Přeposlat 5 důvodů, proč nekupovat diesel

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

5 důvodů, proč nekupovat diesel

07.05.2010 | Michal Fokt | Ostatní články | Komentářů: 25 |

Velmi rádi diskutujeme s ostatními o tom, zda je lepší do auta motor naftový nebo benzínový. Ačkoli se v redakci neoznačujeme za ortodoxní vyznavače zážehového motoru, nestydíme a nebojíme se veřejně přiznat, že motor vznětový nepatří zrovna mezi naše oblíbené. Zde uvádíme pět argumentů, proč bychom si raději koupili auto, které spaluje benzín.

 

Diesel stojí víc peněz

 

Určitě jste už někdy slyšeli pořekadlo, že peníze jsou vždycky až na prvním místě. A u auta na každodenní ježdění to platí rozhodně. Téma, komu se vyplatí diesel, jsme už rozebírali mnohokrát a vždycky je to věc velmi individuální. Ale nikdy nepřestanou platit základní pravidla, aby si to každý mohl promyslet a spočítat sám a nakonec si položil otázku: „Vyplatí se ještě vůbec diesel?

 

Ačkoli na vás palubní počítač dieselového auta vyhazuje hezká čísla spotřeby, nic není tak růžové, jak to na první pohled vypadá. Pokud spočítáte jen náklady na palivo, samozřejmě vám vyjde jeden kilometr levněji s dieselovým autem, ale nezapomeňte do propočtů kalkulovat také:

 

- vyšší pořizovací cenu naftového auta
- vyšší servisní náklady od běžné údržby po radikální opravy

 

Protože vznětový motor pracuje s mnohem většími sílami a tlaky, je konstrukčně složitější, a tak i náchylnější. Plno lidí přitom nedodržuje základní poučky, jak se k přeplňovanému dieselovému motoru chovat. Dalším rizikem v našich podmínkách je také nekvalitní palivo, na které jsou moderní naftové motory velmi citlivé.

 

5 důvodů, proč nekupovat diesel

 

Diesel je nekultivovaný

 

Bavit se o motoru 4.2 TDI v novém Audi A8 nemá smysl, protože to je mimo sféru většiny z nás. Lidé volí zpravidla čtyřválcové motory o objemu od 1,6 do 2,0 l. Konstruktérům trvalo hodně dlouho, než se jim podařilo dostat vibrace, hluk a zvuk těchto motorů na snesitelnou mez. Jakkoli ale může být čtyřválec 2.0 TDI pod kapotou vozu Volkswagen Golf GTD dobře odhlučněný a utlumený, nikdy vám neunikne, z jaké pistole musíte tankovat. A to nemluvíme o jeho chodu za studena...

 

Asi nejlepším příkladem dieselové „kultivovanosti“ jsou motory 1.4 TDI a 1.9 TDI PD, se kterými se plno z nás setkává v bazarových autech z koncernu Volkswagen. Předpokládáme, že bude trvat ještě tak pět až deset let, než se podaří konstruktérům dostat kultivovanost naftových motorů na úroveň dnešních benzínových jednotek.
 

5 důvodů, proč nekupovat diesel

 

Diesel není ekologický

 

Ačkoli se úředníci ohánějí tabulkovým údajem emisí oxidu uhličitého (CO2), složení výfukových plynů dieselových motorů vychází nepoměrně horší, než je tomu u motorů benzínových. Nejnebezpečnější jsou oxidy dusíku, oxid uhelnatý, pevné částice a saze. Tyto prvky působí přímo na živé organismy a plno vědeckých studií dokazuje, že vdechování zplodin z naftových motorů vážně ohrožuje zdraví. I nejmodernější dieselové motory jsou stále méně ekologické než benzínové protějšky a jen velmi drahá a velmi složitá technika v podobě filtrů pevných částic a zejména nově vstřikování močoviny do výfuku snižuje jejich negativní dopad na naše zdraví na únosnou míru.

 

Diesel je pomalejší

 

Čísla výkonu a točivého momentu vám neřeknou o rychlosti auta všechno. Nesmíte zapomínat, že dieselový motor pracuje zpravidla s polovičními otáčkami oproti motoru benzínovému. Proto, aby se v rychlosti dieselový motor vyrovnal srovnatelnému benzínovému agregátu, potřebuje dlouhé převodové stupně, které „otupují“ jeho sílu přenášenou na kola.

 

Ve výsledku je tak naftový motor obvykle i pomalejší než srovnatelný benzínový motor. Chcete příklad? Vzpomeňte na náš srovnávací test Škoda Octavia RS: diesel versus benzín. Benzínový motor to natřel na celé čáře dieselovému nejen ve zrychlení a maximální rychlosti, ale dokonce i v pružné akceleraci, ačkoli motor 2.0 TDI vykazuje na papíře o 70 Nm větší točivý moment než motor 2.0 TFSI. Vidíme to i při našem testování a měření zrychlení na mosteckém polygonu. I relativně silná auta s dieselovými motory jsou pocitově pomalejší než kdejaký benzínový hatchback se šestnáctistovkou...

