Přeposlat Chcete snížit spotřebu paliva? Starejte se o filtr pevných částic DPF

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Chcete snížit spotřebu paliva? Starejte se o filtr pevných částic DPF

04.02.2014 | PR článek | Zajímavosti | Komentářů: 3 |

Kdo by v dnešní době neřešil spotřebu paliva a vysoké náklady na provoz. Často však za vysokou spotřebou nemusí být pouze městský režim jízdy nebo vaše těžká noha, ale třeba i mechanická chyba na vozidle. Jednou z nejčastějších příčin zvýšení spotřeby u naftových motorů bývá špatná funkce filtru pevných částic označovaných také jako DPF (Diesel Particulate Filter) popř. FAP (Filtre a Particules).

Chcete snížit spotřebu paliva? Starejte se o filtr pevných částic DPF

Někteří majitelé moderních naftových vozidel ani netuší, co to filtr pevných částic je a zda je v jejich vozidle přítomen. Přitom se tyto DPF filtry montují do některých vozidel se vznětovým motorem již od roku 2000 kdy toto zařízení začala ve svých vozech používat francouzská společnost PSA. V posledních šesti letech, po zpřísnění požadavků Evropské unie  na plnění vyšších emisních limitů automobilů, zavedli jejich výrobci montáž těchto zařízení až na pár vyjímek do většiny nově prodávaných vozů.

Je politováníhodné, že se prodejci nesnaží zákazníka o přítomnosti tohoto komponentu při koupi nového vozidla informovat. Situace se však během posledních několika let zlepšuje a povědomí o celé problematice mezi širokou veřejností začíná narůstat. Nic to však nemění na faktu, že všichni, kdo vozidlo s DPF filtrem vlastní, čeká dříve či později vlivem provozu snížení jeho životnosti a jeho následná oprava se pohybuje v ceně až několika desítek tisíc korun. Jako reakce na velmi vysoké ceny nových filtrů se tak zcela logicky začalo na trhu nabízet několik více či méně účinných způsobů čištění.

Jak funguje filtr pevných částic

Než se dostaneme k možnostem opravy filtrů pevných částic, pojďme si v kostce shrnout, jak takový filtr funguje a jak poznat, že je jeho funkce na konci své životnosti? Filtr pevných částic je keramická vložka ve výfuku, která je ve většině případů umístěna za oxidačním katalyzátorem a její jediná funkce spočívá v zachytávání prachových částic produkovaných během spalovacího procesu ve válci motoru.

V průběhu provozu dochází ve vozidle k tzv. regeneracím, kdy je umělým zvýšením teploty výfukových plynů dosaženo vypálení všech nahromaděných sazí, které jsou přeměněny na popel. Tento popel se ukládá do útrob filtru pevných částic a postupem času jej zaplní. Životnost tohoto filtru je rozdílná, výrobcem uváděna přibližná vzdálenost je okolo 150 tisíc kilometrů. Způsob zanášení totiž výrazně ovlivňuje kvalita aktuálně používaného paliva a styl jízdy. 

Pokud je pro vás jízda v kolonách velkých měst denním chlebem, může se jeho životnost zkrátit bez problémů i na polovinu. Klíčová je tedy možnost dostatečného běhu regenerace, která je spouštěna a probíhá při konstantní rychlosti na vyšší rychlostní stupeň nad 2500 otáček. Pro řidiče pohybující se zejména v centrech velkých měst, kteří na dálnici vyjedou jen zřídka, bývá splnění této podmínky velmi problematické a regenerace filtru tak fungují velmi omezeně.

S blížícím se koncem životnosti pak dochází k pozvolnému snížení výkonu, což jde ruku v ruce i se zvýšením spotřeby. Pro dosažení stejné pružnosti jako s dobře fungujícím čistým filtrem pevných částic je totiž vozidlo nuceno vynaložit větší objem paliva, což způsobuje nárůst spotřeby až v řádu několika litrů. Spotřebu dále zvyšuje samozřejmě také častější spouštění regenerací filtru řídící jednotkou. Postupné tušení majitele vozu, že něco není zcela v pořádku, se pak obvykle potvrdí rozsvícením chybového hlášení, popř. omezením výkonu motoru do náhradního režimu a donutí tak majitele přistavit vůz do servisu.

Chcete snížit spotřebu paliva? Starejte se o filtr pevných částic DPF

Popel z DPF filtru

Renovace filtru pevných částic metodou HeatAir

Až donedávna bylo jediným ekologickým a dobře fungujícím řešením vyměnit filtr pevných částic za nový. Pro většinu majitelů naftových vozidel jsou však částky za výměnu filtru natolik vysoké, že není téměř nikdo ochoten zaplatit částky běžně se pohybující v cenách v rozmezí 40 - 100 tisíc korun. Takto vysoká cena u několik let starého vozidla se pak majiteli zcela jasně jeví jako neakceptovatelná.

