Přeposlat Historie - letecký motor W12 ve ŠKODA Muzeu

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Historie - letecký motor W12 ve ŠKODA Muzeu

19.08.2015 | Tisková zpráva | Zajímavosti | Komentářů: 0 |

​Letecký motor L&K-Lorraine-Diétrich 450 je novým exponátem ve ŠKODA Muzeu. Dvanáctiválcový agregát z roku 1926 odhaluje méně známou firemní historii.

Historie - letecký motor W12 ve ŠKODA Muzeu

Nepříliš známou část historie společnosti ŠKODA AUTO nyní připomíná návštěvníkům ŠKODA Muzea nový exponát - letecký motor L&K-Lorraine-Diétrich 450 z roku 1926, který byl v druhé polovině dvacátých let minulého století licenčně vyráběn v Mladé Boleslavi.

Letectví představuje pro mladoboleslavskou automobilku jednu z významných kapitol její historie. Již na konci první dekády minulého století použil při svých pionýrských leteckých počinech průkopník letectví v Čechách Metoděj Vlach do svého letadla upravený automobilový motor značky Laurin & Klement. V návaznosti na to úspěšný automobilový konstruktér a závodník Otto Hieronimus, který v té době pracoval ve službách značky Laurin & Klement, sestrojil několik ryze leteckých motorů, z nichž jeden dochovaný je součástí sbírky technického muzea ve Vídni.

Všestrannost, neutuchající invenci a v neposlední řadě i manažerskou zdatnost a flexibilitu týkající se značky L&K demonstruje i následující období druhé poloviny dvacátých let minulého století. Tehdy došlo k poklesu odbytu automobilů a Václav Klement operativně zajistil alternativní vytížení továrny licenční výrobou leteckých motorů Lorraine-Diétrich. Letecké motory s označením L&K-Lorraine-Diétrich se vyráběly ve dvou verzích – jako osmiválec o výkonu 400 koní a dvanáctiválec s výkonem 450 koní. Právě silnější motor s datem výroby 1926 je díky zápůjčce z Národního technického muzea nyní nově k vidění i ve ŠKODA Muzeu v Mladé Boleslavi. Dvanáct válců je uspořádáno do W, tedy do tří řad po čtyřech válcích a nejvyššího výkonu agregát dosahuje při 1850 otáčkách za minutu. Spotřeba se udávala z dnešního pohledu velmi specificky a u tohoto dvanáctiválcového motoru činila za hodinu 240 gramů paliva a 12 gramů oleje na každého jednoho koně výkonu.

Prostřednictvím vzácného exponátu leteckého motoru vyrobeného v Mladé Boleslavi mají návštěvníci ŠKODA Muzea jedinečnou šanci nahlédnout i do méně známé části historie naší společnosti,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea a dodává: „Všem, kteří by se i díky tomu chtěli o historii letectví v našem regionu dozvědět více, mohu doporučit návštěvu partnerského Leteckého muzea Metoděje Vlacha, které se rovněž nachází v Mladé Boleslavi.“

Letecké agregáty z mladoboleslavské továrny se montovaly například do letounů Letov Š-12 a ŠB-16 a byť se vyráběly hlavně pro potřeby Československé republiky, vyvážely se třeba také do Litvy či Turecka. Bylo s nimi podniknuto i několik dálkových letů, z nichž nejznámějším je let pplk. Jaroslava Skály z roku 1927 s letounem Letov Š-16 z Prahy do Tokia.

ŠKODA AUTO letos slaví 120. výročí svého založení. Mladoboleslavská společnost je jednou z nejstarších dodnes vyrábějících automobilek na světě. Kořeny společnosti sahají až do roku 1895 - před 120 lety založili strojní zámečník Václav Laurin a knihkupec Václav Klement v Mladé Boleslavi továrnu na výrobu jízdních kol. Produkci automobilů zahájili v roce 1905, když představili první model Voiturette A. Původní malý podnik se do dnešních dní rozvinul v celosvětově úspěšného velkosériového výrobce se sedmi modelovými řadami a více než 40 modelovými variantami. Více než 17 milionů automobilů, vyrobených od roku 1905, je důkazem síly značky ŠKODA.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Historie - letecký motor W12 ve ŠKODA Muzeu


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.