Přeposlat Michelin Pilot Performance Days 2011

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Michelin Pilot Performance Days 2011

18.07.2011 | Ondřej Koníček | Ostatní články | Komentářů: 0 |

Jako jedna z několika českých a evropských redakcí jsme byli pozváni na akci Michelinu s názvem Pilot Performance Days 2011. S radostí jsme toto pozvání přijali, kdo by taky odolal prohnat se ve sportovních autech na slavném okruhu Estoril?

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

 

Akce probíhala ve slunném Portugalsku, a to konkrétně kousek za Lisabonem na již zmíněném okruhu, přičemž hlavní cíl bylo vyzkoušet si pneumatiky ze sportovní řady Pilot. Ta obsahuje čtyři typy, a to Pilot Sport 3, Pilot Supersport, Pilot Sport Cup a poslední štací jsou slicky určené výhradně na okruh. Pilot Sport 3 jsou určeny pro každodenní ježdění, Pilot Supersport zvládnou i vyšší zatížení a dobře si vedou také na okruhu a Pilot Sport Cup jsou posledním stupníkem před použití slicků. Pokud jezdíte se svým miláčkem na okruh častěji, tyto pneumatiky jsou pro vás úplně ideální, protože hodně vydrží, jsou homologované na klasické silnice a na okruhu jsou jako doma.

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

 

Cesta do Portugalska byla celkem náročná, a to hlavně z toho důvodu, že odlet byl už v 6 hodin ráno s přestupem ve Frankfurtu. Vzhledem k náročnému předchozímu večeru jsem se rozhodl, že jít spát nemá cenu, takže jsem prospal jak let do Frankfurtu, tak do Lisabonu. Při přestupu ve Frankfurtu jsem se setkal s několika dalšími členy naší výpravy a mohlo se vyrazit na poslední let. V Lisabonu nás přivítalo hezké počasí, příjemná paní průvodkyně a vydali jsme prozkoumat krásy tohoto zajímavého města. To na nás dýchlo úžasnou atmosférou a také faktem, že se v něm nachází spousta neobydlených budov v ne zrovna dobrém stavu. Ty se nacházejí jak na okraji, tak v centru. O tento stav města se postaralo rozsáhlé zemětřesení v 18. století a přispěly k tomu také následné požáry, ve kterém zanikla spousta významných památek. Takže první den byl ve znamení poznávání města, poté jsme se ubytovali a všichni se již těšili na další den, který měl podle dostupných informací stát opravdu za to.

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

 

Další den ráno nás autobus dopravil na okruh Estoril a všechno mohlo začít. Po krátkém uvítání a prezentaci jsme mohli obdivovat některé vystavené automobily, mezi kterými nechyběly ani exoti typu Gumpert Apollo S, Mercedes SLS AMG, KTM X-Bow nebo Ferrari 458 Italia. Zastoupení zde měly i společnosti zabývající se tuningem jako Alpina, MTM, AC Schnitzer, Novidem a Giacuzzi. Nicméně doposud jsme nevěděli, v čem budeme jezdit, a mohli jsme se o tom pouze dohadovat. To jsme se ale velmi rychle dozvěděli. Rozdělili jsme se do dvou skupin, přičemž jedna vyrazila do statických workshopů na různé prezentace a ta druhá se vydala přímo na okruh. Já jsem byl v té druhé, takže po krátké instruktáži, popsání bezpečnostních pravidel na okruhu a přidělení svého instruktora jsem vyrazil do prvního auta.

