Přeposlat Renault Clio Grandtour

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Renault Clio Grandtour

20.02.2008 | David Kudláček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Praktickou verzí kombi vycházející z oblíbeného Clia se Renault rozhodl zčeřit vodu ve třídě kompatkních kombi. Má nové Clio Grandtour šanci?

Na konci devadesátých let byla nabídka malých kombi segmentu B relativně bohatá. O přízeň zákazníků usiloval koncern VW sesterskými modely Cordoba Vario/Polo Variant, ve hře byla korejská Kia, Fiat Palio Weekend a samozřejmě domácí Felicia Combi. S novým tisíciletím se začali výrobci zaměřovat na nové karosářské trendy a malá kombi začala pomalu mizet. Nyní ale nastává obrat a v kombi segmentu B začíná opět přituhovat. Zatím posledním příchozím do ringu je nové Clio Grandtour. Na rozdíl od největších rivalů (Peugeot 207 SW a Škoda Fabia Combi) nemá Clio přímého předchůdce. Populární malý vůz se sice vyrábí již od roku 1990 (nyní ve třetí generaci), ale výrobce až dosud nabízel pouze tří a pětidveřové hatchbacky. Nové kombi se za svými zákazníky rozjíždí z turecké Bursy (závod Oyak Renault), kde se kromě novinky vyrábí ještě Mégane sedan a Thalia. Investice spojené s přípravou výroby Grandtouru dosáhly téměř miliardy korun.

Renault Clio Grandtour

Celkovou délkou karoserie 4,2 m je nový Renault o pár milimetrů delší než Fabia Combi II a rovněž překonává o třídu větší pětidveřový hatch Mégane. Přední polovina karoserie je shodná s výchozím hatchbackem. Krátká přední kapota, rozměrné netradičně tvarované přední světlomety a silně skloněné čelní sklo stále vypadá svěže a moderně. Z boku se nové Clio jeví spíše jako nafouklý hatchback než pravověrné kombi. Příčinu hledejme v dlouhém rozvoru (2575 mm), díky němuž nemuseli tvůrci tvořit extrémně dlouhý zadní převis. Tento dojem ještě umocňují malá třetí boční okna a silné „D“ sloupky. Vkusně působí celočervené zadní světlomety, které nezasahují do výklopných dveří. Zajímavé detaily představují extra umístněné zadní odrazky a netradičně tvarované zadní okno pátých dveří. Střešní ližiny se dodávají sériově. Přestože Clio Grandtour přichází na trh až tři roky po uvedení hatchbacku, zaslouží designéři uznání za to, jak čistě dokázali „naroubovat“ záď ke zbytku karoserie. Nová, silně zaoblená zadní část velmi dobře ladí se zbytkem karoserie. Exkurzi po interiéru novinky začneme netradičně odzadu. Proč? Právě o pozadí malého Francouze se budou nejvíce zajímat koupěchtiví zájemci. Po odklopení pátých dveří vás uvítá základních 439 l zavazadlového prostoru. Díky nízké nákladové hraně (58 cm nad zemí) se při nakládání bagáže nezapotíte. Body navíc si Clio vyslouží za dvojitou podlahu zavazadelníku. Při jejím použití se užitkový prostor zmenší na stále slušných 403 l. dvoudílnou podlahu lze vyjmout a jednoduše ji přichytit k zadním sedadlům. Variabilitu dále zvyšuje standardně dodávaná dělená zadní lavice.

Renault Clio Grandtour

V případě defektu pneumatiky asi nebudete na tvůrce automobilu vzpomínat v dobrém. Stejně jako u Clia III, je i zde plnohodnotná rezerva zavěšená pod podlahou na komplikovaně řešeném držáku. Přístrojová deska, výplně dveří a sedadla převzal výrobce beze změny z původního hatchbacku. Moderně řešená přístrojovka nepostrádá typickou francouzskou eleganci a potěší zdařile řešenými ovládacími prvky. Kvalita zpracování je příkladná. Horní část přístrojového bloku pokrývá měkčený plast. Oživení přináší průběžná chromová lišta a stříbřitě lakované doplňky. Potřebnou pohodu za jinak skvěle tvarovaným volantem kazí fakt, že ho nelze podélně nastavit. Povedená přední sedadla vyhoví díky velkorysým rozměrům i vysokým řidičům; tužší výplně omezují bolesti zad při dlouhých cestách. O zadních sedadlech a nabízeném prostoru jen v dobrém. Kvalitní posezení plus dostatečné místo pro nohy cestujících vyzdvihují nový Grandtour na špici třídy. Kyselý úsměv ve tváři naopak vyvolá nedostatečná vnitřní výška vzadu. Je to daň za výrazně se svažující střechu. Kdo trpí klaustrofobií, může si objednat dvojici střešních prosklených oken; přední elektricky otevírací o ploše 500 x 430 mm, zadní pevně vlepené do karoserie s rozměrem 500 x 630 mm.

