Přeposlat Volkswagen Touareg V8 TDI

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Volkswagen Touareg V8 TDI

16.08.2010 | Redakce | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

S novou generací modelu Volkswagen Touareg jsme neměli spojena velká očekávání. Přece jen, původní model nám příliš k srdci nepřirostl a v segmentu velkých luxusních SUV se stihl stát podprůměrným ještě za svého aktivního života. A mezitím se objevila celá řada nových modelů, ať je to nové Porsche Cayenne(s nímž Volkswagen Touareg sdílí nejen valnou část techniky, ale také výrobní linky montážního závodu VW v Bratislavě), kontroverzní BMW X6 nebo inovovaný Range Rover, který momentálně svorně považujeme v redakci za nejlepší auto – nikoliv nejlepší SUV, ale nejlepší auto – ve známém vesmíru. Co přesně může Touareg nabídnout, aby odlákal klientelu tak obdařené konkurenci?

Volkswagen Touareg V8 TDI

Volkswagen Touareg V8 TDI

Nový Volkswagen Touareg zvenku…

Díky odlehčené konstrukci (základní model zhubl o 208 kg), nižší stavbě a snížení koeficientu čelního odporu z 0,38 na 0,35 by měl nový Volkswagen Touareg být nejen výrazně úspornější, ale také agilnější a tišší než jeho předchůdce. Podobně jako v případě nového Cayenne se konstruktérům podařilo vytvořit optickou iluzi, která dělá Touareg menším, ačkoliv ve skutečnosti naopak pořádně narostl: je o 41 mm delší a o 12 mm širší. Jen výška se vydala opačným směrem. Volkswagen se dokonce v tiskové zprávě chlubí tím, že s výjimkou Porsche Cayenne není žádné jiné srovnatelné SUV nižší než Touareg.

Volkswagen Touareg V8 TDI

Volkswagen Touareg V8 TDI

Na nové tváři v duchu aktuálních modelů značky Volkswagen přibyly LED diody, nezbytné klišé současného automobilového designu, ale svým výrazem i proporcemi působí nová generace bratislavského SUV velmi umírněně. Zdá se, že vulgární mohutnost vychází mezi velkými esúvéčky konečně z módy.

Volkswagen Touareg V8 TDI

Volkswagen Touareg V8 TDI

…a zevnitř

Interiér navazuje na koncepci původního modelu, který měl ve své době jeden z nejzajímavějších kokpitů napříč všemi segmenty. Zůstala tu vertikálně orientovaná palubní deska i masivní konzola mezi sedadly, která nese rotační ovladače asistenčních systémů a pneumatického odpružení. Je to pohledný a robustně provedený interiér, ale víc než jeden z našich redaktorů se pozastavil nad „americky“ ledabylým zakomponováním černých plastů do imitace dřeva. Mezi modře podsvícenými přístroji našel místo velký barevný displej po vzoru některých luxusních modelů Audi, abyste nemuseli zbytečně sledovat obrazovku na středové konzole. Tady si neodpustíme poznámku, že dotykové displeje do aut nepatří. Bez hmatové zpětné vazby je ovládání banálních funkcí zbytečně složité. Co do pocitu i zpracování kabina převyšuje jakékoli z „levnějších“ SUV, ale přitom jasně vidíte, že je úmyslně držena jeden malý stupínek pod prémiovou úrovní, jaká je v hierarchii VW vyhrazena pro Audi. Cestující vzadu si mohou natáhnout nohy o poznání pohodlněji, než byli zvyklí z prvního Touaregu, a kufr narostl o 72 litrů.

Volkswagen Touareg V8 TDI

Volkswagen Touareg V8 TDI

Sériová výbava testovaného modelu obsahuje kromě jiného částečné kožené čalounění, vyhřívání a elektrické seřizování předních sedadel, pneumatické pérování, bezklíčové odemykání i startování, bi-xenony nebo tempomat. Samozřejmě se ale očekává, že zabrousíte do katalogu příplatkové výbavy a doobjednáte si luxusní nezbytnosti, jako je třeba paket asistenčních systémů. Ten obsahuje adaptivní tempomat s funkcí stop&go (do odpolední Prahy k nezaplacení), monitorování mrtvých úhlů, systém pro udržování v jízdním pruhu a parkovací senzory s optickým znázorněním překážky, to vše bratru za 75 400 Kč. Konektor pro iPod či iPhone vyjde na 4400 Kč.

