Přeposlat Mazda RX-Vision: Rotační motor Wankel se vrací v plné parádě!

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Mazda RX-Vision: Rotační motor Wankel se vrací v plné parádě!

03.11.2015 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Automobilovými fanoušky milovaný motor Wankel se po nedávném zatracení vrací! Mazda ho sice v minulosti pohřbila, ale na autosalonu v Tokiu ukázala úžasně vypadající studii kupé, která je osazena právě novou generací tohoto motoru s rotačním pístem.

Mazda RX-Vision: Rotační motor Wankel se vrací v plné parádě!

Motor typu Wankel byl v minulosti a vlastně pořád je hodně diskutabilní a rozporuplný a jediný, kdo tento typ motoru udržoval při životě, byla japonská Mazda. Unikátní motor s rotačním pístem má velmi komplikovanou konstrukci, což se negativně promítalo hlavně do spolehlivosti a spotřeby. Tyto motory se vyznačovaly vysokou spotřebou paliva, oleje a velmi náročným servisem, o čemž by majitelé modelu RX-8, tedy posledního produkčního automobilu s Wankelem, mohli vyprávět. Co ale bylo na tomto motoru naprosto kouzelné, byla schopnost, s jakou se vytáčel a poměr mezi zdvihovým objemem a výkonem. Vždyť výkonnější verze RX-8 nabídla z motoru o objemu 1.3 litru krásných 170 kW při 8200 ot/min, přičemž omezovač zasahoval až při 9000 ot/min. Extrémně točivý motor a úžasný zvukový projev dělaly z tohoto sportovního kupé ideální automobil pro nadšence. Bohužel, pouze z nadšenců se žít nedá, zájem o RX-8 postupem času upadal a nakonec toto dnes již legendární kupé zabily emisní normy, které už nešly s Wankelem splnit. Mazda tedy dala tento typ motoru k ledu s tím, že už se k němu s největší pravděpodobností nikdy nevrátí.

Mazda RX-Vision: Rotační motor Wankel se vrací v plné parádě!Mazda RX-Vision: Rotační motor Wankel se vrací v plné parádě!

To se ale naštěstí nestalo a spíše to vypadá, že v Mazdě na něm hezky potichu a v poklidu pracovali, protože nyní je Wankel zpět. Koncept s označením RX-Vision vypadá naprosto úžasně, a i když se zatím neví, zda se bude vyrábět, Mazda dala všem fanouškům rotačního motoru alespoň nějakou tu naději. Toto kupé zaujme hned na první pohled svým dynamickým designem, který vychází ze současného směru automobilky KODO a tento styl sedne ke sportovnímu kupé opravdu dokonale. Přídi dominují úzké a trochu zvláštně protažené světlomety, přičemž ono protažení vytváří jakési obočí. Světlomety přechází do černé masky chladiče a pod ní má své místo sportovně pojatý nárazník s decentním splitterem. Na zádi mají své místo dvě koncovky výfuku uložené po stranách difuzoru a jednoduchá koncová světla. Mazda RX-Vision vypadá parádně hlavně při pohledu z profilu, kdy vynikne dynamicky střižená karoserie s dlouhou přídí, velkými koly o průměru 20 palců a malými převisy vpředu i vzadu. Velmi oceňujeme fakt, že koncept není ani trochu přeplácaný a jednoduché, čisté linie jsou to, co zde hraje prim.

Mazda RX-Vision: Rotační motor Wankel se vrací v plné parádě!Mazda RX-Vision: Rotační motor Wankel se vrací v plné parádě!

Kompletní rozměry karoserie jsou 4389 x 1925 x 1160 mm, rozvor náprav se zastavil na hodnotě 2700 mm a koncept stojí na platformě s označením SkyActiv. Exteriér jsme pochválili za jednoduché, čisté linie a stejnou pochvalu si zaslouží také interiér. Ten je na hony vzdálený současné automobilové produkci, a to hlavně v tom ohledu, že v něm nejsou žádné zbytečnosti. Zapomeňte na všudypřítomné dotykové displeje, nejrůznější hejblátka a ne vždy uživatelsky přívětivé vymoženosti, uvnitř Mazdy RX-Vision najdeme jen to nejnutnější. Před řidičem sedí pouze trojramenný sportovní volant, klasicky pojatá palubní deska se třemi budíky a po jeho levici má své místo jednoduchý středový panel s ruční brzdou a velkou hlavicí řadicí páky. Nikde není žádné moře tlačítek, přepínačů a žádné ovládací prvky nejsou ani na volantu (chybí dokonce i airbag). Interiér je pouze dvoumístný, je vyvedený v červeno-černé kombinaci, takže dobře ladí s exteriérem a za zmínku stojí fakt, že červené pole otáčkoměru začíná na hodnotě 8000 ot/min. Všimněte si také absence výdechů klimatizace, což naznačuje, že zde žádná není.

Mazda RX-Vision: Rotační motor Wankel se vrací v plné parádě!Mazda RX-Vision: Rotační motor Wankel se vrací v plné parádě!

Pokud se tento koncept dostane do sériové výroby, interiér takto spartánský pravděpodobně nezůstane, ale to nic nemění na tom, že je po všech směrech krásný. Co se týče již zmíněného motoru typu Wankel (Mazda ho označuje jako SkyActiv-R) pod dlouhou kapotou, tak o něm se zatím bohužel prakticky nic konkrétního neví a na nějaké údaje o výkonech nebo dynamice si budeme muset ještě počkat. Neoficiálně se ale mluví o výkonu okolo 300 koní a to nevypadá vůbec špatně. Koncept má poháněna pouze zadní kola a už se velmi těšíme na oficiální technické specifikace. Na motoru je údajně ještě pořád hodně práce (zatím není připravený pro sériovou výrobu a čeká ho další vývoj) a Mazda tak ukáže, čeho je tato pohonná jednotka schopná, až bude všechno dovedeno do finále. Kdy a jestli se tak vůbec stane, je bohužel pořád ve hvězdách, nicméně neoficiálně se mluví o roku 2017, ve kterém by se měl představit předsériový model. Pokud Mazda dotáhne tento projekt do zdárného a úspěšného konce, vyslouží si bez debat obdiv celého automobilového světa.

Mazda RX-Vision: Rotační motor Wankel se vrací v plné parádě!Mazda RX-Vision: Rotační motor Wankel se vrací v plné parádě!

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Mazda RX-Vision: Rotační motor Wankel se vrací v plné parádě!


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.