Přeposlat Toyota Yaris GRMN: Osmnáctistovka s kompresorem, samosvorný diferenciál a pouhých 400 kusů

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Toyota Yaris GRMN: Osmnáctistovka s kompresorem, samosvorný diferenciál a pouhých 400 kusů

20.07.2017 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Milovníci malých ostrých hatchbacků segmentu B mají v několika posledních letech opravdu skvělý výběr. Do této našlapané skupiny automobilů velmi brzy přibude další želízko v ohni, a to konkrétně rychlý Yaris s přídomkem GRMN.

Toyota Yaris GRMN: Osmnáctistovka s kompresorem, samosvorný diferenciál a pouhých 400 kusů

O tom, že se Toyota hodlá vrátit do populární kategorie malých ostrých hatchbacků segmentu B, se spekulovalo poměrně dlouho a reálný model spatřil světlo světa před nedávnem, na autosalonu Ženevě. Nyní už je k dispozici trochu víc informací, tak se na tento zajímavý automobil pojmenovaný Yaris GRMN můžeme podívat trochu podrobněji. Předtím ale zabrousíme trochu do historie, a to k předchůdcům tohoto rychlého hatchbacku. Konzervativní Yaris na to sice moc nevypadá, ale Toyota v minulosti nabízela hned dvě jeho ostré verze. V první generaci to byl model s označení TS Turbo, který poháněla přeplňovaná patnáctistovka o výkonech 110 kW (150 koní) a 200 Nm. Tento, v dnešní době již kultovní kousek, je poměrně unikátní a není vůbec jednoduché ho sehnat, no svezení s ním je nesmírně zábavné a právem patří mezi to nejlepší, co tento segment kdy potkalo. Ve druhé generaci zastupoval ostrou verzi model s označením TS poháněný atmosférickým čtyřválcem 1.8 VVT-i o výkonech 98 kW (133 koní) a 173 Nm. Už to nebyla taková divočina a jednalo se o mnohem civilnější a krotší verzi, ale i tak byla s tímto automobilem na okreskách zábava.

Toyota Yaris GRMN: Osmnáctistovka s kompresorem, samosvorný diferenciál a pouhých 400 kusůToyota Yaris GRMN: Osmnáctistovka s kompresorem, samosvorný diferenciál a pouhých 400 kusů

Tyto sympatické a rychlé nákupní tašky ale už odvál čas a přišla řada na aktuální model, který vypadá nesmírně zajímavě. V dnešní době, kdy hrají prim nízké emise a drtivá většina motorů v této třídě má pouze tři válce, představuje novinka v podobě modelu Yaris GRMN příjemný doplněk jinak vyloženě ekologické modelové řady. Je tomu dokonce tak, že zde použitá technika není v tomto segmentu vůbec samozřejmostí a je tak trochu unikátní. Ano, konkurence je zde silná a malých ostrých hatchbacků je hodně, ale žádný z nich není osazený motorem přeplňovaným kompresorem. Všichni konkurenti vsadili na turbodmychadlo a od Toyoty je velmi příjemným překvapením, že sáhla po ne tak tradičním přeplňování. Kompresor znamená hlavně minimální, prakticky neznatelnou prodlevu a možnost hnát otáčky podstatně výš, než u klasického, turbodmychadlem přeplňovaného motoru. Když už jsme nakousli tu konkurenci, tak vězte, že hlavními souputníky verze Yaris GRMN budou Peugeot 208 GTi, Renault Clio R.S. nebo Ford Fiesta ST. Všechno jsou to velmi zábavné a hodně rychlé nákupní tašky, ale novinka od Toyoty za nimi nijak nezaostává.

Toyota Yaris GRMN: Osmnáctistovka s kompresorem, samosvorný diferenciál a pouhých 400 kusůToyota Yaris GRMN: Osmnáctistovka s kompresorem, samosvorný diferenciál a pouhých 400 kusů

Zkratka GRMN znamená Gazoo Racing Masters of Nürburgring a víceméně značí limitovanou edici, které jsou známé prakticky pouze v Japonsku. Pro Toyotu se jedná o první model GRMN, který si našel cestu i do Evropy. Design vypadá opravdu parádně, přiostřený Yaris se chlubí agresivně vyhlížející přední částí, válečným zabarvením a skvěle vypadá i zadní část. Té dominuje ve středu uložená koncovka výfuku, plastový difuzor a neschází ani výrazné přítlačné křídlo nad zadním oknem. Celkový design hezky dotváří 17 palcová černá kola BBS, zpoza kterých prosvítají kotoučové brzdy se čtyřpístkovými třmeny. Karoserie je výhradně třídveřová (mluví se ale i o verzi s pěti dveřmi, která by měla přijít později) a pohotovostní hmotnost tohoto ostrého hatchbacku se zastavila na hodnotě 1135 kg, což je skvělé. Také interiér je vyvedený ve sportovním duchu a prim zde hraje kontrastní červené prošívání, sedačky s výrazným bočním vedením a integrovanými opěradly a pedály s protiskluzovou úpravou. Designem a stylingem se nám ostrý Yaris GRMN opravdu líbí a výběr v této třídě tak bude zase o něco těžší. To hlavní je ale samozřejmě technika a ta vypadá prostě skvěle.

Toyota Yaris GRMN: Osmnáctistovka s kompresorem, samosvorný diferenciál a pouhých 400 kusůToyota Yaris GRMN: Osmnáctistovka s kompresorem, samosvorný diferenciál a pouhých 400 kusů

Přední kola tohoto modelu pohání kompresorem přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1.8 litru, který disponuje nejvyšším výkonem 156 kW (212 koní) při 6800 ot/min a točivým momentem 249 Nm při 5000 ot/min. Už na první pohled je vidět, že výkon bude gradovat až ve vyšších otáčkách a to je pro sportovní zážitek samozřejmě důležité. Zrychlení z klidu na 100 km/h je dílem 6.7 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezená na 230 km/h. V oblasti dynamiky je na tom tedy Yaris GRMN víceméně stejně, jako konkurence, ale vůbec nepochybujeme o tom, že jízdně bude patřit k těm nejzajímavějším. Podvozek je totiž postavený na tlumičích Sachs, karoserie je podstatně tužší, než u standardního modelu a ve výbavě neschází ani samosvorný diferenciál Torsen. Poháněna jsou samozřejmě pouze přední kola, a to prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Prodej odstartuje koncem tohoto měsíce a k dispozici bude pouhých 400 kusů, takže se bude jednat o poměrně exkluzivní záležitost. Pokud se vám Toyota Yaris GRMN zalíbila, určitě navštivte české stránky výrobce, kde je již možné se zaregistrovat a doufat, že nějaký kus zůstane.

Toyota Yaris GRMN: Osmnáctistovka s kompresorem, samosvorný diferenciál a pouhých 400 kusůToyota Yaris GRMN: Osmnáctistovka s kompresorem, samosvorný diferenciál a pouhých 400 kusů

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Toyota Yaris GRMN: Osmnáctistovka s kompresorem, samosvorný diferenciál a pouhých 400 kusů


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.