Přeposlat Škoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu Spaceback

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Škoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu Spaceback

13.12.2018 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Jedna z nejvíce očekávaných premiér letošního roku je za námi (minimálně v rámci automobilky Škoda) a konečně jsme se dočkali oficiálního nástupce populární Škody Rapid. Ten se jmenuje Scala a jedná se o hatchback nižší střední třídy, který chce bodovat jak štědrým prostorem, tak zajímavými vychytávkami a moderními technologiemi.

Škoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu Spaceback

Světová premiéry nové Škody Scala se odehrála v izraelském Tel Avivu a pro tuzemskou automobilku se jednalo o poměrně významnou akci. Nová Scala je nejenom dlouho očekávaný nástupce populárního modelu Rapid, jedná se zároveň o první Škodu postavenou na platformě MQB A0, která je určena hlavně pro menší vozy. Na této platformě stojí třeba Seat Ibiza či Volkswagen Polo, takže zařazení Scaly do nižší střední třídy sice vypadá jako omyl, ale tak tomu opravdu je. Tato platforma je samozřejmě modulární a není to tak, že by nemohla být použita i u větších vozů a velikostně je Scala právě typickým zástupcem nižší střední třídy. Je delší než například Volkswagen Golf či Peugeot 308 a velikostně je víceméně shodný třeba s novým Fordem Focus, což jsou všechno typičtí zástupci nižší střední třídy. Kompletní rozměry této novinky jsou tedy 4362 x 1793 x 1471 mm a v porovnání se svým předchůdcem v podobě modelu Rapid Spaceback je o 58 mm delší, o 87 mm širší a o 12 mm delší, takže Scala vyrostla do všech směrů.

Škoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu SpacebackŠkoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu Spaceback

Klasický Rapid s karoserií sedan je sice delší, ale Scala je duchovním nástupcem právě kompaktního Spacebacku a sedan jako takový už nebude (nicméně se mluví o tom, že sedan přece jenom vznikne, a to pro ruský trh). Rozvor náprav narostl o hezkých 47 mm na výsledných 2649 mm, takže můžeme očekávat prostornější interiér a logicky tak narostl také objem kufru. Za pátými dveřmi nyní najdeme 467 litrů objemu pro zavazadla, což je o 52 litrů víc než v případě Spacebacku. Vzhled této novinky hodnotíme jako velmi povedený a jedná se o takovou hezkou evoluci aktuálního designového směru Škody. Na první pohled je to tedy jasná škodovka z aktuální produkce, ale působí tak nějak modernějším a svěžejším dojmem. Přídi dominují ostře řezané světlomety s denním svícením v horní části, maska chladiče s výrazným orámováním a sportovně pojatý nárazník s integrovanými mlhovkami. Ve vrcholné verzi můžou být světlomety kompletně LED a z LEDek jsou složeny také blinkry a koncová světla. Zadní část vypadá ještě o poznání lépe, alespoň tedy v provedení se zadním sklem protaženým až mezi koncová světla.

Škoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu SpacebackŠkoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu Spaceback

K dispozici bude i obyčejnější varianta s klasicky pojatým sklem, které bude končit nad zadními světly, ale tato verze prozatím nikde ukázána nebyla, takže se dá jen těžko odhadnout, jaký bude mít tento prvek celkový dopad na design. Určitě bychom měli zmínit, že Scala je první vůz značky Škoda bez klasického loga vzadu a namísto něho tam má přímo nápis, který je umístěný mezi koncovými světly. Při pohledu z boku vynikne poměrně dynamicky tvarovaný profil s lehce se svažující střechou, decentní stříška nad zadním sklem a dekorační chromovaná lišta táhnoucí se ve spodní části oken. Co se týče kol, tak k dispozici budou kola o průměrech od 16 až po 18 palců. Na chvíli zavítáme také do interiéru, který má v rámci značky také jedno prvenství. Středový displej palubního multimediálního systému totiž není vůbec poprvé zabudovaný ve středovém panelu a místo toho je postavený na jeho vrcholu. Díky tomu vypadá středový panel tak nějak učesaněji a elegantněji, takže tuto změnu určitě chválíme a mezi řidičem a spolujezdcem dále najdeme řadicí páku, ovládací panel klimatizace a její výdechy.

Škoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu SpacebackŠkoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu Spaceback

Od zvolené výbavy se pak odvíjí velikost displeje a základní verze dostala do vínku displej s úhlopříčkou 6.5 palce. Vyšší výbavový stupeň už má displej s úhlopříčkou 8 palců a nejvyšší specifikace se může těšit na 9.2 palcový displej. Když sáhnete po největším středovém displeji, automaticky dostanete také digitální palubní desku s displejem o úhlopříčce 10.25 palce, která nabídne hned pět režimů zobrazení. Výbava je náležitě moderní a všechny verze budou osazeny vestavěnou SIMkou (eSIM), takže zvládnou mobilní internet LTE a už v základu se můžeme těšit na technologie Apple CarPlay, Android Auto a konektory USB-C. Pochopitelně nebudou scházet ani různí asistenti a pomocníci, třeba asistent pro hlídání mrtvého úhlu, asistent hlídání jízdního pruhu nebo asistent pro změnu jízdního pruhu, který bude k dispozici za příplatek. Co se týče motorizací, tak v tomto ohledu Scala nijak zvlášť nepřekvapila a bude vyjíždět s klasickými jednotkami TSI a TDI. Základním motorem je tříválec 1.0 TSI naladěný na 70 kW (95 koní) a 175 Nm a o stupínek výš pak sedí varianta naladěná na 85 kW (115 koní) a 200 Nm.

Škoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu SpacebackŠkoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu Spaceback

Vrcholným benzinovým motorem je čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW (150 koní) a točivým momentem 250 Nm, což bude zároveň nejvýkonnější motor v nabídce. K dispozici bude i motorizace 1.0 G-TEC o výkonech 66 kW (90 koní) a 145 Nm, která spaluje stlačený zemní plyn. Naftová motorizace bude jenom jedna, a to čtyřválec 1.6 TDI naladěný na 85 kW (115 koní) a 250 Nm. Zatímco nejslabší motor bude v základu spojený s pětistupňovým manuálem, ostatní jednotky dostanou manuální převodovky se šesti rychlostními stupni, a kromě základní a CNG motorizace bude k dispozici také sedmistupňový automat DSG. Poháněna budou pouze přední kola a vypadá to, že se s verzí s pohonem všech kol, stejně tak jako s ostrou variantou RS, nepočítá. Určitě bychom měli zmínit, že za příplatek bude k dispozici sportovní, o 15 mm snížený podvozek s režimem Sport. Výroba nové Škody Scala začne v únoru 2019 a o měsíc dřív, tedy v lednu, spustí Škoda konfigurátor, začne přijímat předobjednávky a v tomto období se tedy dozvíme i ceny. Prvních vozů se šťastní majitelé dočkají v květnu.

Škoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu SpacebackŠkoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu Spaceback

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Škoda představila nový model Scala, duchovního nástupce Rapidu Spaceback


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.