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

 

Hned ze začátku jsem měl možnost osedlat fantastické Porsche 911 GTS obuté do okruhových slicků a první seznámení s okruhem mohlo začít. Okruh je vcelku technický, ale samozřejmě nechybělo ani několik velmi rychlých pasáží, které šly projet takřka pod plným plynem. Díky závodním slickům nabídla 911 neuvěřitelnou přilnavost a na okruhu se zkrátka vyznamenávala v každé další zatáčce. Poté následovalo několik dalších vozů Porsche, které si byly vcelku podobné, a následně jsme se přesunuli k vozům Audi R8. Jako první jsem měl možnost zařídit si verzi s motorem V10 a tento automobil jsem si naprosto zamiloval. Díky pohonu všech kol je trakce vozu až neuvěřitelná a V10 má tolik síly, že se vám z toho zatočí hlava. Musím pochválit také výkonné brzdy, které dokázaly automobil zastavit během chvilku. Vlastně by na tomto voze šlo pochválit všechno, citlivým řízením počínaje a úžasným zvukem motoru konče. Jen převodovka (Porsche i Audi měly převodovky s pádly pod volantem) nebyla tak precizní jako u Porsche a občas se stalo, že celkem nepříjemně cukla. V Porsche jsem mohl řadit pod plným plynem, ale v Audi by tento úkon doplněn již zmíněným nepříjemným cuknutím vozu. Při přeřazování jsem tedy musel na setinku sekundy povolit plyn.

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

 

Další v řadě byla R8 s klasickým osmiválcem, a to bylo po divoké V10 trochu zklamání. Samozřejmě je to skvělé auto, ale v kontrastu s V10 je prostě pomalejší, méně výrazné a působí tak trochu ,,obyčejně“. Na okruhu byla přítomná také speciální okruhová verze R8, která nám bohužel svěřena nebyla, ale každého v ní povozil jeho instruktor a zážitek to byl skvělý. Bylo vidět, že většina z instruktorů se na tomto okruhu najezdila hodně. Já osobně jsem byl velmi zvědavý na Audi TT RS, které se na okruhu nacházely ve třech variantách. První byla klasická sériovka, druhá byla postavena na větších kolech a ta třetí byla upravena firmou MTM, měla sportovní pneumatiky a samozřejmě také posilněný výkon. Sériová TT RS s výkonem 340 koní sice špatná nebyla, ale bylo poznat, že na tento okruh je potřeba výkonu trochu víc. Řízení nebylo nijak extra precizní a celkově působila sériová verze na okruhu trochu gumově. To verze od MTM byla úplně jiná liga. Měla výkon okolo 460 koní, pětiválec zatahoval naprosto brutálně a také díky lepším pneumatikám byla na okruhu podstatně agilnější, daleko ostřejší a celkově ve mně zanechala dokonce lepší dojmy než R8 s osmiválcem. Na tomto testu byl vliv pneumatik na chování vozu opravdu hodně patrný.

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

 

 

Poté přišel čas na střídání skupin, takže jsme se vydali do statických workshopů. Zde probíhaly prezentace, padlo několik velmi zajímavých věcí okolo technologie vyrábění pneumatik a samozřejmě jsme se dozvěděli spoustu informací o angažování se Michelinu v závodním světě. Přišlo slovo také na nedávný triumf na slavné 24 hodinovce LeMans a několik slov k nám pronesli i zástupci Porsche. Michelin hodně spolupracuje s tuningovými společnostmi a například s Alpinou nedávno oslavil 26 let spolupráce. Dozvěděli jsme se také, že rychlostní rekord Bugatti Veyron byl dosažen na speciálních pneumatikách vyvinutých Michelinem. Další v pořadí bylo mokré brzdění, což byl test brzdných výkonů pneumatik na mokré trati. Měli jsme k dispozici čtyři BMW M3, přičemž na dvou byly obuty pneumatiky Pilot Sport 3 a na dvou, pro srovnání, pneumatiky od konkurence. Cíl byl jasný, z 80 km/h zabrzdit na co možná nejmenší vzdálenosti a přesné údaje o brzdné dráze měřila a zaznamenávala mašinka v kabině, abychom si opravdu ověřili, co zastaví nejdříve. Brzdné rozdíly mezi jednotlivými pneumatikami byly opravdu znát a v některých případech se jednalo až o metr.

