Přeposlat Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

19.07.2010 | Dalibor Žák | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Mondeo dostalo nový benzínový motor, adaptivní podvozek a dvouspojkovou převodovku. Pomohou mu inovace stát se nejlepším rodinným autem s pohonem předních kol?

 

 

Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

 

Snad nás nebudete považovat za zpátečníky, když budeme zrovna teď publikovat test Fordu Mondeo před faceliftem - v době, kdy už byla omlazená verze představena. Jenže nás dnes nezajímá ani tak vzhled, který se stejně prakticky nezměnil. Mondeo tu máme kvůli úplně novému motoru 2.0 SCTI, který kombinuje přímé vstřikování s přeplňováním a výsledný výkon pak posílá na přední kola přes šestistupňovou dvouspojkovou převodovku PowerShift. Nový čtyřválec 2,0 l s přeplňováním nahrazuje starý přeplňovaný pětiválec 2,5 l, který si Ford vypůjčil od Volva a nasadil ho prakticky do všech modelů včetně Mondea, Galaxy, S-Maxe a Kugy.

 

Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

 

Nás ale nejvíce zaujal pod kapotou rychlých Focusů, konkrétně v modelech Ford Focus ST, kde posílal na přední kola 225 koní a hlavně v ostrém modelu Ford Focus RS, kde jeho 305 koní na předních kolech vyvolalo bouřlivou diskusi, kam až se dá s předokolkou zajít. Nicméně jsme si na Nordschleife ukázali, že přemotorovaná předokolka nemusí zábavě bránit, pokud dobře nastavíte podvozek...​

 

Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

 

Ale zpátky k novému motoru. Aby Ford udržel krok s konkurencí, zavedl vlastní řadu tzv.downsizovaných pohonných jednotek, která má pomoci ke snížení emisí a spotřeby paliva. Podobnou řadu zavedl před časem konkurenční Volkswagen a nutno dodat, že díky jeho motorům TSI se zákazníci opět začali o jednotky spalující benzín zajímat. Ford své nové přeplňované motory pojmenoval EcoBoost a k dispozici budou v několika objemových a výkonových kategoriích. Dnes nás zajímá prozatím největší motor 2,0 l, který má výkon 203 koní. Pod kapotou Fordu Mondeo však bude doplněn ještě silnější verzí, která má výkon celých 240 koní a odcházející pětiválec tak překoná o pořádný kus. A navíc je podle automobilky úspornější a zelenější.

 

Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

 

Pokud jste se svezli s Mondeem vybaveným pětiválcem 2,5 l, zarazí vás na novém motoru jedna věc - nemá tak charakterní projev a spíše připomíná poněkud plochý a mdlý čtyřválec 2.0 TSI od Volkswagenu. Síla se mu upřít nedá, vlastně pocitově není o nic pomalejší než starší motor. Jen už prostě nemá charakter.

 

Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

 

Zároveň nejsem úplně nadšený z dvouspojkové převodovky PowerShift. Jak jsem psal u testu MPV Ford Galaxy, nerozumí si nová skříň s motory úplně dobře a například do rychlé akcelerace se jí vůbec nechce. Sice řadí poměrně hladce, přesně a rychle a například při popojíždění po městě či parkování, kdy je potřeba citlivé povolování spojky, je systém Fordu pocitově příjemnější než dvouspojková převodovka DSG od VW. Jenže Volkswagen narozdíl od Fordu umí vystřelit z místa, když potřebujete. Proto se akcelerace z 0 na 100 km/h Fordu Mondeo moc nepovedla a výsledných 8,45 sekundy považuji vzhledem k výkonu a dobrým podmínkám při měření (sucho a 25°C) za slabý odvar. Když totiž sešlápnete brzdu a přidáte plyn, řídící jednotka, nevytočí motor do optimálních otáček a neumí simulovat jakýsi "launch control". Takže se po povolení brzdy motor sbírá od 1000 ot./min., a trvá mu, než se turbo u 2000 ot./min. začne nadechovat.

 

Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

 

Převodovka aspoň poslouchá v manuálním režimu lépe než tomu bylo v případě dieselového Galaxy. Proto jsme mohli pružné zrychlení z 50 na 80 km/h změřit na trojku, převodovka nechtěla podřazovat na dvojku ani po plném sešlápnutí plynu. Naměřili jsme 3,93 sekundy, což není nijak závratná rychlost, ale částečně se na tom podepsalo dlouhé zpřevodování. Brzdy Mondea jsou slušné a zastavily ho v průměru na 37,96 m za 2,86 sekundy. Pedál se dá dobře dávkovat a celkově nemám k účinnosti či odezvě brzdové soustavy výhrad. A řízení? To přímo oplývá životem. Vodit Ford Mondeo zatáčkami je radost a neustále nám připomíná, kterým autem téhle kategorie bychom se nejraději svezli přes Alpy, když by to nesmělo být BMW řady 3...

 

Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

 

Dnes už sotva najdete v téhle třídě auto, které by nabízelo tolik zpětné vazby a citu v řízení. Nasměrujte Mondeo do zatáčky a v konečcích prstů přesně víte, kolik trakce přední nápravě zbývá a jak moc se ještě můžete o kola opřít. Není divu, že jsem jel vždycky z práce domů tou delší a horší cestou. Testované Mondeo 2.0 SCTI navíc disponovalo aktivním podvozkem, jehož vlastnosti si nastavíte stisknutím tlačítek na středovém panelu. Vybrat si můžete mezi nastavením Comfort, Normal a Sport. První režim je vhodný na ježdění po městě a silnicích nižšího řádu s nekvalitním povrchem. Sportovní režim se hodí jen tehdy, když se pohybujete po kvalitní silnici, jinak vás bude tlučení od podvozku brzy štvát. Ve sportovním režimu jsme na testovacím okruhu dosáhli času 34,9 sekundy a to je slušná hodnota. Ford Mondeo 2.0 SCTI tak zaostává jen o půl sekundy za rychlou Fabií RS. Ne snad, že bych chtěl tato auta přímo srovnávat, ale abyste měli přibližnou představu o schopnostech Mondea.