 

5 důvodů, proč nekupovat diesel

 

Diesel není sportovní

 

Pokud si myslíte, že drcení pedálu plynu na dálnici, tlačení ostatních aut před sebou a vyblikávání všech okolo fotonovými děly s xenonovou náplní je ta pravá sportovní jízda, pak vás nejprve odkážeme na článek Nejhorší mýty o pravidlech jízdy po dálnici, a hned potom na nejbližší psychiatrické vyšetření.

 

Diesel do sportovního auta nepatří a jestli se s námi chcete hádat, činíte tak zbytečně. Motor spalující naftu totiž už z principu nejlépe pracuje s částečným zatížením v konstantních otáčkách. S rostoucí zátěží, která naopak svědčí motorům benzínovým, klesá efektivita dieselového motoru a začne se ukazovat jeho nevhodnost do sportovního auta.

 

Nepředvídatelný příval točivého momentu, stejně jako jeho náhlý pokles a zvadnutí výkonu jsou přesně to, co opravdové sportovní svezení kazí. Nejpatrnější je to na okruhu nebo zatočené okresce, kterou dobře znáte.A proč myslíte, že výrobci do aut jako Porsche 911, BMW M3 nebo Ferrari F458 Italia raději dávají atmosférický benzínový motor?

 

Na závěr poznámka pro všechny fanoušky dieselových motorů – nebojte, již brzy se dočkáte článku „5 důvodů, proč si raději koupit diesel.“ Do té doby můžete svůj nesouhlas nebo naopak další argumenty, proč diesel nekupovat, můžete své názory vyjádřit v diskuzi pod článkem.

 

Zdroj: Autoweb.cz

 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 13

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku 5 důvodů, proč nekupovat diesel


počet příspěvků: 25

lilan

07.05.2010 v 16:50

já jsem rozhodně pro diesel

Odpovědět

Davido

25.05.2010 v 08:05

Tak to já zase spíš pro benzín... Zkušenosti :-).

Novák

08.05.2010 v 19:12

Já taky.

Odpovědět

Dab

11.05.2010 v 10:33

Asi jak pro koho, spíš myslím, že diesel využije člověk na dlouhé cestování, ne jenom tak na popojíždění po městě...

WrabCZak_

17.05.2010 v 19:48

benzín je sportovnější a zábavnější...kdo má poslouchat chrochtající TDI když tam má 4500ot/min ... ale poslouchat omezovač zasahující až v 7000ot/min jako u našeho civicu :D to je paráda :D

Odpovědět

dzamargo

27.01.2011 v 21:24

vona tě chlapče ta paráda poslouchat omezovač otáček tak nějak rychle přejde, až to do tebe někdo střelí a poteče na tebe benál a vod baterky budou lítat jiskry ! už jsem to zažil a tak jezdím juž jen v ropě Nehoním ho, chrochtá si na cca 1750 / min při 90tce, to má max. krou´ták a spotřebu 4,5. za kolik to valíš na max 7000 ty chytráku ?

Martin

29.01.2012 v 00:18

Odpověď pro dzamargo. A za kolik jedeš ty když točíš diesela 4500 trvale, to nebude 4,5 litru, on to taky netočí trvale. Udělali jsme pokus, Peugeot 406, benzín 1,8 litru 81 kW a Octávka diesel 1,9 litru 80 kW, stejná trasa cca 100 km tam a zpět. Cestu tam jel první benzín, cestu zpátky pak nafta. Tím, že jsme jeli společně byly podmínky stejné, povětrnostní a samozřejmě hlavně i styl jízdy. Divil by jsi se, spotřeba se lišila jen o 0,65 litru. U nafty byla 6,3 a benzín měl 6,95 l/100km. Takže těm co jezdí za 4,5 litru lze říci, že nejedou, ale courají se.

Bobeš

04.03.2013 v 20:24

Tady čtu, jak jste se někteří z Vás rozvášnily a být blíž k sobě, možná se i pobijete, ale kdo z vás odpověděl na otázku? NAFTA -či BENÁL? Otázka zpočívá v tom, co startuje lépe, v jakých podmínkách, jaké jsou náklady na opravy, atd., a né komu z Vás to jezdí rychleji. Měli by jste se stydět a spíš poradit jiným, ale na to jste móóóc dobří, jak koukám

Martin Novotný

11.09.2017 v 17:15

Nic proti ale do Peugeot se dávají motory hdi a jsou tichý. Známí dokonce nepoznal že to je diesel. Za mě spokojen a to už mám najeto 466000. Vše původní.

