči vadnutí.

Nové pojetí vysokovýkonného sportovního vozu: BMW X5 M. BMW X6 M.

K dispozici je specifický režim stabilizačního systému M Dynamic Mode (MDM), který je známý i z ostatních vozů BMW M. V případě modelů BMW X5 M a BMW X6 M má podobný projev. Posunuje hranici zásahu stabilizačního systému DSC a současně mění činnost systému xDrive, který více preferuje kola zadní nápravy. Pozměněna je také činnost Dynamic Performance Control. Režim MDM tedy přináší nejvyšší možnou rychlost v zatáčkách, ale současně nezanedbává ani bezpečnost jízdy. Toto chování společně s velmi přesným řízením dovoluje zkušeným řidičům vychutnat si kontrolovaný přetáčivý smyk. Modely BMW X5 M a BMW X6 M se vyznačují upravenou strukturou karoserie, která je zárukou nejvyšší možné míry bezpečí. Kromě toho jsou součástí bezpečnostního balíčku rovněž tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, šest airbagů, stejně tak jako aktivní opěrky hlav na předních sedadlech. Standardní výbavou jsou bi-xenonové světlomety s funkcí denního svícení, adaptivní brzdová světla či 20palcová kola s pneumatikami runflat s různým rozměrem pro přední a zadní nápravu.

Nové pojetí vysokovýkonného sportovního vozu: BMW X5 M. BMW X6 M.

Pokrokové asistenční systémy vozů BMW X5 M a BMW X6 M posunují jízdní zážitky na ještě vyšší úroveň. Jedná se například o specifický M Head-Up displej, adaptivní světlomety a asistent dálkových světel. Opomenout nelze ani parkovací asistent, stejně tak jako couvací kameru s funkcí Top View. Interiér obou vozů BMW X5 M a BMW X6 M se vyznačuje sportovními M sedadly, „emkovým“ sportovním volantem a účinnou opěrkou levé nohy. Bíle podsvícené přístroje s typickou grafikou jsou snadno čitelné, otáčkoměr je vybaven variabilním červeným polem. Modely BMW X5 M a BMW X6 M jsou vybaveny nejnovější generací systému iDrive, který zajišťuje snadné a intuitivní ovládání navigačního systému, audio aparatury, klimatizace, telefonu, stejně tak jako specifických M funkcí. Speciální M menu umožňuje nastavení tlumičů EDC, řízení Servotronic, systému DSC, režimu Power, stejně tak jako Head-Up displeje. Nastavenou konfiguraci je možné uložit do paměti a následně ji snadno vyvolat pomocí tlačítka M Drive na volantu. Kvalitní materiály dokonale vystihují exkluzivitu modelů M od BMW. Standardní výbava je bohatá a obsahuje například elektricky ovládaná sedadla s paměťovou funkcí a vyhříváním, dvouzónovou klimatizaci, přístrojovou desku ve stylu BMW Individual s koženým dekorem, kůži Merino použitou na různých detailech interiéru, M prahy, ozdobné lišty uvnitř, vyrobené z leštěného hliníku, či u modelu BMW X6 M elektricky ovládané páté dveře. Kdo bude požadovat další výbavu, může vybírat z dlouhého seznamu, který obsahuje například čtyřzónovou klimatizaci, navigační systém Professional, zvukovou aparaturu High End, M Head-Up displej, celokožené čalounění Merino, ventilovaná sedadla nebo pro model BMW X5 M panoramatickou prosklenou střechu, kterou u BMW X6 M supluje elektricky ovládané skleněné střešní okno. V neposlední řadě je potřeba zmínit, že oba modely mohou být vybavené také tažným zařízením, jež utáhne až třítunový přívěs. U typu BMW X5 M je elektricky sklopné, u modelu BMW X6 M odnímatelné.

Nové pojetí vysokovýkonného sportovního vozu: BMW X5 M. BMW X6 M.

Když se v označení některého z vozů BMW objeví písmeno M, znamená to jediné – zaměření na sportovní jízdní projev a pověstnou radost z jízdy. Co se ale stane, když se v názvu automobilu BMW objeví kombinace písmene M a X? Jízdní zážitky dostávají nový rozměr. To ostatně dokazují vozy BMW X5 M a BMW X6 M. U sportovního automobilu je nejdůležitější jeho motor. V případě vozů BMW X5 M a BMW X6 M se jedná zážehový osmiválec přeplňovaný patentovaným systémem s dvojicí turbodmychadel Twin Scroll. Z objemu 4,4 litru produkuje při 6000 min-1 výkon 408 kW/555 k, což z něj činí nejvýkonnější jednotku použitou v sériovém voze BMW. Ještě úchvatnější je ale nabízený točivý moment. Svého maxima 680 Nm totiž dosahuje takřka v celém svém provozním rozsahu – konkrétně mezi 1500 a 5750 min-1! Přeneseny do praxe znamenají tyto hodnoty u obou modelů, BMW X5 M i BMW X6 M, zrychlení z klidu na 100 km/h během 4,7 sekundy, akceleraci na dvojnásobnou rychlost 16,9 s a schopnost ujet kilometr s pevným startem jen za 23,5 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena, avšak vzhledem k výjimečnému charakteru lze v rámci doplňkové výbavy M Driver’s paket posunout zásah omezovače až na 275 km/h.

