Přeposlat Mazda MX-30 je první elektromobil od Mazdy, který dojezdem sice nepřekvapí, ale jízdním projevem by mohl

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Mazda MX-30 je první elektromobil od Mazdy, který dojezdem sice nepřekvapí, ale jízdním projevem by mohl

31.10.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Japonská Mazda představila svůj první, ryze elektrický vůz a tato novinka dostala označení MX-30. Jedná se o primárně městský model, který by měl nabídnout příjemný jízdní projev, a jak už bývá u Mazdy zvykem, tato automobilka pojala svůj první elektrický vůz tak nějak po svém.

Mazda MX-30 je první elektromobil od Mazdy, který dojezdem sice nepřekvapí, ale jízdním projevem by mohl

Mazda je brána jako jedna z posledních automobilek, která se nenechala strhnout vlnou downsizingu a nepřešla na malé, přeplňované motory, kolikrát i s pouze třemi válci. Mazda je tak trochu tvrdohlavá, chtělo by se říct a tato klasická, avšak v globálním pohledu maličká automobilka, se pořád snaží prosazovat klasické, atmosféricky plněné motory s rozumnými objemy. Za ta léta se Mazdě povedlo benzinové jednotky Skyactiv-G dovést takřka k dokonalosti a tyto motory umí být v reálném světě až překvapivě úsporné, přičemž tento rok přišla s poměrně revolučním motorem Skyactiv-X, který kombinuje vlastnosti naftových a benzinových motorů. Elektromobil tak od Mazdy asi nikdo vyloženě nečekal, ale je tu a zdá se, že elektrifikaci neutečou ani ti největší a nejpaličatější zastánci klasických motorů. Emisní normy jsou zkrátka neúprosné a bez několika elektromobilů v nabídce se velmi brzy neobejde vůbec žádná automobilka. Novinka v podobě modelu MX-30 vypadá poměrně zajímavě a už na první pohled je patrné, že Mazda v oblasti volby karoserie neponechala nic náhodě a vsadila na crossover, tedy aktuálně jednu z nejpopulárnějších kategorií. Novinka je vyvedena v aktuálním designovém směru automobilky, takže přední části dominují úzké světlomety se stylovým LED podpisem a kompaktní maska chladiče s typickým výpletem.

Mazda MX-30 je první elektromobil od Mazdy, který dojezdem sice nepřekvapí, ale jízdním projevem by mohlMazda MX-30 je první elektromobil od Mazdy, který dojezdem sice nepřekvapí, ale jízdním projevem by mohl

Vpředu neschází ani sportovně pojatý nárazník a hlavním prvkem na zádi jsou určitě krásná koncová světla s výraznou grafikou. Na první pohled zaujme také robustní zadní nárazník a možná až příliš výrazná, plastová ochrana karoserie po celém jejím obvodu, kterou si novinka evidentně vypůjčila z modelu CX-30. Při pohledu z profilu zaujme poměrně dynamicky se svažující zadní část a jako celek působí Mazda MX-30 poměrně zajímavým a neotřelým dojmem. Karoserie je klasicky pětidveřová, avšak zadní dveře jsou velmi úzké a na první, druhý i třetí pohled jim schází kliky. Není to jenom zdání, kliky zadním dveřím opravdu chybí a pro jejich otevření bude nutné jako první otevřít přední dveře, přičemž zadní dveře se otevírají proti směru jízdy. Jedná se tedy o tzv. sebevražedné dveře, což už je v dnešní době poměrně ojedinělý prvek a v minulosti se těmito dveřmi chlubila třeba Mazda RX-8 s Wankelovým motorem, první generace Mini Cooperu Clubman či elektrické BMW i3. Kompletní rozměry této novinky jsou 4395 x 1795 x 1570 mm a rozvor náprav se zastavil na hodnotě 2655 mm, takže je MX-30 skoro stejně rozměrná, jako model CX-30. Délka, šířka a rozvor kol jsou shodné a nový elektromobil se od svého předobrazu se spalovacím motorem liší pouze o 30 mm vyšší výškou.

