BMW


Přeposlat BMW X5 - Hyper recenze

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW X5 - Hyper recenze

11.04.2007 | David Kudláček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Mnichovská automobilka BMW vstoupila do segmentu SUV koncem roku 1999 první generací modelu X5. Po sedmi letech nastal čas na modelovou obměnu a tak ke slovu přichází druhá generace.

BMW X5 (první generace nesla interní označení E-53) příliš nepasovalo do zavedené kategorie SUV (sports utility vehicle) a tak se v Mnichově rozhodli pro zavedení nové třídy, kterou pojmenovali SAV (sports activity vehicle). Proč? Proti ostatním konkurentům nabízela „iks – pětka“ téměř sportovní jízdní vlastnosti a na silnicích dala za vyučenou leckterým osobním vozům. První generace se vyráběla v americkém Spartanburgu. Ve stejném závodě se nyní rozbíhá výroba nástupce. Z výrobních linek sjíždějí i sportovní roadstery BMW Z4. Předchůdce současné X5 (E-70) dosáhl značných prodejních úspěchů nejenom v USA, ale téměř po celém světě. Celkem bylo vyrobeno 616 867 vozů BMW X5 E-53. Od nové generace se přirozeně očekává minimálně stejně úspěšné tažení automobilovým trhem.

BMW X5 - Hyper recenze

V posledních letech při uvádění nových modelů bylo BMW často kritizováno (nyní se ukazuje že neprávem) za kontroverzní design karoserií. Vše začalo novou generací BMW řady 7 v roce 2001. Ostatní modely jsou již umírněnější. To platí i pro nastupující generaci X5. Tvar karoserie se proti předchůdci příliš nezměnil, spíše vyzrál a je jemnější. Přední části dominují velké světlomety a zvětšené ledvinky – typický znak vozů BMW. Přední nárazník je podobně členitý jako u minulé generace a opět je částečně lakovaný. Zbytek karoserie stylisticky navazuje na předchůdce, vše ale působí svalnatějším a elegantnějším dojmem. Výraznější proměnou prošla záď vozu. Díky kompaktněji tvarovaným koncovým svítilnám a robustnějšímu zadnímu nárazníku působí záď nižším dojmem. Páté dveře jsou horizontálně dělené na dvě výklopné části.

BMW X5 - Hyper recenze

Ani v interiéru vozu se žádná revoluce nekonala. Základní tvar přístrojové desky je převzatý z menší X3. Dvojice kruhových přístrojů v kapličce před řidičem je tradičně dobře čitelná. Ve spodní výseči rychloměru je umístěn ukazatel paliva, v dolní části otáčkoměru pak tradiční ukazatel průměrné spotřeby. Na vrcholu středové konzoly je situován barevný displej centrálního ovládacího systému iDrive. Chválíme, že proti starším „bavorákům“ je obrazovka zakomponována do přístrojové desky a netvoří tak rušivý hrb. Pod displejem iDrive jsou výdechy ventilace, pod nimi audiosystém a ovladače klimatizace. Tlačítka na středovém panelu proti minulé generaci narostla a jsou tím pádem přehlednější. Vedle ovladače samočinné převodovky se uhnízdil tradiční ovladač multimediálního rozhraní iDrive, který je opět o něco menší a méně vyzývavý. Téměř celá přístrojová deska je vyrobena z kvalitních měkčených plastů. Slícování všech částí je naprosto bezchybné.