Nové pojetí vysokovýkonného sportovního vozu: BMW X5 M. BMW X6 M.

Automobily BMW jsou pověstné tím, že jejich podvozek je rychlejší než výkonný motor. V případě vozů BMW X5 M a BMW X6 M to samozřejmě beze zbytku platí také. Jsou totiž vybaveny propracovaným podvozkem s dvojitými příčnými rameny a víceprvkovou zadní nápravou. Samozřejmostí je rovněž inteligentní pohon všech kol xDrive, který automaticky rozděluje sílu motoru mezi předními a zadními koly. Řízenou distribuci mezi oběma zadními koly má na starosti systém Dynamic Performance Control. Jedná se o nejvyspělejší a nejpřizpůsobivější pohon všech kol na trhu. Vyznačuje se schopností maximálně využít dostupnou trakci, což se projevuje jak vyššími rychlostmi při jízdě v zatáčkách, tak také působivou stabilitou a bezpečností. Automobily BMW z divize M jsou pověstné nejen dynamikou, ale také přesnými a rychlými reakcemi na všechny impulzy řidiče. Svým projevem tyto automobily dokáží ohromit méně zkušené řidiče a současně také zapůsobit na profesionální piloty. To všechno jsou vlastnosti, které vycházejí ze sladění všech systémů podvozku. Kromě zmiňovaného inteligentního pohonu všech kol se jedná o odpružení Adaptive Drive, jež kombinuje stabilizátory s proměnnou tuhostí a adaptivní tlumiče EDC. Opomenout nelze ani variabilní posilovač řízení Servotronic, který je schopen zprostředkovat intenzivní zpětnou vazbu.

Nové pojetí vysokovýkonného sportovního vozu: BMW X5 M. BMW X6 M.

Výjimečný celek doplňuje sportovní šestistupňová samočinná převodovka s možností sekvenčního řazení pomocí páček na volantu, jež dokáže řidiči navodit pocit přímého spojení motoru s koly. Řidiči ostatních modelů z produkce BMW M GmbH si oblíbili systém M Drive, umožňující široké nastavení různých režimů automobilu. Z komfortního vozu pro každodenní ježdění se může na povel jediného tlačítka během okamžiku stát nekompromisní sportovní vůz se vším, co k tomu patří. Řidič si může pod tlačítko M Drive na volantu uložit vlastní nastavení charakteristiky motoru, převodovky, řízení, odpružení, stabilizačního systému DSC a například také režimu zobrazení na přání dodávaného Head-Up displeje.

Nové pojetí vysokovýkonného sportovního vozu: BMW X5 M. BMW X6 M.

Exkluzivita vozů BMW X5 M a BMW X6 M je zřejmá na první pohled. Oba vozy mají shodnou přední část, která vychází z modelu BMW X6. Příď je ale zcela přepracovaná a jejím dominantním rysem jsou nezaměnitelné otvory pro příchod vzduchu k chladičům. Jejich provedení působí tak intenzivně díky zapuštěným ochranným mřížkám, které přední části dodávají originální tříprostorový výraz. Nezaměnitelné rysy designu jsou u obou modelů použity také na zádi a prazích. Zaměření těchto vozů na sportovní jízdu po silnicích ukazuje také kompletní lakování nárazníků barvou karoserie, stejně tak jako nepřehlédnutelná kola originálního designu. Oba vozy jsou typickými produkty BMW M také uvnitř. Sportovní sedadla jsou standardně čalouněná kůží a vyznačují se elektrickým nastavováním a logem M umístěným na hlavových opěrkách. Do bohaté výbavy patří sportovní M volant, bi-xenonové světlomety, ale také kvalitní hi-fi aparatura. Zmínit je potřeba též novou generaci systému iDrive, který ve spojení s navigačním systémem Professional disponuje mnoha novými komfortními a bezpečnostními funkcemi z programu BMW ConnectedDrive.

Nové pojetí vysokovýkonného sportovního vozu: BMW X5 M. BMW X6 M.

Nové modely BMW X5 M a BMW X6 M jsou na trhu zcela výjimečnými vozy, nabízejícími nefalšovaně sportovní projev typický pro všechny vozy BMW s písmenem M ve znaku, ale současně také každodenní použitelnost a přirozenou chuť po pohodlném překonávání dlouhých vzdáleností. Oba tyto automobily, ačkoliv se od sebe liší svým charakterem, nemají na trhu rovného soupeře, a to platí nejen pro nabízenou dynamiku, bezpečnost či komfort, ale také z hlediska úspornosti. Více informací na: ~1

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Nové pojetí vysokovýkonného sportovního vozu: BMW X5 M. BMW X6 M.


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.