BMW


Přeposlat BMW 530d Touring

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW 530d Touring

20.09.2010 | Dalibor Žák | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Může existovat vůbec něco lepšího než prostorný kombík s úsporným dieselem a pohonem zadních kol?

 

Před časem se mě někdo zeptal, jakého bych si koupil „služebáka“, se kterým bych musel najezdit aspoň padesát tisíc kilometrů za rok. Na to by se našla jednoduchá odpověď – Porsche 911 Turbo S. Jenže tak snadné jsem to neměl. Podle tazatele se muselo jednat o kombík, navíc s dieselovým motorem. Existuje několik možností, jak odpovědět, ale z nich je jen jediná správná. A tou je BMW 530d Touring s automatem.

 

BMW 530d Touring

BMW 530d Touring

 

Nová generace BMW řady 5, označovaná interně jako F10, to nemá vůbec lehké. Musí navázat na úspěch minulé generace, které se vyrobilo přes milion kusů. Automobilka také chtěla opustit poněkud odvážnější tvary a vrátit se ke konzervativní eleganci tolik vlastní modelu E39. Zároveň ale ještě musí soupeřit s novým Mercedesem třídy E a stále populárním, i když stárnoucím Audi A6.

Co je nového

Nová pětka vyjíždí prakticky na stejných základech, kterými disponuje větší limuzína BMW řady 7. Komponenty byly samozřejmě upraveny pro použití v menším autě. No, v menším... BMW řady 5 je pořádný macek, na délku měří 4907 mm, tedy jen o 16,5 cm méně než sedan řady 7. A hmotností řadu 7 dokonce převyšuje o 15 kg!

 

BMW 530d Touring

BMW 530d Touring

 

Popisovat design moc smyslu asi nemá, ale musím říci, že se mi současné BMW řady 5 opravdu líbí. Pro kombíky mám slabost a tenhle se vážně povedl. Hlavní ale je, že interiér udělal od minulé generace obrovský krok kupředu. Kvalita je nyní prvotřídní a vskutku prémiová, místa je uvnitř plno a konečně si zde připadáte spíše jako v limuzíně. Až si člověk říká, jaký smysl má nyní BMW řady 7...

 

BMW 530d Touring

 

Pod kapotou najdete známé, ale přepracované motory. My testovali verzi, která se bude prodávat asi nejvíce – dieselový šestiválec 530d, který pomocí jednoho turbodmychadla doluje ze svých útrob slušných 245 koní výkonu a 540 Nm točivého momentu. Všechno pak putuje na zadní kola přes novou osmistupňovou automatickou převodovku.

 

BMW 530d Touring

 

Testovací auto jezdilo na nastavitelném dynamickém podvozku s natáčením zadních kol. Zatímco natáčení zadní nápravy se děje automaticky (v nízkých rychlostech se kola vytáčí proti zatočení předních kol pro větší agilitu, ve vyšších rychlostech naopak souběžně pro vyšší stabilitu), tuhost podvozku si zvolíte ovladačem vedle voliče převodovky. Standardní je nastavení Normal, ve kterém se auto chová celkem rozumně a ne zbytečně rozhoupaně. K tomu si zvolte režim Comfort. Režim Sport použijete jen občas, to už si spíše auto přepnete do dynamického Sport+, ve kterém se jeho projev skutečně změní.

Jízda a měření

Na zkušebním polygonu nás BMW 530d Touring v ničem zásadním nezklamalo. Motor má dobrou reakci na plyn i v normálním režimu nastavení, ve sportovním se chová skutečně dravě. Tedy, pokud se něco takového dá o dieselovém motoru vůbec říci... Komfortní režim asi nebudete využívat příliš často, protože reakce motoru je naopak docela mdlá a auto pak působí možná až moc houpavě. My ale používali při měření nejdynamičtější Sport+, který přitvrdí podvozek, přiostří reakci na plyn, zrychlí řazení převodovky a omezí zásahy stabilizačního a protiprokluzového systému. Akceleraci na stovku zvládá 530d Touring za 6,9 sekundy (udávaná hodnota je 6,4 sekundy), brzdná dráha s délkou 38,5 metru patří k lepším hodnotám, když přihlédnete k opravdu vysoké hmotnosti auta.

