Přeposlat 5 zásadních důvodů, proč chtít předokolku

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

5 zásadních důvodů, proč chtít předokolku

30.11.2010 | Redakce Katalog Automobilů.cz | Ostatní články | Komentářů: 1 |

Pohon předních kol má nesporné výhody, díky kterým se stal nejpopulárnějším a nejpoužívanějším. Využijte jich ve svůj prospěch.

 

Auto s motorem vpředu a pohonem předních kol se u nás v redakci obvykle nesetkává s velkým nadšením, ale to ještě neznamená, že tuto dříve novátorskou, ale dnes naprosto běžnou koncepci pohonu nerespektujeme a svým způsobem neobdivujeme.

 

5 zásadních důvodů, proč chtít předokolku

 

S motorem vpředu a pohonem předních kol se experimentovalo už od počátku automobilismu, ale první skutečně revoluční předokolkou bylo Mini z roku 1959, které navrhl Alec Issigonis. Jednalo se o novátorské řešení s motorem a převodovkou uloženou v jednom celku, navíc kompaktní stavby, takže se celý pohon vešel do malého auta napříč. Pak se toho chytli další výrobci a ukázalo se, že tato koncepce je cestou k levnějšímu a uživatelsky příjemnějšímu autu. A proč že tedy uděláte lépe, pořídíte-li si auto s pohonem předních kol?

1) Předokolka je praktičtější

Právě díky umístění motoru, převodovky i diferenciálu před nápravu se podařilo v autě uspořit ohromné množství místa. Narozdíl od zadokolky nebo čtyřkolky není potřeba vést pohon zadní nápravy podlahou vozu a montovat dozadu rozvodovku, takže uspořené místo můžete použít pro zavazadla, cestující nebo větší palivovou nádrž. Předokolka také nepotřebuje složitou zadní nápravu, takže si vystačí s poněkud archaickými (ale levnými a prostorově nenáročnými) vlečenými rameny a zkrutnou příčkou i v dnešní moderní době.​

 

5 zásadních důvodů, proč chtít předokolku

 

​2) Předokolka je přirozeně stabilní

Auta s motorem vpředu a pohonem předních kol se chovají velmi předvídatelně a hlavně jsou už z principu samostabilizující se. Zatímco zadokolka má tendenci se destabilizovat, předokolka naopak téměř vždy následuje "čumák" a má tendenci jet rovně. Plno nadšených řidičů sice tuto vlastnost odsuzuje, ale v krizové situaci je zpravidla předvídatelné chování předokolky výhodnější a bezpečnější. Příkladem může být nyní velmi aktuální přejíždění z pruhu do pruhu na dálnici, která je pokrytá sněhem. Zatímco předokolka se pod plynem celkem snadno přesune přes vrstvu odhrnutého sněhu a břečky uprostřed do druhého pruhu, udržet pod kontrolou zadokolku, která má tendenci se silně přetáčet, je mnohem obtížnější.

 

5 zásadních důvodů, proč chtít předokolku

 

3) Předokolka je vhodná pro nezkušené řidiče

Díky své předvídatelnosti, stabilitě a vrozené tendenci k "bezpečné" nedotáčivosti je auto s předním pohonem velmi vhodné pro začátečníky a méně zkušené řidiče. Nevyžaduje od řidiče tolik úsilí a soustředění, řízení auta s předním pohonem není tak fyzicky a psychicky náročné. Řešení krizových situací v autě s motorem vpředu a pohonem předních kol je také jednodušší.

 

5 zásadních důvodů, proč chtít předokolku

 

4) Předokolka má lepší počáteční trakci

S těžkým motorem vpředu má předokolka lepší trakci než zadokolka, pokud se potřebujete rozjet na kluzkém povrchu. I přes snahu výrobců mají zadokolky maximálně 50 % hmotnosti na poháněné nápravě, kdežto předokolky nějakých 60 – 70 %. Díky tomu je rozjezd s předokolkou na sněhu snazší, už i díky tomu, že auto má snahu jet rovně, kdežto zadokolka má přirozenou tendenci se přetáčet i při akceleraci. Zadokolka dokáže svou koncepci zužitkovat jen v místě s lepší přilnavostí, kdy se při prudké akceleraci přesune váha auta dozadu a zatíží dostatečně pneumatiky. Na sněhu a ledu však auto rychle nerozjedete, takže se váha nikam nepřesouvá. Výjimkou je Porsche 911 s motorem vzadu, který tlačí zadní poháněná kola k zemi neustále. Takže jestli chcete vyjet v zimě kopec, kupte si Porsche. Nebo Škodu 120...

 

5 zásadních důvodů, proč chtít předokolku

 

​5) Předokolkám vděčíme za variabilitu trhu

Koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol se ukázala natolik výhodná, že ji automobilky začaly používat nejen v malých autech, ale i v rodinných sedanech a kombi. Díky této koncepci vznikly také nové kategorie aut, které by třeba s klasickou koncepcí motor vpředu podél – pohon zadních kol nemohly existovat. Mluvíme třeba o velmi populárních MPV, které těží maximum z úspory prostoru díky koncepci "všechno vpředu". Jako kontrast si vezměte kategorii SUV, která nabízí auta s prakticky stejně velkým půdorysem, ale s mnohem menším prostorem – pohon všech kol zabírá více místa a vyžaduje složitější povozek.

 

5 zásadních důvodů, proč chtít předokolku

 

Koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol nám možná nedala ta nejzábavnější auta na trhu, ale přinesla automobil širokým masám a postupným dováděním k dokonalosti se podařilo klasickou koncepci s motorem vpředu podél a s pohonem zadních kol v mnohém překonat. Přitom i pohon předních kol dnes nemusí nutně znamenat nudu. Jen se podívejte na třídu ostrých hatchbacků. Všechny ty vozy jako Renault Clio RS, Volkswagen Golf GTI či extrémní Ford Focus RS500 vznikly proto, že byla jejich stavba pro automobilky relativně jednoduchá a hlavně levná. A díky tomu si je můžeme koupit.

 

Zdroj: Autoweb.cz

 

Související články na Autoweb.cz:

5 důvodů, proč nekupovat SUV

Pravda o čtyřkolkách - skutečně potřebujete pohon 4x4?

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku 5 zásadních důvodů, proč chtít předokolku


počet příspěvků: 1

Honza

02.01.2011 v 14:01

Ne se vším souhlasím,ale je to o diskuzi.Jezdím už 30 let a s 99% zadokolky a nedám na ně dopustit.Za sněhu s dobrýma gumama a jak se lidově říká s pytlem cemenu v kufru,vyjedu vše a přito mám vůz plně pod kontrolou.Předokolka vám při prokluzu táhne do příkopu v horším případě do protiměru,předek si dělá co chce.CO se týká akcelerace,přité se díky fyzikálním zákonům přesouvá hmotnost vozu na zadek bez ohledu na hnanou nápravu.To znamená,že se předek odlehčí bez ohledu na hmotnost motoru.Proto předokolky když nemohou za sněhu vyjed kopec,musí ho vycouvat,nebo použít berličku v podobě počítačem řízených asistentů(protiprokluz a pod.)Jak už jste ale uvedli,vše je o penězích a to předokolka bezesporu vyhrává.

Odpovědět

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.