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

 

No a pak už byla na programu závěrečná část dne, která byla ovšem velmi zajímavá. Opět jsme měli možnost se svým instruktorem vyrazit na trať, ale tentokrát jsme již nebyli rozděleni do skupin, ale byli jsme všichni pohromadě, takže času příliš nebylo. Každý jsme stihli asi dvě auta, přičemž já jsem se opět projel s Audi R8 V10 a 911, která ale už neměla slicky a byla přezuta na ,,normální“ pneu. Vzhledem k tomu, že jsme všichni znali okruh už takřka nazpaměť, jsme si mohli tyto poslední jízdy pořádně užít. Nicméně, chybkám se nevyhnul nikdo a mně se například podařilo poslat R8 lehce bokem, protože jsem v jedné táhlé zatáčce lehce necitlivě přidal plyn. Elektronika to ale všechno rychle srovnala a bylo po problému. Po zaparkování se na okruh přesunuly i automobily, které tam doposud stály pouze vystavené a mohly začít tzv. taxi drives. Ty spočívaly v tom, že nás po okruhu vozili instruktoři ve všem, co zde bylo k dispozici. Jako prví jsem skočil do Meganu RS od Giacuzzi, který sice působil vedle všech těch superaut tak trochu srandovně, ale rychlé Renaulty jsou moje srdcovka, takže jsem nemohl odolat. Na okruhu to bylo suverénně nejméně výkonné auto, ale jízda se mi i tak líbila a velký podíl na tom měla i příjemná a usměvavá slečna pilotka, která je profesionální závodnicí Leon Super Cupu. Ta by se bez větších problémů uchytila určitě i ve světě profesionálního modelingu, na čemž jsem se shodli snad úplně všichni :-). Po prvním kole vypnula ve voze veškerou stabilizaci a hnala ho opravdu až na kost. Bylo vidět, že z Megana dostala naprosté maximum a víc už to prostě nešlo.

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

 

A poté přišlo dilema. Buď se projet ve všem, co by se mi povedlo uzmout, nebo si počkat ve frontě na ultimátní Gumpert Apollo S. Zvolil jsem tuto variantu a určitě jsem nelitoval. Po krátkém představení, jak se do toho vůbec leze, jsem svých 190 cm nasoukal do úzkých závodních sedaček a mohlo začít peklo. To auto bylo prostě neuvěřitelné, funguje skoro jako teleport a sebedelší rovinku dokáže zkrátit během mrknutí oka. To bylo snad poprvé, kdy jsem cítil, jak mi vlivem extrémního přetížení v zatáčkách nebo při přidání plynu běhá všechno v těle sem a tam :-). Brutální zvuk motoru se rozléhal široko daleko a i přes naprosto neuvěřitelnou přilnavost vozu jsme si proletěli několik zatáček hezky ve smyku. Pilot Gumpertu si jízdu očividně užíval a nejvíce určitě táhlou zatáčku do cílové rovinky, kterou proletěl tak, že to skoro popíralo všechny fyzikální zákony. Když už jsme u té fyziky, Gumpert Apollo S má tak obrovskou přítlačnou sílu, že údajně dokáže jet při určité rychlosti po stropě tunelu. Nebylo to samozřejmě vyzkoušeno v praxi, což je celkem pochopitelné, ale kluci z Gumpertu to mají spočítané. Tento automobil byl pro mě tady na okruhu jednoznačně tím nejsilnějším a neintenzivnějším zážitkem.

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

 

A tady naše cesta po okruhu s pneumatikami Michelin skončila. Ještě nás čekala společná večeře, poslední večer v Lisabonu a druhý den po obědě jsme se odebrali na letiště a vyrazili směrem domů. Akce to byla opravdu velmi povedená a fakt, že sebelepší auto bez pořádné pneumatiky nic neznamená, se opět potvrdil.

 

Promo fotografie:

Michelin Pilot Performance Days 2011

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 2

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Michelin Pilot Performance Days 2011


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.