Přeposlat Zenos E10 R: Okruhový specialista s pětistovkou koní na tunu

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Zenos E10 R: Okruhový specialista s pětistovkou koní na tunu

01.12.2015 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Maloobjemovým výrobcům vyloženě sportovních automobilů se nejvíce daří ve Velké Británii a jedna taková společnost před nedávnem představila svou novinku. Firma Zenos Cars ukázala model s označením E10 R, který se pyšní hlavně poměrem 500 koní na jednu tunu hmotnosti.

Zenos E10 R: Okruhový specialista s pětistovkou koní na tunu

Pokud hledáte jednoúčelový sporťák, který vezmete jednou za měsíc vyvětrat někam na okruh, je nejlepší podívat se po nějaké britské produkci. V Anglii se těmto společnostem totiž až překvapivě daří, a i když prodávají většinou úzce zaměřená, nepraktická auta, stále žijí a stále vyvíjejí. V dnešní době, kdy spousta okrajových automobilek krachuje a potýká se s problémy, jsou zkrátka tyto firmy docela v pohodě a mají svou klientelu. Za všechny britské firmy vyrábějící víkendové supersporty můžeme jmenovat například Ariel Motors a jejich model Atom, známý Caterham s docela rozsáhlou nabídkou nebo Briggs Automotive Company (BAC) s jejich divokým modelem Mono. Společnost Zenos Cars, o které dnes bude řeč, je relativně mladá a vznikla před pouhými dvěma lety, přičemž o její vznik se postaralo několik bývalých zaměstnanců firmy Caterham. Zkušenosti tedy jsou a v současné době nabízí tento výrobce tři modely s označením E10, E10 S a konečně E10 R, což je novinka, o které bude dnes řeč. Zatímco první dva jsou pořádně rychlé automobily připomínající motokáru pro dva, pořád mají přední sklo a i přes otevřenou karoserii je tedy lze použít i v běžném provozu. Novinka ale přední sklo postrádá a je tedy určena výhradně na okruh a na používání s helmou, i když homologace pro použití na běžných silnicích jí nechybí.

Zenos E10 R: Okruhový specialista s pětistovkou koní na tunuZenos E10 R: Okruhový specialista s pětistovkou koní na tunu

Zenos E10 R je tedy možné používat na klasických silnicích, ale nebude to pravděpodobně úplně záživné nebo pohodlné a tento puristický sporťák vyloženě křičí, aby se mohl pořádně proletět po uzavřeném okruhu. Design novinky pochopitelně vychází ze standardního modelu E10 a proti němu si lze na první pohled všimnout hlavně absence předního skla. Vzhled je tedy docela povedený a prakticky ihned jde poznat, že máte tu čest s nekompromisním sportovním vozem, který s vámi bez problémů zamává. Po stránce rozměrů je model E10 R stejný, jako jeho sourozenci E10 a E10 S a nepatrně se změnila pouze hmotnost. Novinka váží rovných 700 kg, což je stejně, jako standardní provedení E 10, ale zároveň je to o 25 kg méně, než varianta E10 S. Automobil stojí na základu vyrobeném z karbonu a hliníku a kombinuje v sobě motor umístěný uprostřed a pohon zadních kol, což je znak tradičních sportovních vozů a záruka dobrého vyvážení. Na techniku se ale podíváme až za chvíli a na chvíli nakoukneme i do interiéru. Ten je kompletně digitální a displej najdeme jak před řidičem, tak na středovém panelu, takže v tomto ohledu jde Zenos docela s dobou.

Zenos E10 R: Okruhový specialista s pětistovkou koní na tunuZenos E10 R: Okruhový specialista s pětistovkou koní na tunu

Jinak je ale interiér vcelku jednoduchý a najdeme v něm například trojramenný sportovní volant a sedačky z kompozitu, které se pyšní výrazným bočním vedením a čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Za příplatek si pak lze pořídit například odpojitelný volant, karbonové sedačky s vyhříváním (pro řidiče i spolujezdce) a šestibodové pásy pro ještě lepší bezpečnost. Nejdůležitější je zde ale samozřejmě motor, který pochází od společnosti Ford a jedná se o přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost. Ano, je to stejný motor, který pohání poslední generaci ikonického muscle caru Mustang a ostrý Focus RS. Zde je motor naladěný na víceméně stejný výkon, jako ve Focusu RS (tedy na vyšší, než v Mustangu) a na zadní kola se dostane 350 koní a 475 Nm točivého momentu, což je vskutku úctyhodná porce. Z klidu na 96 km/h (0-60 mph) se tato raketa na kolech rozjede za rovné 3 sekundy, takže v klasické disciplíně 0-100 km/h bude jen o nějakou tu desetinku horší. Maximální rychlost čítá 250 km/h a v přímém srovnání se svými sourozenci je na tom novinka pochopitelně nejlíp. Standardní model E10 je osazený atmosférickým dvoulitrem o výkonu 200 koní a ve středu nabídky postavený model S má ten samý dvoulitrový motor, ale dopovaný turbodmychadlem a naladěný na 250 koní.

Zenos E10 R: Okruhový specialista s pětistovkou koní na tunuZenos E10 R: Okruhový specialista s pětistovkou koní na tunu

Nejpomalejší je tedy pochopitelně základní model, který zvládne zrychlit z klidu na 60 mph za 4.5 sekundy a následuje ho verze S se zrychlením na stejnou hranici za rovné 4 sekundy. Novinka je tedy nejenom dynamičtější, ale je dokonce výrazně dynamičtější a v tomto ohledu se jí může rovnat jen opravdu pár automobilů současné produkce supersportů. Jak jsme se již zmínili, poháněna jsou pouze zadní kola, a to prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky (oba sourozenci mají manuál s pěti stupni). Novinka je již zalistovaná na oficiálních stránkách výrobce, takže si ji můžete prohlédnout a případně si domluvit například testovací jízdu. Nejedná se ale o zrovna levnou záležitost a v základní výbavě si připravte 39 995 liber, což je v přepočtu zhruba 1.5 milionu Kč. Výrobce nabízí také limitovanou, 15 kusou edici s označením Drive Edition, která je vybavena většinou prvků příplatkové výbavy a navíc má i silnější brzdy. Cena této edice byla stanovena na 43 995 liber (cca 1.68 milionu Kč). Na druhou stranu, konkurenti jsou ještě podstatně dražší a například Caterham 620R začíná na částce 49 995 liber (nemluvě o ještě výrazně dražším BAC Mono).

Zenos E10 R: Okruhový specialista s pětistovkou koní na tunuZenos E10 R: Okruhový specialista s pětistovkou koní na tunu

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Zenos E10 R: Okruhový specialista s pětistovkou koní na tunu


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.