Mazda MX-30 je první elektromobil od Mazdy, který dojezdem sice nepřekvapí, ale jízdním projevem by mohlMazda MX-30 je první elektromobil od Mazdy, který dojezdem sice nepřekvapí, ale jízdním projevem by mohl

Co se týče prostornosti, tak vpředu bude určitě místa dost, nicméně na zadních sedadlech to nevypadá na žádnou velkou slávu a dá se předpokládat, že dostatek místa si zde najdou pouze děti. Pro rodinku s klasickou konfigurací 2 + 2 by tedy Mazda MX-30 mohla fungovat i jako plnohodnotný rodinný vůz, nicméně ne zrovna oslnivý dojezd na jedno nabití to pravděpodobně zhatí a tato novinka tak bude odsouzena do role druhého vozu do rodiny, kterým se budou rozvážet děti do škol, kroužků a podobných aktivit. Než se ale podíváme na techniku tak na chvíli zamíříme i do interiéru, který je také poměrně zajímavý. Na první pohled je vyvedený v typickém stylu Mazdy, ale třeba palubní deska je kompletně digitální a schází také klasický ovládací panel klimatizace, který byl nahrazený dotykovým displejem. Středový panel, který výrobce označuje jako plovoucí, tedy obsahuje na vrcholu umístěný dotykový displej palubního multimediálního systému, výdechy klimatizace a druhý displej ve spodní části, přes který se ovládá klimatizace a prvky s ní spojené. Neschází ani volič převodovky a jsme v Mazdě, takže hlavní dotykový displej se bude dát ovládat také pomocí rozměrného kolečka s tlačítky, které se nachází ve spodní části středového panelu. Trojramenný volant vypadá velmi dobře a za zmínku určitě stojí také to, že Mazda vsadila na zajímavé materiály, takže středová konzole je vyrobena z korku a výplně dveří z recyklovaných PET láhví.

Mazda MX-30 je první elektromobil od Mazdy, který dojezdem sice nepřekvapí, ale jízdním projevem by mohlMazda MX-30 je první elektromobil od Mazdy, který dojezdem sice nepřekvapí, ale jízdním projevem by mohl

Výbava bude pochopitelně obsahovat všemožné asistenty a těšit se můžeme třeba na hlídání jízdních pruhů, hlídání mrtvého úhlu nebo adaptivní tempomat. Co se týče pohonu, tak ten se jmenuje e-Skyactiv a toto označení ukrývá jeden elektromotor o výkonu 106 kW, tedy 144 koní. Energii tomuto motoru dodává baterie typu lithium-ion o kapacitě 35,5 kWh, což není žádná velká sláva a to ostatně platí i pro normovaný dojezd čítající 200 km na jedno nabití. Dle Mazdy ale najede průměrný Evropan za den jen něco málo lehce přes 50 km, takže výše zmíněný dojezd by měl stačit a baterie s nižší kapacitou znamená také celkovou nižší hmotnost vozu. To se zase kladně podepíše na dynamice i celkovém jízdním projevu, přičemž Mazda se nechala slyšet, že by chtěla s tímto modelem nabídnout, mimo provozu čistě na elektřinu, i hravé jízdní vlastnosti, čemuž by vysoká hmotnost zcela jistě bránila. Jsme velmi zvědaví, jak se Mazdě sázka na jízdní vlastnosti na úkor celkového dojezdu, což je v dnešní době jeden z hlavních aspektů elektromobilů, vyplatí a zda bude tato novinka úspěšná. Novou Mazdu MX-30 už je na našem trhu možné předobjednat a základní cena byla stanovena na 899 990 Kč s DPH (vratná záloha při registraci je 26 000 Kč), přičemž první zájemci se svého nového elektrického miláčka z Hirošimy dočkají v druhé polovině příštího roku. Ještě bychom měli dodat, že se jedná o speciální verzi First Edition s bohatou výbavou.

Mazda MX-30 je první elektromobil od Mazdy, který dojezdem sice nepřekvapí, ale jízdním projevem by mohlMazda MX-30 je první elektromobil od Mazdy, který dojezdem sice nepřekvapí, ale jízdním projevem by mohl

Zdroj: YouTube

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Mazda MX-30 je první elektromobil od Mazdy, který dojezdem sice nepřekvapí, ale jízdním projevem by mohl


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.