Přeposlat Tesla Model X: Okřídlené SUV na elektřinu ujede až 414 kilometrů

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Tesla Model X: Okřídlené SUV na elektřinu ujede až 414 kilometrů

06.10.2015 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Jen málokterá automobilka budí v dnešní době tak velké emoce, jako americká Tesla a její spoluzakladatel Elon Musk. Čistě elektrické automobily se ale těší čím dál větší oblibě a dá se očekávat, že nové SUV s označením Model X si najde hodně příznivců.

Tesla Model X: Okřídlené SUV na elektřinu ujede až 414 kilometrů

Tesla až doposud vyráběla hlavně elegantní, reprezentativní sedany, nicméně vzhledem k popularitě vozů typu SUV bylo jasné, že se postupem času přesune i do tohoto segmentu. Ve finále to trvalo trochu déle, než se čekalo, protože koncept tohoto modelu se představil veřejnosti již v roce 2012 s tím, že k dispozici bude o rok později. Po několika odkladech, na které jsme si u Tesly už tak nějak zvykli, je ale konečně hotovo a sériový Model X se představil s plnou parádou veřejnosti. Jedná se o plně elektrické SUV zaměřené hlavně na rodiny, takže můžeme očekávat prostorný interiér a rozměrný zavazadlový prostor, což je něco, co rodinný vůz potřebuje. Nebyla by to ale Tesla, aby zůstala pouze u klasických vlastností a i do tohoto rodinného SUV vnesla věc, kterou se od konkurence naprosto odlišuje (samozřejmě kromě plně elektrického pohonu). Jsou to tzv. racčí dveře, tedy dveře vyklápějící se směrem nahoru a to je pro SUV prvek naprosto netypický.

Tesla Model X: Okřídlené SUV na elektřinu ujede až 414 kilometrů

U supersportu typu Mercedesu SLS je to samozřejmě stylová, i když nepraktická zvláštnost, ale jaký mají vlastně smysl takové dveře u rodinného SUV? Přední dveře jsou klasické a směrem nahoru se vyklápějí pouze zadní, což by mělo usnadnit přístup na zadní sedadla. Dveře sedí na dvou kloubech, takže jim stačí k otevření pouze 30 cm prostoru okolo a jsou vybaveny také čidly, která mají zabránit nechtěným nehodám s blízko stojícími objekty. Nemělo by se tedy stát, že v garáži opřete dveře při otevírání omylem o zeď a poškodíte jak zeď, tak dveře. Po stránce designu působí Model X velmi zajímavě a kombinuje v sobě tvary SUV a dynamické linie sportovních automobilů, přičemž nejvíc mu to sluší při pohledu z profilu. Příď je velmi čistá, elegantní a kombinuje v sobě úzkou masku chladiče, originálně řešený nárazník a světla s LEDkami. Na zádi pak sedí pro Teslu typické světlomety spojené chromovanou dekorační linkou, plastový difuzor a nechybí ani decentní přítlačné křídlo, které se automaticky vysouvá při překročení 72 km/h.

Tesla Model X: Okřídlené SUV na elektřinu ujede až 414 kilometrů

Celá karoserie je po obvodu chráněna plastem, což odkazuje na třídu SUV a povedený styl hezky dotvářejí stylová litá kola. Co se týče interiéru, tak ten může být šesti nebo sedmimístný a vzhledem k absenci klasického spalovacího motoru se pravděpodobně dočkáme také solidní přepravní kapacity v oblasti zavazadel. Zavazadlový prostor je totiž nejenom klasicky vzadu, ale také pod přední kapotou a dokonce i pod druhou řadou sedadel. Výrobce ale zatím bohužel celkový objem zavazadelníku neprozradil, takže si na tuto informaci budeme muset ještě počkat. Vzhledově vychází interiér z Modelu S, takže jeho dominantu a zároveň hlavní prvek ovládání systému tvoří velký dotykový panel s úhlopříčkou 17 palců. Do prodeje se chystají dvě varianty, slabší s označením 90D a silnější, která dostala jméno P90D. Slabší verze je osazena dvěma elektromotory (na každé nápravě jeden), přičemž každý z těchto elektromotorů disponuje výkonem 190 kW a točivým momentem o hodnotě 330 Nm.

Tesla Model X: Okřídlené SUV na elektřinu ujede až 414 kilometrů

Silnější varianta má také dva elektromotory a ten přední má stejné parametry (190 kW a 330 Nm), nicméně zadní dává 370 kW a masivních 600 Nm točivého momentu. Slabší model se umí rozjet z klidu na 96 km/h (0-60 mph) za 4.2 sekundy a silnější varianta pak zvládne stejný úkon za 3.8 sekundy. S paketem Ludicrous Speed vystřelí silnější varianta z klidu na 96 km/h za 3.2 sekundy, což je opravdu úctyhodný výkon, za který by se nemusely stydět ani nejlepší supersporty. Maximální rychlost je v obou případech omezena na 250 km/h a dobře vypadá také dojezd, který by se měl pohybovat od 402 (P90D) do 414 km (90D) na plně nabité baterie o kapacitě 90 kWh. Tesla se chlubí také vyspělými jízdními vlastnostmi, které vsázejí na nízké těžiště (baterie jsou uloženy v podlaze) a ve třídě SUV nejlepší aerodynamikou (součinitel odporu vzduchu je 0.24 Cx) Zajímavostí je, že první produkční kus putoval ke svému majiteli již během oficiální prezentace a další dodávky zákazníkům právě začínají.

Tesla Model X: Okřídlené SUV na elektřinu ujede až 414 kilometrů

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Tesla Model X: Okřídlené SUV na elektřinu ujede až 414 kilometrů


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.