David

27.01.2011 v 21:46

Heh diesel prej není sportovní,no jak se to vezme to je hodně jednoduchý to takhle říct ale moje 81kw octa s čipem a velkym turbem a novejma vstřikama si jezdí už asi 3 roky bez problému s 220 odbržděnýma koněma. Benzínové RS načipované na 215 koní dostalo na zadek auto a půl.Tak ať mi pak někdo vypráví nějaký pohádky.

Odpovědět

přemysl

02.02.2011 v 19:02

rád věřím,jenže do uší špunty a ty vibrace budou taky zajímavý.Jestli se chceš opravdu svézt,tak benzín alespoń 3 litry 6 nebo 8 válců. Určitě změníš názor.

Zdenek

28.01.2012 v 23:53

Jsi srandista, kdyby jsi jen trochu dával ve škole ve fyzice pozor, tak by jsi nepsal tyto bláboly. Diesel má cca 2x větší stupeň komprese, k tomu musí být patřičně dimensován, takže je to těžký motor, na rozdíl od benzínového. A ten tvůj "krouťák" není nic jiného než výkon motoru vydělený otáčkami motoru a několika konstantami. Takže je jasné, že když má diesel méně otáček proti benzínu pak má samozřejmě vyšší kroutící moment. Vyšší kroutící moment pak vyžaduje mohutnější hřídele, ozubená kola, spojku a všechno ostatní. Roztáčení všech těchto těžkých zařízení je vždy pomalejší, to zná každý kdo jen trochu dával pozor ve fyzice. Určující tedy je výkon motoru. Dále nevím jak jsi udělal z 81 kW 220 koní a u RS ze 135 kW jen 215 koní. Převod mezi kW a koněma je konstatní jak u benzínu, tak u dieselu. To by jsi musel mít tu tvoji octávku chipnutou na 165 kW a o tom silně pochybuji.

spyke

11.02.2012 v 14:06

Tak tady někdo valí dobrý hlody. Jsem zvědavej ty mamrde, jak ti dlouho vydrží ten tvůj načipovanej zázrak, než spáchá sebevraždu. :-)

Petr

25.02.2012 v 23:51

Pánové,nevím o čem se tady všichni bavíte.Každý je prostě na něco jinýho!Ale abych netrhal partu,tak za mě už jedině diesel!Měl jsem kdysi benzín a provozní náklady jsou téměř srovnatelné,jen záleží u koho nakupuješ a jestli si děláš opravy sám. Mám v dieselu Voyagera 2,5 CRD,výkon 150 kobyl a při 2000ot/min. jedu 105 km/hod. se spotřebou 5,2 l/100km.....a to pohodlí!!... Nadupaný benzínový káry si kupuje buď puberťák,nebo pitomec,povoláním syn,kterej si chce něco kompenzovat na silnici.Navíc taková kára,po takovým záhulu,nevydrží ani 100000 km a je zralá akorád tak na GO motoru,nebo do áček :-)))

Odpovědět

Jenda

26.02.2012 v 13:11

Benzín je možná tak dobrej na to aby sme si mohli umejt ruce od nafty! :-)

Odpovědět

Josef Bayer

05.03.2012 v 00:24

Vážení, když si sečtete provozní náklady u D a u B (pokud to není funglovka), tak vítězí benzín. Turbo, střiky, čerpadlo, jsou takové pálky, že mi to jinam molovanou naftu docela zoškliví. Doba je zlá a i s tím se musí počítat. Předělám to na Etanol, nebo LPG a jsem na tom stejně. Ten etanol ještě trochu zvedne výkon.

Chevrolet Cruze 1.8 LT

13.05.2012 v 11:55

Nafta patří do kamen a do traktoru !

Odpovědět

Petr Soucek

17.07.2012 v 18:12

Cauky,kdo me poradi,mazal jsem servis oil na palubce,sice me uz nesviti mam vse zelene ale rozsvitila se me baterie i kdyz jedu a nezhasne,nejak jsem to asi skratoval v zasuvce pod kapotou a ted nevim jak aby to nesvitilo,baterku jsem odpojil ale stale to sviti poradte dik.

Petr Soucek

17.07.2012 v 18:13

Mam e39 520 benzin.

klemosh

10.12.2012 v 20:32

Benzín patří do sekaček!!!!

Michal

08.01.2013 v 15:58

Diesel kupujou sociálky

Odpovědět

Radovan

23.10.2013 v 09:03

A benzín blbečci....

zdeněk lhotan

01.12.2013 v 16:59

benzin nebo disel nafta patři do velkých aut mpv dnes a když disel tak starej bez turba ten snese nekvalitní naftu

Odpovědět

michal schumacherrr

12.01.2014 v 01:53

mamrdi :D nebyt benalu tak čumite na naftovy FORMULE NEBO CO :D

momo

06.05.2014 v 20:42

základní pojem benzin je odpadní surovina při výrobě nafty z ropy a každý ať si jezdí v čem je mu libo. Chytrácké řeči si nechte do hospody ptáci

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.