Hlavně z tohoto důvodu byla nově v roce 2012 společností DPF Technology s.r.o. uvedena na trh profesionální několikastupňová patentovaná metoda čištění HeatAir, o které mohli dosud slyšet  pouze uživatelé automobilů na západ od našich hranic. Jedná se o obnovení funkce použitého DPF filtru do stavu srovnatelného se stavem filtru nového. Ceny prováděných renovací se pohybují oproti cenám nových dílů ve velmi dostupných relacích, což vede následně i k výrazné úspoře v rodinném rozpočtu a proto je zde zcela na místě heslo „Nekupujte něco, co již máte“. Renovovat lze téměř jakékoli filtry pevných částic, nabídka se tak netýká pouze osobních vozidel, ale lze ji úspěšně aplikovat i pro nákladní vozidla a autobusy.

Princip této metody čištění je podobný jako v případě regenerace filtru přímo vozidlem, ale díky profesionální technologii mnohem efektivnější. Při této řízené renovaci dochází k zahřátí filtru na vysokou teplotu, čímž dojde ke spálení všech částic produkovaných motorem na popel a následnou metodou horké trysky je na principu vzdušného víru popel vyjmut z nitra filtru ven, což je proces, který již automobil provést nedokáže. Díky tomu se opět uvolní veškeré kanálky filtru a dojde tak k plnému obnovení jeho funkce.

Díky specializovaným diagnostickým přístrojům je možné vyhodnotit propustnost filtru i mimo vůz a zjistit jeho aktuální stav jak před samotnou renovací, v průběhu i následně po ukončení čištění. Výhodou  této nabízené služby je i fakt, že pokud nelze čištění provést např. z důvodu poškození filtru, společnost DPF Technology za samotnou diagnostiku filtru neúčtuje žádný poplatek. Při využití této technologie tedy nemáte co ztratit.

Chcete snížit spotřebu paliva? Starejte se o filtr pevných částic DPF

DPF filtr

"Levná" řešení

I přes to, že je renovace filtru pevných částic již nějakou dobu na českém trhu, najdou se jedinci, kteří se snaží DPF filtry řešit "levnějšími" metodami. Většinou se jedná o malé autoservisy bez proškoleného personálu, kteří nedokážou zákazníkovi vysvětlit, že levná řešení obvykle nebývají  tak výhodná, jak se na první pohled zdá. Typickým příkladem je vymývání filtrů tlakovou vodou a  různé zázračné vodičky, které mají na základě chemické reakce zajistit výplach filtru pevných částic a obnovu propustnosti jeho kanálků. Tento postup u velké části takto renovovaných filtrů končí fiaskem v podobě kompletního zalepení kaší ze směsi popela a nalité chemie. Po takto amatérském zásahu již nelze filtru většinou nijak pomoci a majiteli, který navíc vyhodil peníze za neúspěšnou opravu, tak nezbývá nic jiného, než se poohlédnout po filtru novém. Ekologickou stránku věci samozřejmě není nutné zmiňovat, protože takové jednání vede ke kontaminovaní odpadní vody, která následně končí v klasickém odpadu nebo vsáklá do půdy.

Chcete snížit spotřebu paliva? Starejte se o filtr pevných částic DPF

Ucpaný DPF

Preventivní renovace DPF

Pokud má vozidlo najeto více než 100 tisíc kilometrů a majitel chce mít jistotu správné funkce motoru, je preventivní renovace tím správným krokem, kdy je ještě před úplným zanesením filtru eliminováno riziko dlouhodobého přetížení motoru a tím i poškození filtru vysokým tlakem spalin. Renovace filtrů je možné provádět u vozidel jak v těchto případech, tak samozřejmě i kdy je již v náhradním režimu a není možné provést nucenou regeneraci diagnostikou ve značkovém servisu.  I v takových případech je možné provádět čištění technologií HeatAir od společnosti DPF Technology a obnovit tak funkci filtru s garantovaným výsledkem za přijatelnou cenu.

Chcete snížit spotřebu paliva? Starejte se o filtr pevných částic DPF

Mapa servisních míst

Ať již tedy máte s filtrem pevných částic problémy nebo je reálné, že by vás mohli v budoucnu potkat, rozhodně se návštěva ve firmě DPF-TECH vyplatí.

 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 1

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Chcete snížit spotřebu paliva? Starejte se o filtr pevných částic DPF


počet příspěvků: 3

Kamil Jarůvek

28.10.2014 v 16:18

U této společnosti jsem si nechal vyčistit DPF a vydrželo mi to 14 dnů. Záruka žádná, proto jejich služby nedoporučuji využívat.

Odpovědět

Jaroslav Kužel

18.11.2014 v 15:35

Jo, mám osobní zkušenost... Už sem s renovovaným filtrem ujet 120 tisic km a auto jede jako z praku. Až se mi to rozbliká znova, nechám to vyčistit zas. Než platit nový filtr, tohle funguje úplně perfektně.

Odpovědět

Simson

17.06.2015 v 07:33

Pokud to svěříte odborníkům, může to čištění fungovat. Zmíněná firma z článku mezi ně rozhodně nepatří. Je plný internet, jak čistí filtry na pár stovek km. Nepracujete pro ně?

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.