Volkswagen Touareg V8 TDI

Volkswagen Touareg V8 TDI

Na silnici...

Obdivovatelé neobvyklých technických řešení budou postrádat motor 5.0 V10 TDI, který padl za oběť emisním normám, ale vidlicový osmiválec 4,2 l pod kapotou testovaného Touaregu je vynikající motor. Pro názorné vysvětlení netřeba chodit dál než do tabulky s technickými údaji: s výkonem 340 koní a točivým momentem 800 Nm je nejnovější evoluce osmiválcového TDI o 27 koní a o 50 Nm silnější než V10, přičemž celé auto váží o nezanedbatelných 305 kg méně. Kultivovanost, odezva a jemnost chodu nového motoru jsou přitom zrovna tak působivé jako jeho zdánlivě nevyčerpatelná zásoba síly.

Volkswagen Touareg V8 TDI

Volkswagen Touareg V8 TDI

Zajímavě vyznívá srovnání naměřené dynamiky s nedávno testovaným Audi A8 4.2 TDI, v němž stejná jednotka podává o patnáct koní vyšší výkon, aby se neřeklo, ale hodnota točivého momentu ani jeho průběh se neliší. Fyziku samozřejmě nelze ošálit: o tři metráky těžšímu Touaregu trvá zrychlení 0-100 km/h o více než sekundu déle, i když 6,54 s je na obrovské SUV fantastický výsledek. Totéž platí o pružném zrychlení 50-80 km/h pod plným plynem: Touareg je oproti A8 o více než třetinu pomalejší, přestože stále tuto disciplínu zvládá za méně než tři sekundy.

Volkswagen Touareg V8 TDI

Volkswagen Touareg V8 TDI

Pokud někdo potřebuje další důkaz, že za hmotnost a těžiště velkých SUV se platí, najde ho na naší zkušební dráze. A8 (sama docela rozložitá a těžká) se stejným motorem a převodovkou ji absolvovala za fenomenálních 33,31 s, kdežto Touareg potřeboval k projetí dvou pravých a čtyř levých zatáček 35,03 s, tedy víc než například Ford Mondeo 2.0 SCTi – a to byly podmínky v době testu prakticky ideální. Subjektivně ale Touareg dělá velkým SUV čest, na svém pneumatickém pérování se velmi málo naklání, předními koly se drží asfaltu a přesně se řídí. Osmistupňové převodovce na polygonu nebo na točité silnici víc sedí sportovní režim, který tolik nepospíchá s odřazováním nahoru. Naproti tomu sportovní režim podvozku se zdá být téměř nadbytečný, většinu času mimo polygon jsme naopak jezdili na komfortní nastavení a libovali si v příjemně „uvolněné“ jízdě, za kterou Volkswagen Touareg vděčí kromě vzduchového podvozku také rozumnému profilu pneumatik – ty se ovšem na dálnici nepřeslechnutelně ozývají valivým hlukem, ačkoliv celková úroveň kultivovanosti je oproti první generaci o třídu lepší. Brzdy nemají problém zastavit rozlícené monstrum, ale podobně jako u jiných aut s rekuperačním dobíjením je třeba zvyknout si na proměnnou odezvu pedálu.

Volkswagen Touareg V8 TDI

Volkswagen Touareg V8 TDI

A ještě jednou se vrátíme ke srovnání s A8 4.2 TDI, abychom ukázali, kolik majitelé SUV opravdu platí za privilegium být nad věcí: osmiválcový Touareg nám průměrně jezdil za 13,8 l, zatímco A8 si na stejných silnicích a při stejném způsobu zacházení vystačila s porcí o víc než dva litry menší.