 

BMW 530d Touring

 

Pružné zrychlení je také velmi dobré a spíše než hodnota 2,64 sekundy vás zarazí velmi progresivní nástup výkonu bez citelného turboefektu nebo rychlého zvadnutí výkonu u 4000 ot./min. Tohle je opravdu povedený motor a ve spojení s osmistupňovým automatem si ho dovolím považovat za jednu z nejlepších dostupných jednotek v téhle kategorii.

 

BMW 530d Touring

 

Čas na kolo toho o skutečných schopnostech tohoto velkého a skoro dvě tuny vážícího kombíku řekne docela dost. Jen připomeneme, že náš testovací okruh dlouhý 690 metrů sedí spíše malým mrštným a hlavně lehkých autům. BMW 530d Touring ho však zvládlo za 34,62 sekundy a to je na dieselový kombík na pneumatikách s nízkým valivým odporem opravdu dobré. Jen pro srovnání, Škoda Fabia RS to zvládla za 34,40 sekundy.

 

BMW 530d Touring

 

Na silnici oceníte předvídatelné chování celého auta. Bavorák se snaží být za každou cenu neutrální a jen velmi neopatrné zacházení (či váš úmysl), dokáže vyprovokovat záď k vybočení, které stejně hned zkrotí jemně zasahující stabilizační systém. Spíše se dočkáte postupného přechodu do mírné nedotáčivosti. Stabilizační systém si můžete úplně vypnout (aspoň se tedy vypnutě tváří), takže s autem můžete dělat i nějaké neslušné věci, ale už to nebude tak jednoduché jako u minulé generace BMW řady 5 nebo dokonce u předchůdce E39. Nové auto je totiž už opravdu hodně odtažité i na poměry BMW. Posilovač je totiž elektrický a přišel i o zbytky náznaků zpětné vazby, které i minulá generace uměla poskytnout.

 

BMW 530d Touring

 

Špatně se tak odhadují nájezdy do zatáček, protože nikdy přesně nevíte, kolik trakce zbývá předním kolům. Zatáčky si sice pořád užijete, hlavně díky tradiční vyváženosti koncepce a ochotě pohonu zadních kol pomáhat ve výjezdech, ale už to prostě nebude nikdy ono.

 

BMW 530d Touring

 

Na druhou stranu, vadí to vůbec? Stejně má tohle auto sloužit hlavně pro překonávání dlouhých vzdáleností a takovou práci odvádí dobře. Odvádělo by ji ale ještě lépe, kdyby nebylo vybaveno nesmyslnými pneumatikami runflat. Celou dobu tak máte pocit, že jedete na přehuštěných nízkoprofilových dvaadvacítkách a ne na devatenáctipalcových gumách. I když aktivní podvozek dělá, co může, nikdy se nezbavíte jemných vibrací od kol, které jinak klasické pneumatiky nepropustí. Moc rád bych se tímhle autem svezl, kdyby mělo obyčejné gumy. Například s BMW řady 1 a 3 taková změna udělá zázraky. A dokonce i modely BMW Alpina, které používají minimálně 19" ráfky, jsou na obyčejných pneumatikách mnohem příjemnější.

 

BMW 530d Touring

 

Ceny a náklady

Ačkoli se jedná o auto za minimálně milion a půl, pořád budou provozní náklady hrát důležitou roli. V běžném provozu není problém s BMW 530d Touring jezdit za osm litrů nafty i méně. My sice po dynamickém měření měli na počítači 9,7 litru nafty, ale předpokládáme, že i „sportovní“ řidiči budou jezdit za nějakých 8 až 8,5 litru. Samozřejmě záleží na vašem stylu jízdy...

