Přeposlat Vrchlabský závod Škoda Auto oslavil 100 let

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Vrchlabský závod Škoda Auto oslavil 100 let

02.06.2009 | Tisková zpráva - Škoda Auto ČR | Ostatní články | Komentářů: 0 |

Společnost Škoda Auto si o víkendu připomněla 100 let od založení Vrchlabského pobočného závodu. V září loňského roku přitom slavila jubileum miliontého vozu vyrobeného ve vrchlabském závodě od spojení s Volkswagenem roku 1991.

Společnost Škoda Auto si o víkendu připomněla 100 let od založení Vrchlabského pobočného závodu. V září loňského roku přitom slavila jubileum miliontého vozu vyrobeného ve vrchlabském závodě od spojení s Volkswagenem roku 1991. „Závod ve Vrchlabí navazuje na historii firmy Petera a synové, továrna na vozy a anglické sedlářství, založenou v roce 1864 Ignácem Theodorem Peterou. Už v roce 1908 tu vznikla první automobilová karoserie,“ uvedl Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu Škoda Auto. Po roce 1920 se závod už plně specializoval na výrobu automobilových karoserií. V letech 1930-35 dosáhla firma největšího rozkvětu výrobou kabrioletů vlastní konstrukce, stavěných na podvozcích Škoda, Tatra, Walter, ale i firem německých, italských, anglických a amerických. „Za 2. světové války byl závod přebudován a v tomto období byly objekty rozšířeny v podstatě do současné rozlohy,“ doplnil Lukáš Nachtmann. Po 2. světové válce bylo ustaveno krátce družstvo SEVKAR (Severočeská karosárna). V roce 1946 byla karosárna znárodněna a přičleněna k AZNP Mladá Boleslav. V této době byla také v závodě poprvé zavedena linková výroba. Prvními vyráběným modelem byla Škoda 1101. V roce 1952 byla zahájena výroba vozů Škoda 1200 s celokovovou karoserií, narozdíl od předchozích typů s dřevěným rámem. Počínaje rokem 1954 vznikl samostatný Automobilový závod Vrchlabí, k němuž byl připojen i závod Karosa v Chlumci nad Cidlinou. V roce 1955 byla v závodě zahájena výroba nového typu vozu Škoda 1201. Již v roce 1958 byl vrchlabský závod znovu přičleněn k AZNP Mladá Boleslav. V následujících letech se Vrchlabí orientovalo na výrobu lehkých užitkových variant osobních automobilů Škoda a později menší série nejlépe vybavených automobilů Škoda. V šedesátých letech následoval ve výrobě typ Škoda 1202, dále Škoda 1203 a rozložené vozy Pick up pro Turecko. V této době byla také vybudována lisovna a probíhala rozsáhlá rekonstrukce většiny výrobních provozů. „V polovině 70. let začala úzká spolupráce s podnikem v Mladé Boleslavi při ověřování výroby vozu Škoda 120 a výrobě luxusnějších verzí tohoto typu. Luxusnější verze stávajících modelů se přitom vyrábí ve Vrchlabí dodnes,“ dodal Lukáš Nachtmann ze Škoda Auto. Koncem roku 1981 byl vyroben poslední vůz Škoda 1203 a tím byla ukončena etapa výroby užitkových vozů ve Vrchlabí, která trvala téměř nepřetržitě od roku 1946. V roce 1987 byla jako v prvním závodě podniku zahájena ověřovací výroba vozu Škoda Favorit a v roce 1990 Škoda Forman. Se zahájením výroby Favorita souvisí modernizace montážní linky i dalších výrobních provozů. V roce 1991 se stala Škoda Mladá Boleslav součástí koncernu Volkswagen a Vrchlabí zůstalo jedním z výrobních závodů Škoda, automobilová a.s. V této době se ve Vrchlabí vyráběly akční modely vozů Favorit a Forman a od září 1994 vozy Škoda Felicia, později přibyla Felicia Pick up a Fun.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Vrchlabský závod Škoda Auto oslavil 100 let


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.