Volkswagen Touareg V8 TDI

Volkswagen Touareg V8 TDI

…a mimo ni

Původní Touareg, ač se samonosnou karoserií, byl koncipován daleko víc „off-roadově“ než třeba příbuzná Q7, a ani nový model se nějaké té terénní překážky nezalekne. Stačí otočit jeden z ovladačů před loketní opěrkou na off-road režim, který upraví citlivost ABS, regulace prokluzu kol i převodovky, a pak si jen užívat nádherné samozřejmosti, s jakou Touareg zdolává příkrá stoupání i prudké sjezdy. Osmiválec nelze objednat s paketem 4XMOTION, který obsahuje redukční převodovku a uzávěrky středového a zadního diferenciálu, ale i standardní pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen zvládne za pomoci výškově nastavitelného podvozku hodně. Při manévrování v členitém terénu (nebo v podzemním parkovišti nákupního centra) oceníte novou soustavu kamer, které zobrazují okolí auta ze všech stran. Podobný systém jsme tu nedávno viděli například v Infiniti FX nebo Range Roveru Sport.

Volkswagen Touareg V8 TDI

Volkswagen Touareg V8 TDI

Verdikt

Volkswagen Touareg ve své druhé generaci opravdu těží z toho, že se nesnaží být sportovní za každou cenu. Co do jízdního projevu zůstává někde na půl cesty mezi Cayennem a – pro někoho až příliš odtažitými – velkými Land Rovery. Naše sympatie má také díky střízlivému vzhledu, který se nesnaží strašit řidiče ostatních aut, a podmanivému osmiválcovému turbodieselu, jehož ohromující síla a vytříbené chování jsou více než adekvátní náhradou za dřívější desetiválec. Volkswagen Touareg V8 TDI si rozhodně zaslouží místo na seznamu každého zájemce o velké luxusní SUV.

Volkswagen Touareg V8 TDI

Technická data:

Rozměry

Délka: 4795 mm
Šířka: 1940 mm
Výška: 1709 mm
Rozvor: 2893 mm

Váha

Provozní hmotnost: 2297 kg
Celková hmotnost: 2920 kg
Hmotnost nebržděného přívěsu: 750 kg
Hmotnost bržděného přívěsu: 3500 kg

Motor

Typ: vidlicový osmiválec, 90°
Palivo: motorová nafta
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Uložení: vpředu podélně
Zdvihový objem: 4143 cm3
Ventilový rozvod: DOHC
Převodovka: automatická osmistupňová
Pohon kol: všechna čtyři
Výkon: 250 kW (340 koní) v 4000 ot/min
Točivý moment: 800 Nm od 1750 do 2750 ot/min
Výkon / hmotnost: 148 k/t

Rychlost a spotřeba

Zrychlení z 0 na 100 km / h: 5,8 s
Nejvyšší rychlost: 242 km/h
Spotřeba (litrů / 100 km): 11,9 / 7,4 / 9,1

Hodnoty naměřené při testu

Podmínky při testu: sucho, 27°C
Zrychlení z 0-100 km/h: 6,54 s
Zrychlení z 50 na 80 km/h na x.stupeň: 2,9 s na 3.stupeň
Brždění z 100 na 0 km/h: za 3,07 s
Brzdná dráha z 100-0 km/h (m) 38,48
Spotřeba v testu: 13,8 l/100km
Čas na kolo: 35,03 s

Ostatní údaje

Zavazadlový prostor: 580 - 1642 l
Cena v základní verzi: 1 227 900 Kč
Základní cena testovací verze: 1 843 900 Kč

Klady: Umírněný vzhled, rovnováha mezi ovladatelností a kvalitou jízdy, vynikající motor

Zápory: Detaily ve zpracování interiéru, občas slyšitelný hukot pneumatik

 

Zdroj: Autoweb.cz

 

Související články na Autoweb.cz:

Mazda CX-7 MZR-CD vs. Mitsubishi Outlander DI-D

Porsche Cayenne S vs. BMW X5 4.8i

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Volkswagen Touareg V8 TDI


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.