Renault Clio Grandtour

Francouzská touha po komfortu neminula ani malé Clio. Vůz nabídne kvalitní odpružení, které dokáže vstřebat většinu nerovností našich silnic. Jízdní vlastnosti jsou stejně jisté jako u krátké verze. Při jízdě na limitu se začne pozvolna projevovat vrozená neotáčivost, která se dá dobře kontrolovat. Řízení vybavené elektrickým posilovačem je poměrně přesné, ale kvalit konkurence vybavené poctivou hydraulikou nedosahuje. Proti minulosti výrobce přeprogramoval software řídící jednotky a došlo tak ke snížení účinnosti a zlepšení odezvy řízení kolem středové polohy. Brzdy jsou klasické renaultské „jedovky“. Brzdný účinek je vynikající a neklesá ani při opakovaném použití. Chválíme fakt, že i základní motorizaci vybavil výrobce čtveřicí kotoučů; proti minulosti se zlepšilo dávkování brzdného účinku. Rezervy spatřujeme v řazení. Výrobce by měl zapracovat na přesnějším chodu řadící páky. Naopak příjemně krátké dráhy a celková lehkost řazení patří k přednostem této modelové řady. Jak je na tom nové Clio s počtem převodových stupňů? Obě dvanáctistovky, nejsilnější „jedna-šestka“ a dvojice slabší „dé-cé-íček“ spolupracuje s přímo řazenou pětistupňovou převodovkou. K základní dvanáctistovce se alternativně dodává pětistupňový robotizovaný Quickshift (57 kW). Pro nejsilnější 1.6 16V připravil výrobce za příplatek klasickou čtyřstupňovou samočinnou převodovku. Nejsilnější z dieselů pak standardně disponuje šestistupňovou manuální převodovkou.

Renault Clio Grandtour

Pod kapotou malého kombi s kosodélníkem ve znaku pracuje dvojice odlišně výkonných zážehových dvanáctistovek a maloobjemové vznětové dCi. Sympatické je, že se výrobce neuchýlil ke snižování počtu válců a všechny motory vč. toho základního jsou čtyřválcové. Jako základ zvolili francouzi osvědčenou šestnáctiventilovou dvanáctistovku s výkonem 55 kW. Pro milovníky rychlé jízdy je připravený motor o stejném objemu, ale navíc vybavený přeplňováním. „Downsizingová“ 1.2 TCE/74 kW umí s malým kombíkem pěkně zacloumat. Milovníci úsporného ježdění sáhnou po vznětovém motoru o objemu 1,5 l, který potěší měkkým chodem, dostatkem točivého momentu a nízkou spotřebou. Na český trh vstupuje dieselové „dé-cé-íčko“ ve dvou variantách. První produkuje 50 kW, dynamičtější provedení pak 63 kW. Pro západní trhy připravil výrobce ještě výkonnější variantu, naladěnou na velmi pěkných 78 kW. Podle vyjádření českého zastoupení se s jejím dovozem kvůli vyšší prodejní ceně nepočítá. Aby byl výčet pohonných jednotek úplný, nesmíme zapomenout na vrcholnou zážehovou šestnáctistovku o výkonu 83 kW. Tu stejně jako nejvýkonnější diesel v ceníku českého zastoupení nenajdete.

Renault Clio Grandtour

Nové Clio Grandtour představuje velmi vyvážený automobil, který má (nejenom) na českém trhu šanci na úspěch. Designem, jízdním komfortem, velikostí zavazadlového prostoru a v neposlední řadě velmi příznivou cenou se brzy může stát velmi nepříjemným konkurentem domácí Fabii Combi. Cenu základního provedení 1.2 16V/55 kW stanovil importér na příznivých 290 tisíc.

Stručné technické údaje RENAULT Clio Grandtour 1.2 TCE (podle údajů výrobce)

Délka4203 mm
Šířka1719 mm
Výška1513 mm
Rozvor náprav2575 mm
Objem zavazadlového prostoru439/1277 litrů
Objem palivové nádrže55 litrů
Objem válců1149 ccm
Počet válců4/DOHC
Maximální výkon74 kW/101 k/5500 ot/min
Největší točivý moment145 N.m/3000 ot/min
Zrychlení 0 – 100 km/h11,2 s
Maximální rychlost184 km/h
Průměrná spotřeba paliva5,8 l/100 km

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 42

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Renault Clio Grandtour


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.