Přeposlat Sportovní Audi TT druhé generace
Sportovní Audi TT druhé generace
Druhá generace sportovního Audi TT přišla na trh po osmi letech výroby a po více jak čtvrt milionu prodaných vozů první generace.
Druhá generace sportovního Audi TT přišla na trh po osmi letech výroby a po více jak čtvrt milionu prodaných vozů první generace.
Když v roce 1995 automobilka Audi představila koncept TT, vzbudil pořádný rozruch. Jenže ohlasy na odvážně tvarované „té – téčko“ byly veskrze pozitivní, a tak se o tři roky později rozeběhla v maďarském Györu sériová výroba.
Obě generace Audi TT dokázaly zaujmout především designem karoserie. Protože karoserie předchůdce je přitažlivá i dnes, prošla druhá generace evolučním vývojem. Přední maska je po vzoru aktuálních modelů značky velmi výrazná a dává vozu spolu s šikmými hlavními světlomety agresivní výraz. Vysokým pontonem karoserie a úzkými bočními okny navazuje TT na design předchůdce. Stejné je to v případě výrazně tvarovaných lemů blatníků. Zajímavým prvkem jsou úzké ukazatele směru, umístěné v rozměrných zpětných zrcátkách.
Záď je proti předchůdci elegantnější a působí uhlazenějším dojmem. Výrazným prvkem je rozměrné okno výklopných pátých dveří. Robustní nárazník plynule přechází ve spodní difuzor. Z každého pohledu působí nyní nové Audi TT elegantnějším a výraznějším dojmem.
Interiéry vozů Audi jsou vyhlášené kvalitním zpracováním a působivým designem. V případě nového „té – téčka“ to platí na sto procent. Všude jsou použity velmi kvalitní měkčené plasty s efektní povrchovou úpravou. Rovněž dílenské zpracování je na obvyklé úrovni prémiových značek.
Po usednutí do nízko položených a perfektně tvarovaných předních sedadel se ocitnete v jiném světě. Masivní dveřní výplně a mohutná přístrojová deska vás obklopí a máte tak pocit, že jste s vozem dokonale spojeni. Přístrojový štít s tradičním rudým podsvícením je velmi přehledný; veškeré provozní informace jsou lehce dostupné. Volant je tříramenný, ideálního průměru a optimální tloušťky věnce. Interiér oživují kulaté výdechy ventilace a příplatkový soubor hliníkových detailů. Celým vnitřkem vozu prostupuje útulnost a vítaná sportovní stísněnost.
Na předních sedadlech si cestující na nedostatek komfortu a prostoru stěžovat nemohou, vzadu je situace o poznání horší. Dvojice zadních sedadel vypadá na první pohled lákavě, díky špatnému přístupu a velmi nízké střeše si na nich pohoví pouze malé děti.
Kdo si koupí Audi TT, asi nebude vyžadovat rozměrný zavazadlový prostor. Nové „té – téčko“ ale mile překvapí; v zádi je připraveno 290 l na příruční zavazadla. Díky možnosti sklopení zadních opěradel můžete z Audi lehce vyrobit „stěhovák“ se sedmi sty litry v zavazadelníku. Jenže, ruku na srdce: kdo by v takovém krásném autě vozil skříň po tetičce?!
Design karoserie nemá chybu, interiér jakbysmet, takže jak je na tom Audi TT s technikou a jízdními vlastnostmi?
Proti minulé generaci překvapí, že se pohon všech kol (Quattro) dodává pouze se šestiválcem 3.2 V6/184 kW. Podvozek prošel malou revolucí, původní vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou nahradila víceprvková zadní náprava (platí pro verzi s předním pohonem). Zvětšil se rozchod kol (+ 44 mm vpředu, + 45 mm vzadu), průměry ráfků hliníkových disků jsou o palec větší. Mezi inovativní prvky výbavy patří i magneto-rheologické tlumiče, které podle jízdních podmínek mění díky magnetickým mikročásticím v olejové náplni prostřednictvím elektromagnetického pole svoji tuhost.
Samotné jízdní vlastnosti zaznamenaly proti předchůdci výrazný posun vpřed. Původní TT bylo na limitu silně nedotáčivé, nástupce je o poznání jistější. Když protáhnete aktuální „té – téčko“ po okreskách a pořádně mu „naložíte“, nelze si nevšimnout odskakování zadních kol na nerovnostech. Rovněž řízení není úplně sto procentní: je přesné, ale při prudkém vyhýbacím manévru nestíhá. Při překročení rychlosti 120 km/h se na zádi samočinně vysune malá přítlačná plocha; lze ji aktivovat kdykoliv po stisku příslušného tlačítka.
Úsměv na tváři vykouzlí brzdy; jsou přesné s ostrým nástupem. Bez ztráty bodů pracuje převodovka. Hlavice řadící páky se v kulise pohybuje po krátkých drahách, řazení je přesné a precizní. Kdo touží po „automatu“, může si objednat dvouspojkový S – tronic. Pod kapotou pracují výhradně benzinové pohonné jednotky. Nabídka startuje přeplňovaným dvoulitrem s přímým vstřikem paliva (147 kW). Motor zatahuje již v tisíci otáčkách, omezovač zastaví jeho rozlet o šest tisíc výše. Předností je relativně nízká spotřeba. Sportovce nepotěší nevýrazný zvuk motoru v nízkých otáčkách. Druhou volbu představuje zmíněný šestiválec. Ten učiní z Audi TT pravého vlka a poskytne řidiči nefalšovanou radost z jízdy.
Ze stejného technického základu je odvozen i nový roadster. Proti minulé generaci přináší plně automatickou skládací střechu.
Nové Audi TT je velmi atraktivním „sporťákem na každý den“. Nabízí přitažlivý design karoserie, hodnotný interiér a nezvykle prostorný zavazadlový prostor. Jízdní vlastnosti jsou lehce nadprůměrné. Relativně příznivá je i cena, základní model prémiového kupé startuje na částce 990.000 Kč.
Z jiného soudku je supersportovní Audi R8.Pod kapotou tepe zážehový osmiválec 4.2 l s přímým vstřikem paliva, maximální výkon 309 kW. S ním dokáže „er – osmička“ atakovat magických 300 km/h. Komu nestačí osmiválec, může se těšit na brutální desetiválec s 382 kW; k dispozici bude za rok. Převodovka je manuální šestistupňová, za příplatek se dodává robotizovaný R – tronic. Prodej v Česku startuje v květnu, základní cena činí 2,9 mil. Kč. Milovníci rychlosti můžou začít rozbíjet prasátka…
Stručné technické údaje Audi TT 3.2 V6 Quattro (dle údajů výrobce)
Délka: | 4178 mm |
Šířka: | 1842 mm |
Výška: | 11352 mm |
Rozvor náprav: | 2468 mm |
Objem zavazadlového prostoru: | 290/700 l |
Objem válců: | 3189 ccm |
Počet válců: | 6 |
Výkon: | 184 kW/250 k |
Nejvyšší točivý moment: | 320 N.m/2500 až 3000 ot. za min. |
Průměrná spotřeba paliva: | 10,3 l/100 km |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 5,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Objem palivové nádrže: | 60 l |