Přeposlat Vodíková Toyota Mirai se bude prodávat i v Evropě!

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Vodíková Toyota Mirai se bude prodávat i v Evropě!

15.10.2015 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Extravagantní Toyota Mirai je po všech směrech velmi zajímavý automobil a nejvíce vynikne hlavně fakt, že se jedná o první sériový vůz na vodík. Tento sedan nyní míří i do Evropy a hlavní otázkou je, zda bude mít na starém kontinentě stejný úspěch, jako v rodném Japonsku.

Vodíková Toyota Mirai se bude prodávat i v Evropě!

V Japonsku totiž Toyota hlásí až nebývalý zájem o tento na první i druhý pohled trochu výstřední sedan střední třídy. Na domovském trhu si totiž Mirai objednalo již 1500 zájemců, což hodně přesahuje plánovanou produkci na tento rok. V něm Toyota plánuje vyrobit 700 kusů a s následujícími roky by měla produkce pochopitelně růst, a to až ke třem tisícovkám kusů v roce 2017. Je samozřejmě zatím ve hvězdách, jak se bude tomuto sedanu dařit v Evropě, nicméně ve stínu aféry s naftovými motory a podvádění při emisích by nemusela být poptávka vůbec špatná. Srovnávat Mirai s konvenčními vozy samozřejmě moc nejde, a to hlavně kvůli opravdu vysoké ceně, ale jako první náznak budoucnosti s nízkými provozními náklady vypadá tento model hodně zajímavě. Kromě již zmíněné vysoké ceny bude problém také se samotným palivem, protože čerpacích stanic s distribucí vodíku na starém kontinentě zatím moc není. Po stránce velikosti je Mirai standardním sedanem střední třídy a rozměry šasi čítají 4890 x 1815 x 1535 mm, přičemž rozvor náprav se zastavil na hodnotě 2780 mm.

Vodíková Toyota Mirai se bude prodávat i v Evropě!Vodíková Toyota Mirai se bude prodávat i v Evropě!

Zavazadlový prostor má objem 361 litrů, takže žádný vyloženě rodinný stěhovák to není, ale pro běžné potřeby menší rodiny bude tento objem určitě stačit. Po stránce designu se v Toyotě hodně vyřádili a jako celek působí Mirai opravdu futuristicky a dává hned na první pohled najevo, že se nejedná o úplně konvenční vůz. Přídi dominují uzoučké světlomety a vskutku robustní nárazník s integrovanými LEDkami pro denní svícení. Záď působí možná až zbytečně těžkopádně, ale originální pojetí jí určitě nelze upřít a Mirai tak boduje hlavně v tom směru, že nic podobného na silnici nepotkáte. Kola o průměru 17 palců jsou v docela robustní karoserii trochu utopená a vozu by určitě slušela i větší kola. Interiér působí také hodně moderně a zaujme hlavně přístrojová deska přesunutá zpoza volantu na horní část palubní desky. Pod digitální přístrojovou deskou je uložený velký dotykový displej s úhlopříčkou 7 palců a ještě níž pak sedí středový panel s voličem převodovky a ostatními ovládacími prvky.

Vodíková Toyota Mirai se bude prodávat i v Evropě!Vodíková Toyota Mirai se bude prodávat i v Evropě!

Uspořádání je tedy trochu netypické, ale jedná se o hodně nekonvenční automobil, takže to není na škodu a originální přístup v interiéru se také cení. Výbava je samozřejmě velmi moderní a její součástí je spousta různých elektronických hlídačů a asistentů. O pohon tohoto sedanu se stará vpředu uložený elektromotor, který produkuje 114 kW (155 koní) a točivý moment o hodnotě 335 Nm. To nejsou úplně špatné hodnoty a Mirai vybavená tímto motorem zvládne zrychlit z 0-100 km/h za 9.6 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 178 km/h. Energii motoru ale nedodává spalovací motor, jak bývá u standardních plug-in hybridních vozů většinou zvykem, ale palivové články zpracovávající již zmíněný vodík. Výhoda tohoto řešení je samozřejmě v mnohem nižších emisích (vůz produkuje víceméně pouze vodu) a nízkých provozních nákladech, které by měly být porovnatelné s úspornými naftovými motory. Proti čistě elektricky poháněným automobilům boduje Mirai  zase dojezdem, který by se měl pohybovat až okolo 483 km na plné natankování.

Vodíková Toyota Mirai se bude prodávat i v Evropě!Vodíková Toyota Mirai se bude prodávat i v Evropě!

Další výhoda je v tom, že zatímco elektromobil musíte dlouze nabíjet, u této vodíkové Toyoty prostě naplníte nádrž na vodík a můžete vyrazit dál. Problém ale možná nastane s oním jednoduchým natankováním, protože síť čerpacích stanic s vodíkem není v Evropě nijak extra hustá. Například u nás je tato stanice pouze jedna, a to v Neratovicích. Dá se ale očekávat, že se bude síť stanic s tímto palivem rozrůstat, protože vodíkový pohon se zdá být jako více než zajímavá alternativa ke klasickým fosilním palivům a určitě vypadá lépe, než klasické hybridy kombinující elektromotor se spalovací jednotkou. Zatím není přesně jasné, kdy se budou první kusy Toyoty Mirai prohánět po evropských silnicích a oficiálně nebyla bohužel potvrzena ani cena. Mluví se ale v přepočtu o částce zhruba od 1,4 mil do 1,8 mil Kč, což opravdu není málo, ale moderní technologie zkrátka levné nejsou. Alespoň ne do doby, dokud se pořádně nerozšíří.

Vodíková Toyota Mirai se bude prodávat i v Evropě!Vodíková Toyota Mirai se bude prodávat i v Evropě!

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Vodíková Toyota Mirai se bude prodávat i v Evropě!


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.