Přeposlat Volkswagen Up! GTI: Návrat ke kořenům

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Volkswagen Up! GTI: Návrat ke kořenům

01.06.2017 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Volkswagen Golf GTI je bezesporu ikonou ostrých hatchbacků, které je letos již jen těžko uvěřitelných 41 let. Za ta léta se stal z kompaktního a lehkého Golfu GTI typický zástupce nižší střední třídy, narostl do všech směrů, přibral a už není tak obratný. Plánovaný Up! GTI se ale vrací ke kořenům malého a lehkého hatchbacku a vypadá nesmírně zajímavě.

Volkswagen Up! GTI: Návrat ke kořenům

Volkswagen Golf GTI spatřil světlo světa již před 41 lety a víceméně definoval třídu ostrých hatchbacků. V dnešním měřítku je jeho výkon sice tak trochu komický, ale ve své době vážil tento Golf pouhých 810 kg, takže i atmosférická šestnáctistovka o výkonu 81 kW (110 koní) s ním uměla solidně zacvičit. Díky nízké hmotnosti se uměl tento tatínek ostrých hatchbacků rozjet z 0-100 km/h za 9 sekund, což před 41 lety nebylo vůbec špatné. I maximální rychlost 182 km/h patřila v té době k nadprůměru, takže dynamika určitě špatná nebyla. Alfou a omegou ale byla ovladatelnost a zábava, v čemž patřil Golf GTI první generace mezi špičku nejenom ve své době. I dnes je první generaci radost řídit, protože si musíte dynamický projev více zasloužit a pod rukama zkušeného řidiče se jedná o velmi schopný vůz. Postupem času Golf GTI přibral, zvětšil se do všech směrů a například třetí a čtvrtá generace byly tragické a nezáživné. Pátá generace tento dojem vylepšila a od té doby se Golf GTI jenom a jenom zlepšuje. Už to ale není to malé, obratné autíčko, jako dřív a právě k těmto kořenům by se chtěl Volkswagen vrátit.

Volkswagen Up! GTI: Návrat ke kořenůmVolkswagen Up! GTI: Návrat ke kořenům

Na srazu příznivců a majitelů vozů GTI u jezera Wörthersee totiž spatřil světlo světa koncept malého automobilu Up! GTI. Ten by se měl začít vyrábět ještě tento rok, takže milovníci malých a rychlých aut se pravděpodobně velmi brzy dočkají nového přírůstku. Klasický Up! je poměrně nudný automobil, no ve verzi GTI už je to o poznání lepší a novinka vypadá vskutku přitažlivě. Přídi dominuje jednoduchá maska chladiče s dekoračním červeným pásem, nápisem GTI a klasickými světlomety. Pod maskou pak sedí sportovně střižený nárazník s integrovanými mlhovkami, které umí svítit do zatáček. Vzadu najdeme vertikálně orientovaná koncová světla a výraznou koncovku výfuku. Celkový design hezky dotváří povedená litá kola o průměru 17 palců vyvedená v černé barvě a decentní stříška nad zadním sklem. Karoserie je třídveřová a prozatím se neví, jestli bude Up! GTI dostupný i v pětidveřové variantě. Je trochu škoda, že kotoučové brzdy s hezkým červeným třmenem najdeme pouze na přední nápravě a vzadu výrobce sáhl po klasické bubnové brzdě.

Volkswagen Up! GTI: Návrat ke kořenůmVolkswagen Up! GTI: Návrat ke kořenům

Chápeme, že takto malé a lehké autíčko kotoučovou brzdu vzadu asi moc nepotřebuje, ale minimálně v oblasti vzhledu by to určitě bylo lepší řešení. Nyní se přesuneme do interiéru, který odkazuje na prvního Golfa GTI také, a to hlavně klasickým, károvaným čalouněním sedadel. Sedadla disponují integrovanými opěrkami, nicméně boční vedení nemají nějak výrazné a čekali jsme trochu sportovnější posezení. Před řidičem sedí krásný trojramenný volant s nápisem GTI, lehce zploštěnou sporní částí a klasická palubní deska s velkým tachometrem uprostřed. Po jeho levici sedí otáčkoměr, po pravici ukazatel stavu paliva v nádrži a uprostřed je monochromatický displej palubního počítače. Středový panel obsahuje klasické ovládací panely klimatizace a audia. Za zmínku pak stojí i ladění interiéru do červené barvy. Standardní výbava bude poměrně bohatá a obsáhne například klimatizaci, elektricky ovládaná okna i zpětná zrcátka (ta jsou i vyhřívaná), přední sedadla s vyhříváním či USB připojení.

Volkswagen Up! GTI: Návrat ke kořenůmVolkswagen Up! GTI: Návrat ke kořenům

Konečně se dostáváme k motoru, který je zastoupený přeplňovaným tříválcem 1.0 TSI naladěným na výkony 85 kW (115 koní) a 200 Nm. To je v obou ohledech více, než kolik měl původní Golf GTI (81 kW  a 137 Nm), takže dynamika je lepší a Up! GTI se zvládne rozjet z klidu na 100 km/h za 8.8 sekundy. Rozdíl dvě desetinky sekundy ale není nijak závratný a byl by pravděpodobně i vyšší, nicméně Up! GTI je se svými 997 kg podstatně těžší, než jeho letitý předobraz (první Golf GTI váží 810 kg). Poháněna jsou samozřejmě pouze přední kola, a to prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Podvozek je proti standardní verzi o 15 mm snížený a ještě bychom měli dodat, že na výběr bude pět odstínů karoserie. Volkswagen Up! GTI je sice pouze koncept, ale sériová výroba je jasná a finální verze se od tohoto konceptu pravděpodobně moc lišit nebude. Cena bohužel zůstává neznámá a není ani jasné, kdy že se tento malý a sympatický vůz začne prodávat.

Volkswagen Up! GTI: Návrat ke kořenůmVolkswagen Up! GTI: Návrat ke kořenům

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Volkswagen Up! GTI: Návrat ke kořenům


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.