 

Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

 

Pokud máte pocit, že mluvím pořád jenom o motoru, má to svůj důvod. Spolu s převodovkou PowerShift jsou to totiž jediné zásadní novinky pod kapotou. Jinak zůstává Ford Mondeo pořád tím příjemným autem, které známe. V interiéru je tak dost místa a za volantem si najdete jakoukoli vám příjemnou pozici. Není divu, že právě toto testované Mondeo posloužilo pro focení k článku "5 častých způsobů sezení za volantem – proč jsou špatně".

Kolik za to dám?

Vás ale také určitě zajímá, kolik za to všechno zaplatíte. Za pětidveřové Mondeo 2.0 SCTI ve výbavě Titanium S dáte podle ceníku 851 990 korun, ale to už i v základní výbavě dostanete vše myslitelné včetně duální automatické klimatizace, tempomatu, kvalitního audio systému, vyhřívaných kožených sedadel vpředu a adaptivních xenonových světlometů. V testovaném autě byl ale dále systém jízdní dynamiky IVDC, což jsou ta tři kouzelná tlačítka Comfort, Normal a Sport za 30 000 korun, paket Business Easy s navigací za 39 990 korun a další pakety, které přidaly například elektricky ovládaná sedadla, ale také dotlačily konečnou cenu na 985 490 korun.

 

Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

 

Jestli ale nepotřebujete luxusní zbytečnosti a chcete hlavně motor, nový čtyřválec 2.0 SCTI koupíte nyní ve výbavě Enterprise v akční ceně 679 990 korun. To se zdá jako férová nabídka, když nejsilnější diesel 2,2 l o výkonu 175 koní stojí 699 990 korun.

 

Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift

 

Asi se také ptáte, kolik toho nový motor sežere. Ford sice udává normovanou spotřebu paliva 7,7 l/100 km v kombinaci, ale tomuhle číslu se nedá přiblížit ani kdybyste nějakým kouzelným proutkem mávali ostošest. Po dynamickém měření byla průměrná spotřeba 11,2 l/100 km a dostat se pod 10 litrů při běžném ježdění vyžaduje značnou míru sebekontroly. Když ono je to s tak povedeným podvozkem a řízením těžké...

Verdikt
 

Nový motor sice pomohl snížit normovanou spotřebu a emise, ale z Mondea rychlejší nebo zajímavější auto neudělal. Navíc přišla nejsilnější benzínová verze o svůj dřívější charakter a že by se aspoň nějak výrazně reálná spotřeba paliva snížila, o tom nejsme přesvědčeni, protože starší pětiválec také jezdil za nějakých 10 až 11 litrů na 100 km. To ale neznamená, že by Ford Mondeo byl najednou špatné auto. Pořád marně hledáme soupeře s pohonem předních kol, se kterým by se jezdilo tak dobře.

 

 

 

Technická data:

 

Rozměry

Délka: 4802 mm
Šířka: 1886 mm
Výška: 1500 mm
Rozvor: 2850 mm

Váha

Provozní hmotnost: 1569 kg
Celková hmotnost: 2200 kg
Hmotnost nebržděného přívěsu: 750 kg
Hmotnost bržděného přívěsu: 1600 kg

Motor

Typ: řadový čtyřválec
Palivo: benzín
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Uložení: vpředu napříč
Zdvihový objem: 1976 cm3
Ventilový rozvod: DOHC
Převodovka: automatická šestistupňová dvouspojková
Pohon kol: přední
Výkon: 149 kW (203 koní) v 6000 ot/min
Točivý moment: 3000 Nm od 1750 do 4500 ot/min
Výkon / hmotnost: 129,3 k/t

Rychlost a spotřeba

Zrychlení z 0 na 100 km / h: 7,9 s
Nejvyšší rychlost: 232 km/h
Spotřeba (litrů / 100 km): 10,7 / 6,0 / 7,7

Hodnoty naměřené při testu

Podmínky při testu: sucho, 25°C
Zrychlení z 0-100 km/h: 8,45 s
Zrychlení z 50 na 80 km/h na x.stupeň: 3,93 s na 3.stupeň
Brždění z 100 na 0 km/h: za 2,86 s
Brzdná dráha z 100-0 km/h (m) 37,96
Spotřeba v testu: 11,2 l/100km
Čas na kolo: 34,9 s

Ostatní údaje

Zavazadlový prostor: 540 - 1480 l
Cena v základní verzi: 552 990 Kč
Základní cena testovací verze: 851 990 Kč
Cena testovaného vozu: 985 490 Kč

Klady: Živý a kultivovaný motor, vyvážené a komunikativní řízení, pořád nás baví

Zápory: Motor ztratil charakter, žízeň, převodovka občas váhá
 

 

Zdroj: Autoweb.cz

 

Související články na Autoweb.cz:

Frankfurt Live: Ford a motory EcoBoost

Škoda Superb Combi 2.0 TDI vs Ford Mondeo kombi vs Opel Insignia Sports Tourer

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.