Přeposlat Palivo budoucnosti: Výzkumný závod v Drážďanech vyrobil první litry paliva Audi e-diesel

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Palivo budoucnosti: Výzkumný závod v Drážďanech vyrobil první litry paliva Audi e-diesel

25.05.2015 | Tisková zpráva | Příslušenství | Komentářů: 0 |

Značka Audi učinila další velký krok vpřed ve vývoji nových paliv s neutrální bilancí emisí CO2. Výzkumný závod v Drážďanech zahájil výrobu syntetické nafty Audi e-diesel.

Palivo budoucnosti: Výzkumný závod v Drážďanech vyrobil první litry paliva Audi e-diesel

Fáze zprovoznění závodu trvala pouhé čtyři měsíce. Výzkumný závod v Drážďanech vyrábí již několik dní první litry velmi kvalitní nafty. Na důkaz praktické využitelnosti načerpala spolková ministryně pro vzdělávání a výzkum Prof. Dr. Johanna Wanková v úterý prvních pět litrů do svého služebního vozu Audi A8 3.0 TDI clean diesel quattro. „Syntetická nafta na základě CO2 je velkým úspěchem našeho výzkumu v oblasti trvalé udržitelnosti. Pokud se nám podaří používat CO2 jako surovinu v širokém měřítku, významně tím přispějeme k ochraně klimatu a efektivnímu využívaní přírodních zdrojů, čímž urovnáme cestu k ‚zelené ekonomice‘,“ říká Wanková.

Drážďanská energetická společnost sunfire je projektovým partnerem Audi a provozovatelem závodu, který funguje na principu PtL (Power-to-Liquid), na jehož základě probíhá výroba kapalných nositelů energie z ekologicky získávané elektrické energie. Ze surovin je zapotřebí pouze voda a oxid uhličitý. Potřebný CO2 je v současnosti dodáván z bioplynové stanice. Brzy se však začne část CO2 získávat přímo z okolního vzduchu prostřednictvím technologie „Direct Air Capturing“, kterou vyvinula společnost Climeworks z Curychu, partner značky Audi.

Pro Rainera Mangolda, vedoucího vývoje trvale udržitelných produktů ve společnosti Audi, představují paliva Audi e-diesel a Audi e-fuels všeobecně důležitý doplněk elektrické mobility: „Audi e-diesel je dalším naším palivem z CO2, které umožní mobilitu i na dlouhé vzdálenosti s téměř neutrálním vlivem na klima. Používání CO2 jako suroviny je nejen šancí pro automobilový průmysl v Německu, ale může být přeneseno také do dalších průmyslových odvětví a zemí.“

Výroba syntetické nafty Audi e-diesel probíhá v následujících krocích. Nejprve je vodní pára rozštěpena vysokoteplotní elektrolýzou na vodík a kyslík. Tento proces s teplotou více než 800 °C je účinnější než konvenční metody, mimo jiné i díky zpětnému získávání tepla. Další zvláštností vysokoteplotní elektrolýzy je možnost dynamického řízení celého procesu, které přispívá ke stabilizaci elektrických sítí ve špičkách výroby elektrické energie z ekologických zdrojů.

V dalších dvou výrobních krocích reaguje vodík v syntézových reaktorech, opět za vysokého tlaku a teploty, s CO2. Výsledkem je kapalina tvořená sloučeninami s dlouhými uhlovodíkovými řetězci, která nese označení „Blue Crude“, modrá ropa. Účinnost celého procesu – od elektrické energie z obnovitelných zdrojů až po kapalné uhlovodíky – je s cca 70 procenty velmi vysoká. Podobně jako fosilní ropa může být i modrá ropa „Blue Crude“ zušlechtěna rafinovacím procesem, čímž vznikne finální produkt Audi e-diesel. Toto syntetické palivo neobsahuje žádnou síru ani aromatické uhlovodíky a díky vysokému cetanovému číslu se vyznačuje snadnou vznětlivostí. Z laboratorních zkoušek společnosti Audi vyplývá, že je vhodné jako příměs do fosilní nafty a pravděpodobně i jako samostatné palivo.

Spolkové ministerstvo pro vzdělávání a výzkum podporuje projekt sunfire, který byl zahájen v květnu 2012. V červenci 2013 byl položen základní kámen výzkumného závodu v městské části Drážďany-Reick a  od 14. listopadu 2014 následovalo uvedení závodu do provozu. V následujících měsících má závod vyrobit více než 3000 litrů paliva Audi e-diesel. V automobilovém odvětví je Audi exkluzivním partnerem společnosti sunfire.

Nad rámec spolupráce se společností sunfire se Audi zabývá již od roku 2009 vývojem paliv Audi e-fuels s neutrální bilancí CO2. Závod na Audi e-gas v dolnosaské obci Werlte vyrábí srovnatelným způsobem syntetický metan s označením Audi e-gas, který mohou řidiči modelu Audi A3 Sportback g-tron kupovat prostřednictvím speciální tankovací karty. Společně s francouzským podnikem Global Bioenergies zkoumá Audi možnosti syntetické výroby benzinu Audi e-benzin. V jiném projektu spolupracuje Audi s americkou společností Joule, která vyrábí syntetická paliva Audi e-diesel a Audi e-ethanol pomocí mikroorganismů.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Palivo budoucnosti: Výzkumný závod v Drážďanech vyrobil první litry paliva Audi e-diesel


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.