Přeposlat Citroën Xantia (1993-2001)

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Citroën Xantia (1993-2001)

16.03.2010 | Milan Jirouš | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Mnoho motoristů má strach z hydropneumatického pérování, které dělá Citroën Xantia tak výjimečným. Při správné údržbě s ním ale nebývají problémy.

Xantia dostala slovo v roce 1993 a to v provedení liftback. Automobilka Citroën vůz vybavila hydropneumatickým pérováním, které je zde mnohem lepší než u předcházejícího modelu BX. Jeho špatná pověst ale i tak novinku dlouho pronásledovala.

Citroën Xantia (1993-2001)

V roce 1995 přišlo do prodeje kombi pod označením Break a nabídku pohonných jednotek rozšířil kromě jiného i přeplňovaný zážehový dvoulitr o výkonu 108 kW. Ten byl však nejsilnější pohonnou jednotkou v Xantie jen jeden rok, poté tuto úlohu převzal zážehový třílitrový šestiválec pracující s výkonem 140 kW.

Citroën Xantia (1993-2001)

Bariérový test Euro NCAP prodělal Citroën Xantia v roce 1997. Výsledkem se rozhodně chlubit nemůže. Za bezpečnost posádky při nárazu totiž obdržel jen dvě hvězdičky z pěti možných. Navíc mu byla jedna dodatečně škrtnuta.

Citroën Xantia (1993-2001)

Modernizací prošel vůz v roce 1998. Kromě menších vzhledových změn došlo k vylepšení hydropneumatického pérování, což je zásadní událost, protože od tohoto data se mění požadavky na jeho údržbu. Pod kapotu se také dostal první turbodiesel HDI se systémem Common Rail. Agregát o objemu dva litry disponuje výkonem 80 kW. Následující rok přinesl slabší provedení motoru 2.0 HDI, nabízející 66 kW. Výroba automobilu byla ukončena v roce 2001, kdy ho nahradil o rok dříve představený nástupce model C5.

Citroën Xantia (1993-2001)

Za volantem

Interiér potěší nadbytkem místa pro posádku a ani zavazadelník není malý. Liftback disponuje 480 litry, kombi nabídne objem 512 litrů. Palubní deska je na dnešní dobu již tvarově zastaralá, přesto se zde dá přimhouřit oko, zejména u modernizovaných vozů. Potěší plastový odklápěcí kryt autorádia, chránící jej před nenechavci s dlouhými prsty, ale i pohodlná sedadla. Mezi těmi předními najdete ovládání světlé výšky vozu, které před koupí rozhodně vyzkoušejte. Sledujte, zda auto v jednotlivých polohách stojí rovně. Pokud se pérování udržuje, nebývá problémové. Avšak mnoho majitelů to nedělá.

Citroën Xantia (1993-2001)

Podvozek je ozdobou vozu. Hydropneumatické pérování auto přes nerovnosti doslova přenáší. Jízdní vlastnosti jsou přitom také dobré. Při vyhýbacím manévru si vozidlo nechá až nečekaně hodně líbit. Auta vyrobená před modernizací musejí každých 60 000 kilometrů na výměnu kapaliny a příslušných filtrů. Novější Xantie mají servisní interval hydropneumatického pérování dvojnásobný. Pokud se servis dodržuje, pružící jednotky (tzv. koule) vydrží 80 000 až 120 000 km podle podmínek provozu. Z druhovýroby přijde jedna asi na 1400 Kč a ve voze jich je pět. Někdo doporučuje okruh při výměně kapaliny nejprve propláchnout speciální látkou. Ale před tím mnoho automechaniků varuje. Je zde totiž riziko rozpadu starých těsnění. Dokonce ani mechanik ve značkovém servisu Citroën nám vypláchnutí nedoporučil.

Citroën Xantia (1993-2001)

Ze zážehových pohonných jednotek doporučujeme šestnáctiventilovou osmnáctistovku, která má o poznání více sil než osmiventilové motory 1.6 a 1.8, přitom není tolik náročná na spotřebu jako výkonnější agregáty. Přeplňovaný dvoulitr navíc může mít problémy s turbem. Atmosférický diesel je příliš líný, má však stejně jako přeplňovaná devatenáctistovka pověst nezmaru. V obou případech jde ale o hlučné motory. Zajímavý je turbodielsel 2.1 TD o výkonu 80 kW. Ze starších naftových motorů jej můžeme označit za nejpovedenější. Má dostatek výkonu, ale pozor, může jej potkat problém v podobě prasklé hlavy. Jde o pohonnou jednotku citlivou na zacházení. Takže pokud hodně šlapete na plyn před zahřátím motoru, můžete mu přivodit smrtící infarkt. Turbodiesely HDI jsou velice žádané. Doporučujeme ale hledat slabší motor o výkonu 66 kW. Silnější agregát je méně spolehlivý a mnoho řidičů mu vytýká vysokou spotřebu.

Citroën Xantia (1993-2001)

Časté závady

Citroën Xantia je podle statistik TÜV nadprůměrně spolehlivý. Přesto není výčet častých poruch nijak krátký. Patří mezi ně závady vstřikovačů u motorů 2.0 HDI i problémy s podtlakovým okruhem u těchto pohonných jednotek, který ovládá turbo, EGR ventil a škrticí klapku. Časté jsou vůle na přední nápravě, opotřebené poloosy a ložiska kol. Nezřídka auto trápí poruchy imobilizéru. Ten je zde jen na obtíž. Jde totiž velice snadno oklamat. Pozor si dejte na únik převodového a motorového oleje, problémy se zámky dveří či korozi výfuku. Vyskytují se také potíže s alternátorem, stěrači a ostřikovači.

Citroën Xantia (1993-2001)

Přehled dostupných motorů

  • Zážehové motory: 1.6/66 kW, 1.8/74 kW, 1.8 16V/81 kW, 2.0/89 kW, 2.0 16V/97 a 112 kW, 2.0 CT/108 kW, 3.0 V6/140 kW
  • Vznětové motory: 1.9 D/50 kW, 1.9 TD/66 kW, 2.0 HDI/66 kW, 2.0 HDI/80 kW, 2.1 TD/80 kW

Citroën Xantia (1993-2001)

Verdikt

  • Klady: komfortní pérování, prostorný interiér, líbivý design, velký a praktický zavazadelník
  • Zápory: nízká úroveň bezpečnosti, držák rezervy na podvozku snadno zarezne, nezřídka zanedbaná údržba hydropneumatického pérování

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 18

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Citroën Xantia (1993-2001)


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.