Přeposlat Bugatti slaví 110 let existence a jako dárek si nadělilo hypersport Centodieci

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Bugatti slaví 110 let existence a jako dárek si nadělilo hypersport Centodieci

27.08.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Slavná francouzská automobilka Bugatti slaví výročí 110 let od založení, a tak významné jubileum si samozřejmě zaslouží dárek. Ten dostal jméno Centodieci a jedná se o jeden z nejdražších a nejvíce exkluzivních vozů, jaký kdy spatřil světlo světa.

Bugatti slaví 110 let existence a jako dárek si nadělilo hypersport Centodieci

Bugatti bylo od jakživa synonym pro luxusní, výkonné a nesmírně drahé vozy a jedná se o jednu z nejprestižnějších a nejstarších automobilek vůbec. Však její kořeny sahají až do roku 1909, kdy ji v alsaském Molsheimu založil slavný automobilový designér a konstruktér Ettore Bugatti. Za dobu své existence vyrobila tato automobilka spoustu ikonických, slavných vozů a úspěchy slavila také na závodním poli, za Bugatti závodil také jeden z nejslavnějších jezdců Formule 1, Louis Chiron (po něm je ostatně pojmenovaný model Chiron, ze kterého dnešní novinka Centodieci vychází). V roce 1998 vstoupilo Bugatti pod křídla koncernu Volkswagen a ten umožnil vzniknout jednomu z nejzajímavějších vozů posledních několika let, slavnému modelu Veyron. Ten z osmilitrového šestnáctiválce nabídl výkon fantastických 1001 koní, pohon všech kol a hromadu všemožných ,,nej“ na všech frontách. I přes astronomickou cenu (základní model vycházel na nějakých 33 milionů korun) ztrácela automobilka, respektive VW, na každém prodaném kusu údajně až 116 milionů korun, ale tenkrát šlo o to, že je technicky možné vytvořit vůz s výkonem přes 1000 koní a zvládne ho ukočírovat i normální smrtelník (když na něj bude mít, samozřejmě).

Bugatti slaví 110 let existence a jako dárek si nadělilo hypersport CentodieciBugatti slaví 110 let existence a jako dárek si nadělilo hypersport Centodieci

Byla to zkrátka výkladní skříň koncernu VW a takové technologické demo toho, co všechno zvládnou vytvořit. Ještě před vstupem do koncernu Volkswagen ale Bugatti mělo auto, které je ještě zajímavější než Veyron. Na mysli máme samozřejmě model EB110, tedy takového předchůdce již několikrát zmíněného Veyronu a tento kousek se vyráběl v letech 1991 – 1995. Vzniklo ho pouze 139 kusů a dodnes je to jeden z nejúžasnějších supersportů všech dob. Byl to technicky jeden z nejvyspělejších, nejdražších a také nejrychlejších vozů své doby, který se ale moc dobře neprodával (konkurence byla neúprosná a také navýsost povedená) a dalo by se říct, že právě model EB110 zlomil Bugatti vaz a poslal tuto automobilku pod křídla Volkswagenu. A právě tomuto vozu vzdává hold nový hypersport s označením Centodieci, který Bugatti představilo k příležitosti 110. výročí značky. Jen pro zajímavost, EB110 vznikl také jako výroční model a ono číselné označení znamená 110 let od narození Ettore Bugattiho (narodil se v roce 1881). Supersport EB110 se tedy stal jakýmsi předobrazem této novinky a jako technický základ jí posloužil zase model Chiron, ačkoliv výkonnostně je na tom Centodieci lépe.

Bugatti slaví 110 let existence a jako dárek si nadělilo hypersport CentodieciBugatti slaví 110 let existence a jako dárek si nadělilo hypersport Centodieci

Tento kousek vznikne v sérii pouhých 10 kusů a už na první pohled je patrné, že si při návrhu designéři vypůjčili několik prvků z modelu EB110. Ty se nachází na přídi a máme na mysli hlavně opravdu maličkou masku chladiče (ostatní Bugatti mají masku mnohem větší) doplněnou o nárazník s dvojicí horizontálních lamel, což jsou prvky, které má i EB110. U Centodieci jsou samozřejmě podané podstatně moderněji, ale ten odkaz je zkrátka na první pohled jasný. Maska chladiče je doplněna o uzoučké diodové světlomety, které jsou protaženy podél kapoty až takřka k čelnímu sklu a parádně vypadá i zadní část. Ta obsahuje z několika segmentů složené koncové světlo, které se rozprostírá přes celou šířku šasi, přítlačné křídlo (má stavitelný sklon) a obrovský difuzor doplněný o čtyři koncovky výfuku, které jsou umístěny vertikálně po dvou na každé straně. Na model EB110 pak odkazuje i pětice kulatých otvorů nacházejících se na B sloupku, přičemž se nejedná jen o kosmetický doplněk, tyto otvory jsou funkční a starají se o lepší přívod vzduchu k motoru. Různých průduchů a nasávacích otvorů je ostatně Centodieci plné, ty jsou zde také kvůli aerodynamice i přítlaku a oproti modelu Chiron dokáže tato novinka vygenerovat až o 90 kg vyšší přítlak.

Bugatti slaví 110 let existence a jako dárek si nadělilo hypersport CentodieciBugatti slaví 110 let existence a jako dárek si nadělilo hypersport Centodieci

Určitě bychom měli zmínit i to, že Centodieci je o 20 kg lehčí než technicky spřízněný Chiron. Naprosto parádně pak vypadají i obrovská kola, na kterých jsou obuty pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2. Jak jsme se již několikrát zmínili, jako technický základ tomuto výročnímu modelu posloužil Chiron a v jeho nitru tedy najdeme motor W16 o zdvihovém objemu 8 litrů, který je dopovaný hned čtyřmi turbodmychadly. Motor si ale prošel lehkými úpravami a oproti Chironu je Centodieci o rovných 100 koní výkonnější. Ve finále tedy proudí na všechna čtyři kola neskutečných 1176 kW (1600 koní) a dynamika tohoto modelu je opravdu úctyhodná. Z klidu na 100 km/h se zvládne rozjet za 2.4 sekundy, na 200 km/h je za 6.1 sekundy a hranici 300 km/h protne po 13.1 sekundy. Maximální rychlost je pak omezena na 380 km/h a převodovka je zastoupena sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Jak jsme se již zmínili, Bugatti Centodieci vznikne v pouhých 10 kusech a jak se dalo předpokládat, cena je astronomická. Slavná automobilka si za jeden kus řekne o závratných 8 milionů eur, což je po přepočtu zhruba 206 milionů korun.

Bugatti slaví 110 let existence a jako dárek si nadělilo hypersport CentodieciBugatti slaví 110 let existence a jako dárek si nadělilo hypersport Centodieci

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Bugatti slaví 110 let existence a jako dárek si nadělilo hypersport Centodieci


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.