Přeposlat Mini vstupuje do elektrické éry, představilo zcela elektrický model Cooper SE

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Mini vstupuje do elektrické éry, představilo zcela elektrický model Cooper SE

23.07.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Legendární Mini vstupuje do elektrické éry a dlouho očekávaný elektrický Mini Cooper konečně spatřil světlo světa. Novinka se jmenuje jednoduše Cooper SE a nemělo by se jednat o nějaký nudný, elektrický hatchback, ale o mrštné vozítko se sportovními geny.

Mini vstupuje do elektrické éry, představilo zcela elektrický model Cooper SE

Ikonický Mini Cooper tento rok slaví již 60 let existence a výrobce si k tomuto výročí nadělil poměrně zajímavý dárek. Kdekdo by čekal nějakou nabroušenou výroční edici, něco jako třeba ještě ostřejší JCW, ale tak tomu není a tato dříve čistě britská automobilka, která nyní spadá pod německé BMW, představila elektrický Cooper SE. Elektrifikaci se tedy nevyhnula ani tato dnes již šedesát let stará ikona, která je ztělesněním Velké Británie, úspěšným rallye vozem, synonymem malého, ale prostorného automobilu a ve verzích S a JCW také nesmírně schopným ostrým hatchbackem s až motokárovými jízdními vlastnostmi. Není tedy elektrifikace v tomto případě tak trochu svatokrádeží? To je samozřejmě na zvážení, ale dle prvních informací to vypadá, že elektrický Cooper SE nabídne sportovní naturel a bude svým charakterem blízko ostrým hatchbackům, což samozřejmě kvitujeme. O Mini Cooperu na elektřinu se mluví již nějaký ten pátek a konečně je tedy zde, přičemž dle prvních informací a specifikací budí možná trochu rozpaky. Na techniku se ale podíváme až později a začneme jako vždy designem, který se na jednu stranu nese v tradičním duchu Mini a na tu druhou nabídne i zajímavé, moderní prvky.

Mini vstupuje do elektrické éry, představilo zcela elektrický model Cooper SEMini vstupuje do elektrické éry, představilo zcela elektrický model Cooper SE

Maska chladiče je vyvedena v klasickém tvaru, ale je zakrytá (kvůli aerodynamice) a po stranách se nachází klasické kruhové světlomety s kruhovým LED podpisem. Příď je doplněna o sportovně střižený nárazník a nasávací otvor nad logem Mini, který u ostrých Cooperů S slouží jako přívod vzduchu k mezichladiči turbodmychadla, je falešný. Je to logické, tady nemá k čemu přivádět vzduch a nemá co chladit, ale je to zbytečné a tento falešný průduch si mohli v Mini odpustit, i  když chápeme, že se snaží Coopera SE profilovat jako elektrický hatchback se sportovním naturelem. Zádi dominují stylová koncová světla s piktogramem britské vlajky, decentní stříška nad zadním sklem a nárazník bez viditelné koncovky výfuku, což u Mini není běžné a bude se jednat o jeden z hlavních poznávacích znaků elektrické verze. Dalším znakem elektrické varianty, kromě zakryté masky chladiče, budou velmi originální litá kola o průměru 16 palců vyvedené v černo-žluté kombinaci, které si Cooper SE vzal z původní studie. Elektrické vozy nejvíc trpí na to, že jsou kvůli tahání baterií enormně těžké a částečně se to týká také prvního elektrického Mini. V rámci modelové řady je hmotnost čítající 1365 kg poměrně vysoká a je vyšší než u vrcholného modelu Cooper S, ale v rámci světa mimo Mini je to normální, na elektromobil možná i docela příjemná váha.

Mini vstupuje do elektrické éry, představilo zcela elektrický model Cooper SEMini vstupuje do elektrické éry, představilo zcela elektrický model Cooper SE

Ještě bychom měli zmínit praktickou stránku věci, která bude stejná, jako u každého jiného třídveřového Mini, protože zavazadlový prosto nebyl elektrifikací nijak ovlivněný a pořád nabídne spíše skromnějších 211 litrů (po sklopení sedadel 731 litrů). Interiér je vyvedený v aktuálním duchu vozů Mini a uspořádání všech ukazatelů a přístrojů je stejné, ale Cooper SE přináší jednu velkou novinku v podobě kompletně digitální palubní desky. Barevný displej před řidičem má poměrně skromnou úhlopříčku 5.5 palce a druhý displej se nachází klasicky na vrcholu středového panelu, ten slouží k obsluze palubního multimediálního systému. Středový panel pak obsahuje jednoduché ovladače klimatizace, klasické přepínače leteckého stylu a ve spodní části se nachází volič převodovky. Nyní se můžeme přesunout k tomu nejdůležitějšímu, což je samozřejmě pohon zastoupený elektromotorem, který si Mini Cooper SE zcela dle očekávání vypůjčil od elektrického BMW i3. Nejvyšší výkon zde použitého motoru je 135 kW (184 koní) a točivý moment se zastavil na hodnotě 270 Nm, což sice nejsou nějak extra oslnivá čísla, ale na třídveřový hatchback to bude co se týče dynamiky určitě stačit. Cooper SE se zvládne rozjet z klidu na 60 km/h za 3.9 sekundy a na hranici 100 km/h bude po 7.3 sekundách.

Mini vstupuje do elektrické éry, představilo zcela elektrický model Cooper SEMini vstupuje do elektrické éry, představilo zcela elektrický model Cooper SE

To samozřejmě nejsou hodnoty jako u dnešních ostrých hatchbacků, ale žádný louda tento elektrický ,,miník“ určitě nebude (maximální rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h). Motoru dodávají energii akumulátory s celkovou kapacitou 32.6 kWh, které jsou uspořádány do 12 modulů a hlavně, jsou umístěny v podlaze. To kromě neomezení kapacity kufru znamená také nižší těžiště, lepší rozložení hmotnosti a díky těmto prvkům by měl Cooper SE nabídnout hravé jízdní vlastnosti. Ano, dynamika drtivá nebude, ale na klikaté okresce by mohla být tato novinka příjemně bezprostřední a zábavná. Ve výbavě se pak bude nacházet třeba čtveřice jízdních režimů (standardní, sportovní a dva ekologické) nebo ve dvou úrovních stavitelná rekuperace. Vraťme se ale k bateriím, které dle výrobce nabídnou dojezd na jedno nabití okolo 270 km a co se týče nabíjení, tak kromě domácí zásuvky bude možné využít také wallbox nabíječku nebo veřejné nabíjecí stanice, přičemž maximální možný výkon bude 50 kW. S takto výkonnou nabíječkou by mělo zabrat nabití z 0 na 80 % kapacity slušných 35 minut. Nový elektrický Mini Copper SE se veřejnosti oficiálně představí na autosalonu ve Frankfurtu a první zákazníci se svého bzučícího Mini dočkají na jaře roku 2020. Ceny prozatím zůstávají neznámé.

Mini vstupuje do elektrické éry, představilo zcela elektrický model Cooper SEMini vstupuje do elektrické éry, představilo zcela elektrický model Cooper SE

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Mini vstupuje do elektrické éry, představilo zcela elektrický model Cooper SE


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.