Přeposlat Subaru Impreza WRX STI Diamond Edition: Nejrychlejší sériová Impreza všech dob

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Subaru Impreza WRX STI Diamond Edition: Nejrychlejší sériová Impreza všech dob

22.11.2018 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Subaru Impreza WRX STI je bezesporu jednou z největších ikon automobilového světa a tento ostrý sedan si za svou existenci vydobyl status kultovního vozu. Nyní vznikla nová edice s označením Diamond Edition, ke které se dostane jenom pár vyvolených.

Subaru Impreza WRX STI Diamond Edition: Nejrychlejší sériová Impreza všech dob

Subaru Impreza WRX STI je legendární spojení, které vyvolá každému správnému petrloheadovi úsměv na rtu. Ikonický japonský sedan v tomto ostrém provedení je jeden z nejslavnějších vozů vůbec a na souboje s konkurenčním Lancerem EVO od Mitsubishi si pamatuje snad každý, kdo někdy alespoň jedním okem sledoval rallye. Rozepře o tom, který z těchto dvou podobně koncipovaných vozů je lepší, se vedou dodnes, ačkoliv původní sláva této dvojice již lehce povadla. Lancer EVO už se nevyrábí a Mitsubishi tuto značku pravděpodobně přetransformuje do nějakého hybridu, což je tak trochu rouhání a Impreza WRX STI v Evropě končí. V obou případech je to samozřejmě nesmírná škoda, nicméně v dnešním uhlazeném světě už asi není pro takové nekompromisní a puristické stroje, kde se na emise či spotřebu vůbec nehraje, místo. O vyladění ostré Imprezy WRX STI se vždy starala sportovní divize Subaru s označením STI (Subaru Tecnica International) a tato divize vznikla již před 30 lety, a to ve spolupráci s anglickou firmou Prodrive. Ačkoliv je v dnešní době zkratka STI spojována v první řadě s Imprezou, ve skutečnosti byl prvním vozem nesoucím toto označení model Legacy z roku 1989.

Subaru Impreza WRX STI Diamond Edition: Nejrychlejší sériová Impreza všech dobSubaru Impreza WRX STI Diamond Edition: Nejrychlejší sériová Impreza všech dob

Samotná Impreza vznikla až v roce 1993, v té době právě jako nástupce Legacy a vrcholná varianta WRX STI je tu s námi od roku 1994. Nejslavnější byla zcela jistě druhá generace vyráběná v letech 2001 – 2007 s faceliftem v roce 2004 a je to právě varianta po faceliftu s podlouhlými světlomety a nasávacím otvorem na kapotě, která vytvořila kult značky WRX STI. Ikonické modré zabarvení v kombinaci se zlatými koly vypadá parádně i dnes a je to spojení, které Imprezu WRX STI definuje asi nejvíc. Speciální edice s označením Diamond Edition je vyvedena v modré barvě, ale kola má bohužel černé a je to možná trochu škoda, protože ona zlatá kola by hezky podtrhla výjimečnost této edice. Vznikne jí totiž pouze 30 kusů a všechny budou dostupné pouze v Jižní Africe. Ano, to není překlep, Subaru Impreza WRX STI Diamond Edition je kousek určený výhradně pro Jižní Afriku, takže ne třeba pro domácí Japonsko nebo Anglii, tedy zemi, ve které je tento ostrý sedan nesmírně populární. Na druhou stranu je to logické, protože za touto nejvýkonnější sériovou Imprezou všech dob stojí jihoafrická odnož Subaru, a to Subaru Southern Africa. Všech 30 kousků už je rozebraných, takže narazit na nějaký bude možné až někdy po letech, někde na aukci a je jasné, že cena bude pořádně vysoká, protože je to vyloženě sběratelský kousek.

Subaru Impreza WRX STI Diamond Edition: Nejrychlejší sériová Impreza všech dobSubaru Impreza WRX STI Diamond Edition: Nejrychlejší sériová Impreza všech dob

S volantem na špatné straně, nutno podotknout, protože v Jižní Africe se jezdí vlevo a volant je tedy na pravé straně vozu. Co se týče designu, tak tomu dominuje agresivní příď s mohutným nasávacím otvorem na kapotě, ostře řezanými světlomety a sportovním nárazníkem s integrovaným splitterem. Vzadu pak najdeme obrovské, ikonické křídlo na víku zavazadelníku, rozměrný difuzor a hned čtyři koncovky výfuky umístěné po dvou po jeho stranách. Po obvodu celého vozu se ve spodní části táhnou jakési žluté lišty, které skvěle ladí s modrým exteriérem a nejedná se pouze o estetický, ale i o funkční prvek. Světlá výška této edice je proti standardní verzi WRX STI snížena o 10 mm a ony žluté doplňky ve spodní části se postarají o lepší aerodynamiku. Kola jsou vyvedena v černém odstínu, což je trochu škoda, ale opět hezky ladí se žlutými doplňky, které jsou, jen tak mimochodem, lakovány v odstínu s označením High Viz Yellow. Úpravce použil na všechna kola podložky, právě by udělal místo na aerodynamické doplňky (jejich rozchod se zvětšil o 20 mm) a zpoza kol pak prosvítají žluté brzdové třmeny. Když už jsme nakousli ty brzdy, tak vězte, že o zastavení této limitované edice se stará brzdná soustava od Bremba se šestipístkovými třmeny vpředu.

Subaru Impreza WRX STI Diamond Edition: Nejrychlejší sériová Impreza všech dobSubaru Impreza WRX STI Diamond Edition: Nejrychlejší sériová Impreza všech dob

Interiér má hezky sportovní šmrnc a dominují mu sportovní sedačky, krásný trojramenný volant a středový panel s dvojicí displejů. Nejdůležitější je u této edice ale samozřejmě motor, který byl proti standardnímu modelu WRX STI posílený, a to poměrně výrazně. Z původních 221 kW (300 koní) se úpravci povedlo výkon vyšroubovat až na 260 kW (354 koní) a točivý moment byl navýšen z 407 na 464 Nm. Pod kapotou se samozřejmě stále nachází čtyřválcový boxer o zdvihovém objemu 2.5 litru a vyššího výkonu bylo dosaženo třeba novou řídící jednotkou nebo přepracovaným výfukovým systémem. Díky vyššímu výkonu se samozřejmě zlepšila dynamika, a zatímco standardní verze zrychluje z klidu na 100 km/h za 5.2 sekundy, edice Diamond je o takřka dvě desetiny sekundy rychlejší. Nejvyšší rychlost je pak v obou případech stejná a dosahuje hodnoty 255 km/h, přičemž výkon samozřejmě proudí prostřednictvím šestirychlostního manuálu na všechna kola. Jak jsme se již zmínili, všech 30 kusů už zná svého majitele a ti první se svého nového miláčka dočkají v lednu 2019. Cena verze Diamond Edition byla stanovena na 799 000 jihoafrických randů, což je po přepočtu takřka 1.3 milionu Kč.

Subaru Impreza WRX STI Diamond Edition: Nejrychlejší sériová Impreza všech dobSubaru Impreza WRX STI Diamond Edition: Nejrychlejší sériová Impreza všech dob

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Subaru Impreza WRX STI Diamond Edition: Nejrychlejší sériová Impreza všech dob


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.