BMW X5 - Hyper recenze

Revoluci představuje ovladač samočinné převodovky, která se dodává standardně ke všem motorům. Volič samočinné převodovky má tvar joy-sticku a funguje následovně: po každé změně převodového stupně (pohyb pákou vpřed/vzad) se joy-stick vrátí do původní polohy; převodovka pracuje s elektronickým přenosem informací, postrádá klasické mechanické spojení. Volič samočinné převodovky obsahuje i alternativní tlačítko elektronické parkovací brzdy. Při zastavení a vypnutí motoru se samočinně zařadí parkovací režim. Pokud omylem vystoupíte a máte zařazený mód pro jízdu, X5 automaticky zastaví. Technických fines nabízí nová X5 mnohem více, pojďme se ale ještě na chvíli věnovat interiéru. Ten je díky prodlouženému rozvoru (+ 113 mm) prostornější ve všech směrech. Cestující v první a druhé řadě sedadel mají místa dostatek, třetí řada je určena zejména pro dětské pasažéry. Druhá řada sedadel je posuvná vpřed/vzad a po jejich sklopení vznikne rovná ložná plocha. Třetí řada sedadel se dodává za příplatek. V superlativech lze hovořit o sedačkách. Jsou dostatečně dimenzované a nabízejí velkou porci komfortu. Slabinu představují pouze opěrky hlavy, které jsou příliš daleko od hlavy. Úložných prostorů je dostatek. Při jízdě vynikne dokonalé odhlučnění motorů a cestující ocení vysokou míru komfortu. Jezdit s BMW X5 II je zkrátka požitek. Zmínili jsme se o technických vymoženostech, které X5 nabízí, pojďme si je nyní blíže představit: v první řadě musíme zmínit vyspělý pohon všech kol xDrive; ten spolu s elektronickým odpružením Adaptive Drive upravuje charakteristiku tlumení a tuhost stabilizátorů podle stylu jízdy a povrchu, po kterém se vůz pohybuje. Jak to funguje? Příčné zkrutné stabilizátory mění charakteristiku prostřednictvím servomotorů, které rozpojují/spojují jejich příčnou tyč. Pokud jedete s vozem po dálnici, můžete použít tlačítko Sport, díky kterému se sníží náklony karoserie v zatáčkách a řízení je strmější. Další zajímavost představuje aktivní řízení AS, které samočinně upravuje úhel řízení podle aktuální rychlosti jízdy. V praxi to znamená, že např. při parkování stačí malý pohyb volantem pro dosažení velkého rejdu. Další vychytávky představují dislej Head Up, který na čelní sklo promítá nejdůležitější provozní údaje vč. navigace, couvací kamera, aktivní přední světlomety, které přisvěcují do zatáčky a audiosystém se 16 reproduktory. Jízdní vlastnosti jsou, tak jako u každého mnichovského modelu, špičkové. Podvozek fantasticky drží zvolenou stopu, karoserie vykazuje minimální náklony. Přes výtečné sportovní výkony je jízda velmi komfortní, vůz velmi dobře tlumí nerovnosti. BMW X5 je dostatečně stabilní nejen na dálnicích, ale i na obyčejných okreskách s ním „vyškolíte“ většinu toho, co u nás jezdí. Díky stálému pohonu všech kol se nemusíte obávat téměř žádné situace, ale v BMW X5 nesmíte zapomínat na fyzikální zákony. Točivý moment je v základu rozdělován v poměru 40:60 % mezi přední/zadní kola, při ztrátě adheze se poměr samočinně mění (0:100 – 50:50 %). Automatická převodovka pracuje se šesti stupni a nabízí buď plnou automatiku nebo možnost sekvenčního řazení. V obou případech probíhá změna jednotlivých stupňů bezproblémově, celé ústrojí pracuje sametově. Brzdy dokáží zkrotit temperament mamutí „iks – pětky“ na výbornou. Rovněž řízení je na vysoké úrovni. Nabízí dostatečnou dávku přesnosti a poskytuje řidiči potřebnou zpětnou vazbu. Aktivní řízení také není k zahození, při sportovní jízdě ale oceníte klasiku.

BMW X5 - Hyper recenze

Pod kapotou pracují výhradně šestiválce a osmiválec; základ tvoří hořčíkový řadový benzinový 3.0 V6 (200 kW). Milovníci osmiválcových motorů zvolí verzi 4.8i V8 (261 kW). Obě zážehové jednotky pracují s variabilním časováním a zdvihem ventilů Bi-VANOS/Valvetronic. Kdo touží jezdi úsporněji, sáhne po výborném vznětovém šestiválci 3.0d (170 kW), který nabízí plných 520 N.m. při 2000 – 2750 ot/min. BMW X5 druhé generace je vozem bez slabin. Design karoserie je elegantnější než u minulé generace, rovněž interiér se kvalitativně posunul na špici. Podvozek je tradičně fantastický, pohonné jednotky, převodovka a řízení pracují na výbornou. Minus představuje vysoká pořizovací cena a symbolický prostor ve třetí řadě sedadel.

Stručné technické údaje BMW X5 E-70 4.8i V8

  • Délka: 4854 mm
  • Šířka: 1933 mm
  • Výška: 1729 mm
  • Rozvor náprav: 2933 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 620 l
  • Objem válců: 4799 ccm
  • Počet válců: 8
  • 261 kW/355 k
  • nejvyšší točivý moment: 475 N.m/3400 - 3800 ot. za min.
  • průměrná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km
  • zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 s
  • nejvyšší rychlost 240 km/h (se Sport Paketem 242 km/h)
  • objem palivové nádrže 85 l

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 18

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku BMW X5 - Hyper recenze


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.