Přeposlat Toyota GR Yaris je kapesní raketa s nejvýkonnějším sériovým tříválcem na světě. Aspirant na hothatch roku?

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Toyota GR Yaris je kapesní raketa s nejvýkonnějším sériovým tříválcem na světě. Aspirant na hothatch roku?

16.01.2020 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Japonská Toyota oficiálně představila dlouho očekávanou a již nějaký ten pátek avizovanou ostrou verzi svého malého hatchbacku Yaris, která dostala označení GR. Před sebou máme jeden z nejzajímavějších hothatchů posledních let a označení ,,pocket rocketʺ ho vystihuje naprosto dokonale.

Toyota GR Yaris je kapesní raketa s nejvýkonnějším sériovým tříválcem na světě. Aspirant na hothatch roku?

Toyota nebyla na poli ostrých hatchbacků nikdy velkým hráčem a většinou se držela spíše vzadu. Dříve existovala Corolla v ostré verzi TS, stejně tak jako Yaris, ale svým hlavním souputníkům tyto sportovně střižené hatchbacky konkurovat úplně nemohly. V poslední době to ale vypadá, jako kdyby se Toyota rozpomněla na období, kdy měla v nabídce ikonické sportovní vozy typu Supry nebo Celicy a přichází s poměrně zajímavými kousky. Ať už třeba s modelem GT86, který sice není moc výkonný, ale zase je to jedna z nejlevnějších cest k hravému kupé s pohonem zadních kol, nebo se znovuzrozenou Suprou, kterou Toyota vytvořila v kolaboraci s BMW. A nezůstalo pouze u ryze sportovních kupé s pohonem zadních kol, to určitě ne a jeden z nejzajímavějších vozů od Toyoty za několik posledních let byl ostrý Yaris s označením GRMN představený v roce 2017. Tato varianta byla poháněna přeplňovanou osmnáctistovkou o výkonu 156 kW (212 koní) a jednalo se o pořádně drahou, limitovanou edici, takže klasický ostrý hatchback to úplně nebyl. Nový GR Yaris už je ale jiný, nebude to žádná limitovaná edice a oproti verzi GRMN se poměrně hodně změnil i motor, ale o tom až později. Začneme jako pokaždé designem, kterým dává tento ostrý Yaris jasně najevo, že to není jen obyčejná nákupní taška a že zvládne potrápit i ostré hatchbacky o třídu výš. Co potrápit, GR Yaris si je naprosto v pohodě podá a v klidu před ním můžou být jen rakety, které zvládnou hranici 100 km/h pokořit za méně než 5 sekund.

Toyota GR Yaris je kapesní raketa s nejvýkonnějším sériovým tříválcem na světě. Aspirant na hothatch roku?Toyota GR Yaris je kapesní raketa s nejvýkonnějším sériovým tříválcem na světě. Aspirant na hothatch roku?

Přední části dominuje rozměrný nárazník s výraznými průduchy, logem GR a nad ním se nachází protažené světlomety s LED denním svícením. Vzadu pak najdeme koncová světla s povedenou grafikou, decentní stříšku nad zadním oknem a neschází ani difuzor, po jehož stranách se nachází dvě koncovky výfuku. Sportovní šmrnc tomuto ostrému hatchbacku určitě upřít nelze a ten je ještě zvýrazněný krásnými, 18 palcovými koly vyvedenými v černém matu. Zajímavostí je to, že GR Yaris bude existovat výhradně v třídveřovém provedení, což už se v dnešní době moc nenosí a že je postavený hned na dvou rozdílných platformách. Zatímco vpředu byla použita platforma GA-B, tedy ta, na které je postavená poslední generace modelu Yaris, vzadu se nachází platforma GA-C určená větším vozům. Při pohledu z profilu pak vynikne dynamicky střižená karoserie připomínající kupé a střecha byla oproti standardnímu provedení snížena o 91 mm, přičemž zmínit určitě musíme i bezrámová okna. Toyota se snažila o co nejlehčí konstrukci a proto použila v hojné míře jak hliník, tak karbon a třeba střecha je vyrobena kombinací plastu a právě karbonu. Výsledkem je hmotnost čítající 1280 kg, což se sice na malý hatchback může zdát jako hodně, ale mějte na paměti, že před sebou máme vůz s pohonem všech kol a hodně rozsáhlou výbavou, která něco váží. Zmíníme i brzdnou soustavu, ta se skládá z kotoučů o průměru 356 mm a čtyřpístkových třmenů vpředu a na zadní nápravě se pak nachází kotouče o průměru 297 mm, do kterých se zakusují dvoupístkové třmeny.

