BMW


Přeposlat BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

30.04.2010 | Jiří Steiger a Petr Homolka | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

BMW si poslední dobou rádo prošlapává své vlastní cesty, tentokrát se vrhlo na spojení sedanu, kupé, kombi, SUV, MPV… Zapomněli jsme na něco?

Slovem „bezkonkurenční“ označují automobilky své vozy velmi často, u BMW 5 Gran Turismo to ale výrobci skutečně věříme – tady je totiž jedno, jestli je vůz skutečně tak dobrý, či nikoliv, protože žádného jiného konkurenta prostě nemá. Snad jedině Mercedes-Benz R se svým charakterem přibližuje, zatímco ten ale v karoserii poněkud přerostlého kombi může nabídnout až šest plnohodnotných míst ve třech řadách, BMW kvůli svažující se střeše naopak vzbuzuje pochybnosti, zda se do něj nevejde jen řidič a spolujezdec a zadní místa nebudou vyhrazena jen pro děti či osoby menšího vzrůstu, jako v případě modelu X6.

 

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

 

 

To bychom ale novince neprávem křivdili, na zadní místa se totiž překvapivě pohodlně usadí i dvoumetroví cestující. Prostor na nohy budou mít přímo královský, při dlouhých cestách si navíc mohou nastavit polohu sedáku i sklon opěradla. A to je v nabídce ještě i čtyřmístná verze s ještě luxusnějšími zadními křesly… Postavení vozu coby „křižníku“ určeného na dlouhé cesty potvrzuje také relativně objemný zavazadlový prostor s dvojí podlahou, který lze navíc rozšířit po sklopení zadních opěradel.

 

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

 

Jednou ze specialit BMW 5 Gran Turismo je dvojí otevírání víka zavazadlového prostoru. Ano, něco podobného již známe ze superbu, zatímco u něj jsou ale dveře skutečně složené ze dvou samostatných, uprostřed se „lámajících“ částí, u BMW je menší díl vsazen do toho většího. Výhodou je, že při otevírání celé stěny není nutno čekat na přepnutí mechanismu, takže jedním madlem jednoduše otevřete velké dveře, druhým malé. Ty se ale vyklápějí jen svou kolmou částí, která navíc vyčnívá do prostoru, takže přístup do zavazadlového prostoru je takto značně nepohodlný, o vylovení věcí zatoulaných až k zadním opěradlům ani nemluvě. Většina uživatelů tak asi stejně otevře rovnou celou stěnu. Ta je ale pro změnu zase velmi těžká, takže nezbývá, než po stisku tlačítka počkat na provedení operace pomocí elektromotorků, což je zdlouhavé. Většina menších tašek nebo kabát tak pravděpodobně nakonec skončí na zadních sedadlech...

 

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

 

Také boční dveře ovšem mají jednu specialitu, a to bezrámovou konstrukci. Otevřené přední dveře se stáhnutým okénkem vypadají efektně, zadní, se stále vyčnívajícím menším sklem, již méně.

 

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

 

Po nasdnutí do vozu jste obklopeni luxusem. Přístrojová deska jako by z oka vypadla té z nejvyšší řady 7, je ale vyšší. Rozložení ovládacích prvků je typicky bavorácké, na ovládání přepracovaného rozhraní i-drive již není třeba studovat manuál. Ze „sedmičky“ byl převzat i přístrojový panel s displejem podél celé spodní části, obrazovka uprostřed přístrojové desky svými rozměry asi nemá obdoby. Rychlost vozu a příkazy navigace se mohou zobrazovat také ne čelním skle a v příplatkové výbavě nechybí ani systém nočního vidění. Obraz přenášený na středovou obrazovku je ale mimo zorné pole řidiče.

 

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

Testovaný vůz poháněl v budoucnu pravděpodobně nejprodávanější motor, tedy třílitrový vznětový šestiválec. Ten v nejnovější verzi disponuje 180 kW a je skutečně zcela prost sebemenšího turboefektu. Líbil se nám také jeho hluboký zvuk, vzdáleně připomínající benzinový osmiválec. Agregát je standardně spojen s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou klasické konstrukce. Ve většině případů řadí hladce, občas ale přece jen překvapila nepříjemným trhnutím. Páčky pod volantem v testovaném voze chyběly, vzhledem k jeho spíš cestovnímu než sportovnímu charakteru jsme je ale ani nepostrádali. 

 

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

 

Při dálničních 130 km/h motor točí pouhých 1500/min, vzhledem k vysoké hmotnosti vozu přes dvě tuny je ale i tak nutno počítat se spotřebou okolo 8,5 l/100 km, ve městě pak 9 až 10 litrů. Pérování (vpředu vinutými pružinami, vzadu vzduchové s regulací stálé výšky) je velmi komfortní, pouze příčné nerovnosti o sobě někdy dají vědět poněkud hlasitěji. Tvrdost odpružení spolu s odporem řízení, citlivostí plynového pedálu nebo nastavením stabilizace lze nastavit tlačítky na středovém tunelu, k vozu nejvíc pasuje asi komfortní režim. 

 

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)

 

Cenově má BMW 5 GT blíž k řadě 5 než 7, s pár příplatkovými prvky ale i tak cena velmi hravě překoná dva miliony. V testu jsme ale byli s vozem celkově spokojeni, takže si pomyslné 4 z 5 hvězdiček zaslouží, a za kvalitu se prostě platí.

Verdikt

  • Klady: Komfort jízdy, prostorný a luxusní interiér, zvuk motoru, nízké otáčky na dálnici
  • Zápory: Nepraktické otevírání zavazadlového prostoru, rázy na příčných nerovnostech, vysoká cena příplatkových prvků

Text: Jiří Steiger

Foto: Petr Homolka

Zdroj: Autoprůvodce.cz

Technické údaje:

Karosérie

  • Délka, šířka, výška: 4998 x 1901 x 1559 mm
  • Rozvor: 3070 mm
  • Provozní / Celková hmotnost: 2035 kg / 2590 kg
  • Zavazadlový prostor: 0,440/1,700 m3
  • Objem palivové nádrže: 70 l

Podvozek

Vpředu dvojitá příčná ramena, vzadu víceprvková náprava, brzdy kotoučové s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 145/50 R18. Pohon zadních kol, osmistupňová samočinná převodovka.

Motor

Vznětový řadový přeplňovaný šestiválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 2993 cm3, nejvyšší výkon 180 kW (245 k) při 4000/min, točivý moment 540 Nm při 1750–3000/min.

Jízdní výkony

  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,9 s
  • Nejvyšší rychlost: 240 km/h
  • Spotřeba paliva: 6,5 l / 100 km

Cena

  • BMW 530d Gran Turismo 1 443 000 Kč
  • Testovaný vůz s příplatkovými doplňky: 2 242 500 Kč

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 1

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku BMW 530d Gran Turismo - Křižník nebo kříženec? (Test)


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.