Přeposlat McLaren Senna: Karbonový hypersport a pocta legendě Formule 1

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

McLaren Senna: Karbonový hypersport a pocta legendě Formule 1

14.12.2017 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Britská automobilka McLaren představila svůj nejnovější hypersport, který dostal jméno po jednom z nejslavnějších a nejlepších závodníků Formule 1. Nekompromisní stroj se jménem Senna nabídne do posledního puntíku promyšlenou aerodynamiku a užije si ho pouhých 500 majitelů.

McLaren Senna: Karbonový hypersport a pocta legendě Formule 1

McLaren tedy svou novinku pojmenoval po legendárním Ayrtonu Sennovi, kterého zná každý fanoušek nejenom Formule 1, ale snad každého motoristického sportu. McLaren si tohoto slavného závodníka samozřejmě nevybral jen tak náhodou, Senna byl se stájí McLarenu spojený dlouhých 6 let a za tuto dobu získal hned tři tituly mistra světa. V roce 1994 pak tento fantastický závodník, který je považovaný za jednoho z největších mistrů svého řemesla, tragicky zahynul při havárii na závodním okruhu v Imole. Nový McLaren Senna je tedy poctou jeho osobě i umu a nutno dodat, že nesmírně povedenou poctou. Dle výrobce se jedná o bestii určenou hlavně na okruhové radovánky, nicméně má i silniční homologaci a bude s ním tedy možné vyrazit i na obyčejné silnice. McLaren se v případě tohoto vozu zaměřil na co nejnižší hmotnost a co nejlepší aerodynamiku, přičemž ve finále je Senna nejlehčím vozem této britské automobilky od ikonického modelu F1. Když jsme nakousli tu hmotnost, tak vězte, že McLaren Senna váží pouhých 1198 kg, což je o 220 kg méně než v případě modelu 720S a o značných 349 kg méně než u hybridního modelu P1. Právě z důvodu udržení hmotnosti na co nejnižší možné hodnotě vsadil výrobce na konvenční spalovací jednotku a hybridní pohon, ačkoliv ho má McLarem opravdu skvělý, tak tentokrát zůstal stranou.

McLaren Senna: Karbonový hypersport a pocta legendě Formule 1McLaren Senna: Karbonový hypersport a pocta legendě Formule 1

Nízké hmotnosti se mimo jiné povedlo dosáhnout použitím karbonu, ze kterého je vyrobený monokok pojmenovaný Monocage. Ten pochází z modelu 720S a z uhlíkových vláken je vyrobený také podvozek a šasi. Design této novinky je přesně takový, na jaký jsme u McLarenu zvyklí. Je přísně technokratický, bez výraznějších emocí a působí sice tak trochu chladně a sterilně, ale je jasné, že bude naprosto dokonale funkční. Přídi dominuje rozměrný nárazník se splitterem, úzké světlomety s LEDkami a za zmínku určitě stojí i velké průduchy za předními koly. Další průduchy najdeme také před koly zadními a všechny tyto prvky zde nejsou pouze na ozdobu, jsou dokonale funkční. Dveře se vyklápějí směrem nahoru, i s částí střechy a za zmínku určitě stojí to, že jsou částečně prosklené. Jedná se o tvrzené sklo Corning Gorilla Glass známé hlavně z mobilních telefonů a tento prvek by měl pomoct hlavně s výhledem z vozu. Na přání pak bude možné sklo nahradit lehčími karbonovými panely. Vzadu sedí rozměrný difuzor, minimalistická koncová světla, a hlavně vskutku enormní přítlačné křídlo, které naprosto dominuje celému vozu.

McLaren Senna: Karbonový hypersport a pocta legendě Formule 1McLaren Senna: Karbonový hypersport a pocta legendě Formule 1

Tento spoiler je vyrobený z karbonu a je aktivní, takže může upravovat svou polohu podle toho, jak je potřeba. V případě nutnosti umí sloužit také jako vzduchová brzda. Výrobce si dal na aerodynamice této novinky opravdu hodně záležet a víceméně každý prvek, každý záhyb a každá hrana je zde z nějakého důvodu a všechno má nějakou funkci. Zpoza hezkých černých kol pak prosvítají mohutné karbon-keramické kotouče doplněné o modré třmeny a na kolech jsou obuty pneumatiky P Zero Trofeo R od firmy Pirelli. Na chvíli nakoukneme také do interiéru, který je nesmírně minimalistický a na první pohled vypadá pouze jako nějaká změť karbonu a plastů. Jeho dominantu tvoří středový panel, který je zastoupený velkým, vertikálně orientovaným displejem s několika hardwarovými tlačítky ve spodní části jeho rámu. Pomocí tohoto displeje se ovládá palubní systém, hudba i klimatizace. Pod ním pak sedí originálně pojatý volič převodovky a sportovní sedačky s integrovanou opěrkou hlavy můžou být čalouněny kůži nebo alcantarou. Elektrické stahování oken, tlačítko pro nastartování motoru a několik dalších ovládacích prvků se nachází na stropě v jakémsi sdruženém panelu, který sedí nad středovým panelem.

McLaren Senna: Karbonový hypersport a pocta legendě Formule 1McLaren Senna: Karbonový hypersport a pocta legendě Formule 1

Za skvěle vypadajícím volantem pak najdeme pádla pro manuální řazení a minimalistický displej zobrazující například otáčky, rychlost nebo zařazený převodový stupeň. Zadní kola roztáčí dvakrát přeplňovaný osmiválec o zdvihovém objemu 4 litry, který pochází z již zmíněného modelu 720S. Jeho výkon byl ale pro potřeby této novinky navýšený na výsledných 588 kW (800 koní) a 800 Nm, což slibuje opravdu nevšední dynamické zážitky za volantem. Výrobce si ale nechal dynamické hodnoty pro sebe, takže se můžeme pouze domnívat, jak dobře na tom Senna v této oblasti bude. Tipujeme ale, že zrychlení z 0-100 km/h za méně, než tři sekundy nebude tomuto hypersportu dělat žádné větší potíže. Převodovka je zastoupena sedmistupňovým dvoupspojkovým automatem s možností manuálního řazení. Dokonalé jízdní zážitky pak prostředkuje aktivní podvozek se čtyřmi přednastavenými režimy nastavení s označením Comfort, Sport, Track a Race. Jak jsme se již zmínili, McLaren vyrobí pouhých 500 kusů tohoto ultimativního hypersportu a všechny již mají svého majitele. Cena byla stanovena na astronomických 750 000 liber, což je po přepočtu necelých 22 milionů korun. 

McLaren Senna: Karbonový hypersport a pocta legendě Formule 1McLaren Senna: Karbonový hypersport a pocta legendě Formule 1

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku McLaren Senna: Karbonový hypersport a pocta legendě Formule 1


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.