 

BMW 530d Touring

BMW 530d Touring

 

BMW si nechá za model 530d Touring zaplatit 1 367 600 korun. Pokud ale auto vybavíte automatem, aktivním podvozkem, natáčením zadních kol, head-up displejem, koženými sportovními sedačkami s elektrickým nastavením, navigací, audiosystémem a panoramatickým oknem, počítejte s tím, že za auto zaplatíte skoro dva miliony, ani nemrknete.

 

BMW 530d Touring

BMW 530d Touring

 

V základní výbavě však najdete všechno důležité – dvouzónovou klimatizaci, tempomat, plnou bezpečnostní výbavu, multifunkční volant, systém Efficient Dynamics s rekuperací brzdné energie a „chytrým“ alternátorem, dešťový senzor, systém iDrive, slušně hrající rádio a spoustu dalších drobností.

 

BMW 530d Touring

 

Verdikt

BMW 530d Touring je skvělá volba, pokud požadujete nejen vysokou míru kultivovanosti, ale také talent zabavit řidiče. Nečekejte ale mrštnost a odezvu legendárního BMW řady 5 E39. Spíše dostanete celkově dobře vyvážené auto, které se nechá rádo řídit. Hlavním lákadlem modelu 530d je ovšem vynikající motor a perfektní interiér.

 

BMW 530d Touring

 

Klady: Silný, kultivovaný a úsporný motor, pěkná kabina, ohromný kufr
Zápory: Těžko maskuje svou hmotnost, němé řízení 
 

Technická data:

Rozměry

Délka: 4907 mm
Šířka: 1860 mm
Výška: 1462 mm
Rozvor: 2968 mm

Váha

Provozní hmotnost: 1880 kg
Celková hmotnost: 2450 kg

Motor

Typ: řadový šestiválec
Palivo: motorová nafta
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Uložení: vpředu podélně
Zdvihový objem: 2993 cm3
Ventilový rozvod: DOHC
Kompresní poměr: 16,5:1
Vrtání x zdvih (mm): 84,0 x 90,0 
Převodovka: automatická osmistupňová
Pohon kol: zadní
Výkon: 180 kW (245 koní) v 4000 ot/min
Točivý moment: 540 Nm v 1750 - 3000 ot/min
Výkon / hmotnost: 130 k/t

Podvozek

Vpředu: dvojité lichoběžníky, stabilizátor
Vzadu: multilink, stabilizátor
Brzdy vpředu: kotoučové s vnitřním chlazením, 348 mm
Brzdy vzadu: kotoučové, 345 mm
Pneumatiky vpředu: 245/40 R19
Pneumatiky vzadu: 245/40 R19

Rychlost a spotřeba

Zrychlení z 0 na 100 km / h: 6,4 s
Nejvyšší rychlost: 242 km/h
Objem nádrže: 70 litrů
Spotřeba (litrů / 100 km): 8,0 / 5,3 / 6,3

Hodnoty naměřené při testu

Podmínky při testu: sucho, 20°C
Zrychlení z 0-100 km/h: 6,9 s
Zrychlení z 50 na 80 km/h na x.stupeň: 2,64 s na 3.stupeň
Brždění z 100 na 0 km/h: za 2,9 s
Brzdná dráha z 100-0 km/h (m) 38,5
Spotřeba v testu: 9,7 l/100km
Čas na kolo: 34,62 s

Ostatní údaje

Cena v základní verzi: 1 151 930 Kč
Základní cena testovací verze: 1 367 600 Kč

 


 

 

 

Zdroj: Autoweb.cz

 

Související články na Autoweb.cz:

5 důvodů, proč koupit diesel

Proboha! BMW chystá dieselovou M5!

 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 1

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku BMW 530d Touring


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.