Toyota GR Yaris je kapesní raketa s nejvýkonnějším sériovým tříválcem na světě. Aspirant na hothatch roku?Toyota GR Yaris je kapesní raketa s nejvýkonnějším sériovým tříválcem na světě. Aspirant na hothatch roku?

Přední i zadní třmeny jsou pak lakovány červeně, což vypadá dobře a podtrhuje to sportovní feeling této novinky. Na chvíli nakoukneme samozřejmě také do interiéru, který je oproti exteriéru poměrně hodně střízlivý a víceméně jediné, co napoví, že sedíte v ostrém provedení, je logo GR na volantu a sportovní sedačky s výrazným bočním vedením a integrovanými opěrkami hlavy. Sportovní trojramenný volant je, stejně jako sedačky, ruční brzda (ta je mimochodem mechanická) a řadicí páka, obšitý červenou kontrastní nití a dobře vypadají i pedály s protiskluzovou povrchovou úpravou. Středový panel pak obsahuje na vrcholu umístěný barevný dotykový displej multimediálního systému, ovládací panel klimatizace a několik doprovodných ovládacích prvků, což je víceméně klasika. Co už ale není klasika, je pohonná jednotka. Kdo čekal, že Toyota u verze GR použije kompresorem přeplňovanou osmnáctistovku z modelu GRMN a jen ji lehce upraví, ten se mýlil, protože v útrobách této nové verze tepe přeplňovaný tříválec o objemu 1.6 litru. To není překlep, zde použitý motor má opravdu tři válce, což se sice na první pohled do sportovní verze zrovna dvakrát nehodí, ale jen do chvíle než se podíváte na výkony a dynamiku. Tento motor disponuje nejvyšším výkonem 192 kW (261 koní) a jeho točivý moment dosahuje hodnoty 360 Nm, takže je to nejvýkonnější sériový tříválec na světě.

Toyota GR Yaris je kapesní raketa s nejvýkonnějším sériovým tříválcem na světě. Aspirant na hothatch roku?Toyota GR Yaris je kapesní raketa s nejvýkonnějším sériovým tříválcem na světě. Aspirant na hothatch roku?

A že může být tříválcový motor do sportovně laděného hatchbacku dobrou volbou, potvrzuje třeba skvělá Fiesta ST od Fordu s motorem 1.5 EcoBoost. Co se týče dynamiky, tak GR Yaris se umí rozletět z klidu na 100 km/h za méně než 5.5 sekundy a to z něj dělá jeden z nejrychlejších ostrých hatchbacků vůbec, který v této disciplíně zahanbí i třeba Hondu Civic Type-R s výkonem 320 koní. Za to může pohon všech kol, což je součást standardní výbavy a nastavení pohonu všech kol se mění v závislosti na volbě jízdního režimu. V základním nastavení je poměr pohonu 60:40 ve prospěch přední nápravy, režim Sport znamená 30:70 ve prospěch zadku a Track zase nabídne rozložení 50:50, přičemž Toyota uvádí, že zde použitý pohon všech kol umí v případě potřeby poslat všechno dopředu nebo naopak dozadu. Podvozek se pyšní zadním zavěšením s dvojicí lichoběžníků a za příplatek bude k dispozici paket Circuit, který do výbavy přidá diferenciál Torsen a původní pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx nahradí gumami Michelin Pilot Sport 4S. Tento paket obsahuje také ne litá, ale kovaná kola a podvozek se s ním dočká trochu jiného naladění. Nový a pořádně ostrý GR Yaris se začne prodávat v druhé polovině tohoto roku a v Japonsku už Toyota přijímá předobjednávky na speciální edici RZ First Edition. Cenovka je prozatím neznámá, ale vůbec bychom se nedivili, kdyby se v Evropě pohybovala po přepočtu okolo jednoho milionu korun.

Toyota GR Yaris je kapesní raketa s nejvýkonnějším sériovým tříválcem na světě. Aspirant na hothatch roku?Toyota GR Yaris je kapesní raketa s nejvýkonnějším sériovým tříválcem na světě. Aspirant na hothatch roku?

Zdroj: YouTube

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Toyota GR Yaris je kapesní raketa s nejvýkonnějším sériovým tříválcem na světě. Aspirant na hothatch roku?


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.