Přeposlat Renault a Dacia: 10 let úspěšné spolupráce

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Renault a Dacia: 10 let úspěšné spolupráce

02.07.2009 | Tisková zpráva - Renault | Ostatní články | Komentářů: 0 |

Francouzský Renault koupil rumunskou automobilku Dacia právě před deseti lety. Od té doby se odvíjí jejich úspěšná spolupráce, která zatím vyvrcholila projektem X90.

Francouzský Renault koupil rumunskou automobilku Dacia právě před deseti lety. Od té doby se odvíjí jejich úspěšná spolupráce, která zatím vyvrcholila projektem X90. Francouzská automobilka ovšem stála již u prvopočátků výroby osobních automobilů v Rumunsku. Dacia totiž existuje již od roku 1966, o dva roky později vyjela z továrny v Colibasi nedaleko Pitesti první Dacia 1100, což nebylo nic jiného než Renault 8, který se od francouzského originálu prakticky až na logo na přídi a označení na zádi nelišil. Klasik jménem Dacia 1300 V roce 1969 byla zahájena produkce Dacie 1300, licenční verze tehdejší horké novinky Renaultu, modelu 12. Na konci šedesátých let to byl vskutku moderní automobil, který se ovšem v Rumunsku vyráběl v různých karosářských variantách takřka čtyři desetiletí. Produkce osobních verzí byla ukončena v červenci 2003, užitkové sjížděly z linek až do prosince 2006! Kromě výchozích sedanů a kombi (Dacia používala stejně jako Renault označení Break) se objevily i dvoudveřové modely Sport, pětidveřové hatchbacky a například také pick-upy s krátkou i delší kabinou. Vozy Dacia 1300 a 1310 se od roku 1972 dovážely též do bývalého Československa, politické změny na podzim 1989 jim však vystavily stop. I přes svou konstrukční zastaralost to byly ještě na konci osmdesátých let jedny z nejlepších automobilů, které si u nás tehdy mohl běžný motorista koupit. Vlastní vývoj Spolupráce s Renaultem byla ukončena v roce 1978, aby byla o dvě desetiletí později znovu obnovena. Mezitím Dacia pokračovala nejen ve výrobě postupně modernizovaných vozů řady 1300 (od roku 1979 1310), ale pracovala také na vývoji vlastního automobilu. Model 500 Lastun (jiřička) z druhé poloviny osmdesátých let se do skutečně sériové výroby nikdy nedostal, vznikal jen ve velmi malých počtech. A tak si hlavně domácí rumunští zákazníci museli počkat až do roku 1995, kdy se objevil první a zároveň i poslední produkt čistě vlastního vývoje – model Nova. Návrat Renaultu V roce 1999 proběhla privatizace do té doby státního podniku, který se proměnil v akciovou společnost. Francouzský Renault se vrátil – získal nadpoloviční většinu, tedy 51 % akcií. Za čtyři roky svůj podíl navýšil na současných 99,43 %. V roce 1999 se značka Dacia po devíti letech absence v tichosti vrátila na český trh s užitkovými vozy. O rok později se objevila modernizovaná SuperNova (tiskové materiály uváděly poněkud krkolomný název SupeRNova), radikálními změnami pod křídly Renaultu prošel tento vůz ale až v březnu 2003, kdy dostal vzhledové úpravy interiéru i exteriéru, francouzské motory a název Solenza. U nás se prodávala v malých počtech již SuperNova, dovážel se ale i nástupce, který se vyráběl ovšem jen dva roky. Projekt X90 V době představení Solenzy už finišovaly práce na projektu X90, autě za 5.000 euro pro méně rozvinuté trhy východní Evropy, Latinské Ameriky, severní Afriky a Blízkého východu. Výsledek byl poprvé představen 2. června 2004 pod názvem Logan. Na domácí trh byla novinka uvedena v září, postupně se rozjížděla výroba a montáž i v dalších zemích, ať už pod značkou Dacia, nebo Renault. Francouzská automobilka původně nepočítala s prodejem low-endového modelu na trzích západní Evropy, nakonec svůj záměr přehodnotila a v červnu 2005 jej představila i tam. Byl to určitě skvělý tah, protože od té doby se prodalo například doma ve Francii přes 105 tisíc vozů, třetím nejúspěšnějším trhem pro značku Dacia je překvapivě automobilově náročné Německo, kde našlo své majitele již takřka 60.000 vozů. Logan MCV a další varianty Moderní historie Dacie je dostatečně známá, pod kapotu se dostaly vznětové motory 1,5 dCi, v roce 2006 následovalo maxikombi Logan MCV, které sice na délku nemá ani 4,5 m, ale disponuje obřím rozvorem 2,9 m, který umožňuje i plnohodnotnou sedmimístnou konfiguraci, výška vozu se pak blíží spíše kategorii MPV, neboť značně přesahuje 1,6 m. V Rumunsku se krátce na to objevila užitková verze Van a také pick-up, čeští živnostníci na ně ovšem museli počkat až do začátku letošního roku. Současnost Rok 2008 znamenal další novinku – pětidveřový hatchback Sandero, postavený na zkrácené platformě Loganu, ten měl premiéru v Ženevě. Později přišly na trh modernizované Logany včetně MCV, které přejímají stylistické prvky právě Sandera. To už je ale takřka žhavá současnost, reprezentovaná také konceptem Duster a oplastovaným Sanderem Stepway. Během deseti let dokázal Renault Dacii proměnit z lokální automobilky v poměrně významného hráče. Zatímco ještě v roce 2000 se prodalo jen něco málo přes 50.000 vozů, loni to bylo již čtvrt milionu, tedy zhruba pětinásobek. Investice 489 milionů eur, které spolykala modernizace výrobního závodu v Mioveni (město Colibasi mezitím změnilo název), se rozhodně vyplatila.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Renault a Dacia: 10 let úspěšné spolupráce


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.