Přeposlat Emisní normy Euro – Evropa přitvrzuje!

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Emisní normy Euro – Evropa přitvrzuje!

19.03.2009 | Marek Zouzalík | Ostatní články | Komentářů: 0 |

Evropské emisní standardy jsou souborem nařízení a požadavků, které stanovují limity pro složení výfukových plynů všech automobilů vyráběných v členských zemích EU. Tyto směrnice jsou označovány jako emisní normy Euro.

Nová emisní norma EURO 5 tentokrát postihuje více dieselové motory a snaží se je, co se obsahu zplodin týče, srovnat s motory benzínovými. EURO 5 snižuje emisní limit pro PM na pětinu oproti současnému stavu, což se dá splnit prakticky jen při instalací filtrů pevných částic, které však nejsou zrovna nejlevnější. Rovněž bude třeba použít nových technologií pro dosažení limitů na NO2. ~i1 Naopak mnoho již dnes vyráběných benzínových motorů novou směrnici EURO 5 splňuje. V jejich případě půjde pouze o 25% snížení limitů na HC a NO2, emise CO zůstávají nezměněny. Nově přibyla povinnost montovat filtry na olovnaté částice do benzínových motorů s přímým vstřikováním paliva. ~i2 Zavedení normy EURO 5 bylo původně plánované již v roce 2008, ale díky nátlaku ze strany automobilového průmyslu se podařilo zavedení této normy oddálit. Navíc se tato restrikce bude týkat zatím jen nových modelů, starší modely s dobíhající výrobou ji plně pocítí až od roku 2011. ~i3 EURO 1 První ze směrnic - EURO 1, která je platná od roku 1993, byla poměrně benevolentní. Benzinovým i naftovým motorům určovala limit na oxid uhelnatý přibližně 3 g/km a emise NOx a HC se sčítaly. Omezení emisí pevných částic se týkalo jen dieselových motorů. Benzínové motory musí užívat bezolovnatá paliva. ~i4 EURO 2 Norma EURO 2 od sebe oba typy motorů již oddělovala - naftové motory měly určité zvýhodnění v emisích NO2 a HC, kdy limit platil pro jejich součet, benzínové motory si naopak mohly dovolit vyšší emise CO. Tato směrnice též nařizovala snížení obsahu pevných olovnatých částic ve výfukových plynech. ~i5 EURO 3 Se zavedením EURO 3, která platí od roku 2000, začala Evropská komise přitvrzovat. U dieselových motorů snížila obsah PM o 50% a stanovila pevný limit pro emise NO2 na 0,5 g/km. Zároveň nařídila snížení emisí CO o 36%. Benzínové motory musí podle této normy splňovat přísné podmínky pro emise NO2 a HC. ~i6 EURO 4 V současné době platná norma EURO 4 emisní limity ještě více zpřísnila. Oproti předchozí normě Euro 3, snížila obsah pevných části a emisí oxidu dusíku ve výfukových plynech automobilů na polovinu. V případě naftových motorů pak donutila výrobce k výrazné redukci CO, NO2, nespálených uhlovodíků a pevných částic. Sledované emisní složky:

  • Oxid uhelnatý (CO) – bezbarvý plyn bez chuti a bez zápachu, lehčí než vzduch. Je nedráždivý a výbušný. Váže se na hemoglobin, tj. krevní barvivo a tím zabraňuje přenosu vzduchu z plic do tkání – je tedy jedovatý. V normálních koncentracích v ovzduší relativně rychle oxiduje na oxid uhličitý CO2.
  • Oxid uhličitý (CO2) – bezbarvý plyn bez chuti a bez zápachu. Sám o sobě není jedovatý, ale zvyšuje účinky CO a podílí se na vzniku skleníkového efektu.
  • Nespálené uhlovodíky (HC) – kromě dalších složek obsahují především karcinogenní aromáty, jedovaté aldehydy a nejedovaté alkany a alkeny.
  • Oxidy dusíku (NO2) – mají podobné účinky jako CO, napadají plíce a sliznice. Vznikají v motoru za vysokých teplot a tlaků během hoření, a to při nadbytku kyslíku. Některé oxidy dusíku jsou zdraví škodlivé.
  • Oxid sířičitý (SO2) – štiplavě páchnoucí, jedovatý bezbarvý plyn. Jeho nebezpečí spočívá v tom, že v dýchacích cestách vytváří kyselinu sířičitou.
  • Olovo (Pb) – jedovatý těžký kov. V současné době jsou paliva u čerpacích stanic k dostání pouze bez olova. Jeho mazací vlastnosti jsou nahrazeny aditivy.
  • Saze (PM ) – částice sazí, způsobují mechanické dráždění a fungují jako nosiče karcinogenů a mutagenů.
      ~i7 Při spalování paliv jsou přítomny i další složky:
      • Dusík (N2) – nehořlavý, bezbarvý, nezapáchající plyn. Není jedovatý. Je hlavní součástí vzduchu, který dýcháme (78% N2, 21% O2, 1% ostatní plyny). Převážná část dusíku se po skončení spalovacího procesu vrací ve výfukových plynech zpět do ovzduší. Malá část reaguje s kyslíkem a vznikají oxidy dusíku NO2.
      • Kyslík (O2) – bezbarvý, nejedovatý plyn. Bez chuti a bez zápachu. Je nezbytný pro proces spalování.
      • Voda (H2O ) – ta je ve formě vodní páry nasávána spolu se vzduchem.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 5

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Emisní normy Euro – Evropa přitvrzuje!


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.